Voor welke aanhangwagen gaat u het best?
HUREN INTERESSANT BIJ SPORADISCH GEBRUIK, ANDERS BETER KOPEN

Overweegt u een nieuwe aanhangwagen? Dan vindt u op de markt verschillende types geremde aanhangwagens, waarmee u grotere volumes en zwaardere gewichten vervoert. Maar ook geremde kippers, waarmee u de lading achterwaarts en/of zijdelings kipt, geremde multitransporters voor het vervoer van rollend materieel én andere goederen, en geremde schamelwagens voor zware, lange ladingen. Dé vraag is dan: welk model is het best geschikt voor u? En koopt of huurt u?
WAT ZIJN GEREMDE AANHANGWAGENS?
Laat ons eerst even die vraag beantwoorden. Wel, het zijn aanhangwagens met een MTM van 750 tot 3.500 kg. Ze hebben niet alleen een oplooprem op de dissel, maar ook een as met geremde wielen. De aanhangwagen kan dus mee remmen met uw trekkend voertuig.

Met geremde aanhangwagens vervoert u grotere volumes en zwaardere gewichten. De aanhangwagens bestaan met verschillende functies, MTM's en afmetingen, naargelang wat u ermee wilt doen. Maar welke geremde aanhangwagen u ook kiest, altijd moet u die inschrijven bij de DIV. Hij heeft dus een eigen nummerplaat. Bovendien moet dit type aanhangwagen gekeurd worden. En meestal hebt u een apart te behalen rijbewijs B+E nodig. Oké, tijd om enkele types te overlopen.
KOPEN OF HUREN?
Wanneer u slechts een paar keer per jaar een aanhangwagen nodig hebt, is huren interessant. Iets wat zeker geldt voor een geremde aanhangwagen, want die houdt een vaak veel grotere investering in dan een ongeremde. Bovendien heeft een geremd model een inschrijvingsbewijs en eigen verzekering nodig, moet u ermee naar de keuring … Allemaal zaken waar u geen rekening mee moet houden als u huurt.
GEREMDE KIPPERS
WAT HOUDT DIT MODEL IN?
Een geremde kipper heeft een handmatig of elektrisch aangestuurd hydraulisch pompsysteem, waardoor u de lading sneller lost. De bak komt immers los van het chassis. Sommige kippen enkel achterwaarts, waarbij het laadbed vooraan naar boven wordt gebracht. Maar u vindt ook modellen die zijdelings kippen. Met sommige kipt u zelfs langs beide zijkanten én achterwaarts.
Mogelijk zijn ze ook uitgerust met sledes waarin rijplaten passen. Zo kunt u er een voertuig mee transporteren. Bovendien kunt u de meeste modellen uitbreiden met loofrekken, opzetborden, ladingnetten enzovoort. Met loofrekken kunt u gemiddeld tot 100 cm hoog laden.


WAARVOOR GESCHIKT?
Kippers zijn ideaal voor als u vaak zand, grind, grond en andere bulkgoederen snel moet kunnen lossen. Ze zijn erg populair bij hoveniers.
GEREMDE SCHAMELWAGENS
WAT HOUDT DIT MODEL IN?
Bij deze geremde aanhangwagens kunnen de voorste as en de dissel op zichzelf draaien. Ze hangen met een andere soort verbinding aan het trekkende voertuig, een zogenaamde schamel. Dankzij de voorste sturende wielen en de schamel kunt u de aanhangwagen 360° draaien. De schamel draagt volledig het gewicht van de aanhangwagen. Zo wordt de kogeldruk (de neerwaartse druk waarmee een aanhangwagen op de trekhaak rust) nooit te groot.
WAARVOOR GESCHIKT?
Met een schamelwagen vervoert u comfortabel een zware en lange lading, aangezien het gewicht over de hele wagen gedragen wordt. De assen staan immers ver uit elkaar. Met een schamelwagen rijden is wel vrij moeilijk en vergt dan ook de nodige ervaring.
GEREMDE MULTITRANSPORTERS
WAT HOUDT DIT MODEL IN?
Dit zijn geremde wagens met zijschotten én/of oprijrampen. U vindt zowel multitransporters met een vast plateau, als kantelbare modellen. De laadvloer is meestal lager, zodat u er zo snel en veilig mogelijk met een voertuig kunt oprijden. Daarnaast bestaan er machinetransporters, met meestal een vaste oprijklep.

WAARVOOR GESCHIKT?
Professionals kiezen vaak een multitransporter als ze "van alles en nog wat" moeten vervoeren: zowel rollend materiaal, van (landbouw)machines tot auto's, als andere goederen. Vandaar zowel de zijschotten als oprijrampen.
WAT IS NOG VAN BELANG BIJ AANKOOP?
AANTAL ASSEN
Het aantal assen bepaalt vooral mee het laadvermogen. Hoe lager de MTM van een aanhangwagen, hoe lichter de assen zijn. Tegelijk zorgen drie assen voor meer rijcomfort en stabiliteit op de weg. Maar u zou er wel minder makkelijk kort mee kunnen draaien en de banden zouden meer verslijten.
KANTELBAAR OF NIET
Moet u zelfrijdende machines meenemen, dan is een kantelbare aanhangwagen interessant. Daardoor wordt de oprijhoek immers minder steil. Mogelijk biedt de aanhangwagen een kantelbaar laadbed én een brede oprijramp van 2 m, voor een nog veiligere laadsituatie. De aanhangwagen heeft dan twee elektrohydraulisch aangestuurde cilinders: een eerste om achterwaarts te kippen (tot 55°), een tweede om te kantelen en zo makkelijk met een voertuig op te rijden.

EN HOE KIEST U NU HET BEST?
Wel, dé eerste vraag is altijd: waarvoor wilt u het toestel gebruiken? En hoe vaak? Besteed tegelijk genoeg aandacht aan de kwaliteit en duurzaamheid van de gebruikte materialen. Want als dat alles goed zit, vergt de aanhangwagen nadien minder onderhoud.
Tegelijk zijn de veiligheid en het gebruiksgemak van belang. Hebt u oprijrampen nodig? Hoe veilig zijn ze bij het model dat u op het oog hebt? Welk gewicht wilt u laden? Welke afmetingen hebben de machines en materialen die u wilt vervoeren? Is de oprijhoek belangrijk en raken uw machines over de knik tussen de oprijrampen en het laadbed? Het zijn allemaal cruciale vragen om tot de juiste keus te komen.
REGELGEVING
• Wanneer u een aanhangwagen koopt, moet u steeds eerst in de gegevens van uw trekkend voertuig nagaan hoeveel gewicht het wettelijk gezien mag trekken. Want niet elk voertuig mag 3.500 kg trekken, terwijl de meeste aanhangwagens in de tuinbouw wel een Maximaal Toegelaten Massa (gewicht van aanhangwagen + lading) van 3.500 kg hebben.
• De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximaal toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig niet overschrijden. Ook al mag u de aanhangwagen op zich zwaarder laden, wegens een hogere MTM.
• Wilt u met een voertuig van categorie B een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 tot 3.500 kg trekken? En bedraagt de MTM van het samenstel (trekkend voertuig + aanhangwagen) meer dan 4.250 kg (max. 7.000 kg)? Dan hebt u een rijbewijs B+E nodig, aldus de website van de VAB. Is de MTM van het samenstel dan kleiner dan of gelijk aan 3.500 kg, dan volstaat toch een rijbewijs B.
• Wilt u met een voertuig van categorie B een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg trekken, maar bedraagt de MTM van het samenstel niet meer dan 4.250 kg? Dan volstaat een rijbewijs B + code 96.
• Ten slotte is het belangrijk een onderscheid te maken tussen de MTM en het toegestane laadvermogen van een aanhangwagen. Bedraagt de MTM 3.500 kg en weegt de aanhangwagen leeg 1.000 kg, dan mag u er nog 2.500 kg op laden, als uw trekkend voertuig ten minste zoveel mag trekken.
• U moet de lading ook steeds naar behoren bevestigen, om losse lading te voorkomen. Daarbij bent u verplicht om spanbanden te gebruiken. Anderzijds kan ook een zeil of net noodzakelijk zijn.
Met medewerking van Debon Trailers & Cheval Liberté, Ifor Williams Trailers, Saris en TwinTrailer