Management services

Meerderheid jongeren ziet auto als statussymbool

Uit een representatieve mobiliteitsstudie, uitgevoerd door onderzoeksinstituut infas in opdracht van Continental in Duitsland, China, Frankrijk, Japan en de VS in augustus 2024, blijkt dat de meerderheid (54 procent) van de jongere bestuurders in Duitsland (tot 34 jaar) auto's ziet als een statussymbool. In Duitsland werden 1.000 mensen van 18 jaar en ouder ondervraagd over hun mobiliteitsbehoeften. Dit in tegenstelling tot een studie uit 2017, waaruit bleek dat slechts 25 procent van de jongere respondenten auto's beschouwde als een statussymbool.

Meerderheid jongeren ziet auto als statussymbool
Technologische ontwikkelingen in auto's zoals geautomatiseerd rijden, grote displays en AI-spraakbesturing zijn zeer populair bij jongeren

Over het algemeen geloven 84 procent van de autobezitters in Duitsland, ongeacht hun leeftijd, dat het belangrijk is om een auto te bezitten. Bijna 90 procent vindt het essentieel om een auto te hebben voor boodschappen en andere verplichtingen. Jonge mensen in Duitsland zijn met name enthousiast over technologische ontwikkelingen in auto's. Ze kijken uit naar de voordelen die zelfrijdende auto's zullen bieden, zoals de mogelijkheid om te lezen, videogames te spelen of te werken. Naast autonoom rijden is kunstmatige intelligentie in de vorm van digitale spraakassistenten erg populair bij deze groep, zowel in Duitsland als in de andere landen die in de studie zijn onderzocht.

De studie toont ook aan dat de acceptatie van volledig elektrische auto's wereldwijd laag blijft. In Duitsland heeft slechts 3 procent van alle autobezitters een elektrisch voertuig. Echter, meer dan een derde van de respondenten die nog geen elektrische auto bezitten, gelooft dat hun volgende auto volledig elektrisch zal zijn. Hybride aandrijvingen daarentegen zijn zeer populair in alle landen die zijn onderzocht en zouden een brug kunnen slaan naar elektrische mobiliteit. Uit de studie blijkt dat jongere mensen in Duitsland, tussen 25 en 34 jaar, met name geïnteresseerd zijn in elektrische auto's in vergelijking met hun internationale leeftijdsgenoten.

Car is essential for shopping
Bijna 90 procent van de jongeren vindt het essentieel om een auto te hebben voor boodschappen en andere taken

Het onderzoek toont aan dat hybride rijders in Duitsland een bovengemiddelde interesse hebben in volledig elektrische mobiliteit. Hieruit blijkt dat hybride auto's een belangrijke rol kunnen spelen als overgangstechnologie naar volledig elektrische aandrijvingen. De bereidheid om een elektrische auto te financieren neemt toe onder hybride rijders, wat kan helpen om eventuele reserves over volledig elektrische voertuigen te verminderen.

De mobiliteitsstudie biedt inzichten in de attitudes van mensen ten opzichte van huidige en toekomstige ontwikkelingen in mobiliteit en hun persoonlijke gebruiksgewoonten. Verschillende landen tonen een variëteit aan interesses en voorkeuren op het gebied van autotechnologie, duurzame mobiliteit en betaalbaarheid van mobiliteit.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
company corner

CONTINENTAL BENELUX

HERMESLAAN 1B - 4TH FLOOR . , DIEGEM 1831
Banden voor personenwagensBanden voor bestelwagensBanden voor lichte vrachtwagensBanden voor zware vrachtwagensAutobandenAuto onderdelenGroothandel autoonderdelenWegverlichting
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine