Trends en nieuwigheden inzake bestelwageninrichting
gebruiksgemak steeds centraal
Een merkbare trend inzake bestelwageninrichting is dat (het beperken van) het gewicht steeds meer aan belang wint. Daarom wordt tegenwoordig veelal gewerkt met aluminium, dat zowel erg licht als enorm sterk is. Daarnaast worden leveranciers steeds innovatiever zodat in de laadruimte van de bestelwagen zoveel mogelijke ruimte zou kunnen worden benut.
Aluminium en composiet
Een merkbare trend inzake bestelwageninrichting is dat (het beperken van) het gewicht steeds meer aan belang wint. Daarom wordt tegenwoordig veelal gewerkt met aluminium, dat zowel erg licht als enorm sterk is. Tegelijk kan zo’n lichte uitvoering de uitstoot en het verbruik van een bestelwagen aanzienlijk beperken. Bovendien laat aluminium overbruggingen tot 2 m met een draagkracht tot 120 kg toe.
Ook de combinatie van aluminium en composiet wint marktaandeel, maar voor zware belasting blijft metaal de koploper. Indien de voertuigen en rekken zwaar geladen zullen worden, wordt sowieso geadviseerd om voor metaal te kiezen. In dat gamma blijven innovaties echter ook niet uit, bijvoorbeeld door te werken met ultralicht staal.

Maximale productiviteit
Daarnaast worden leveranciers steeds innovatiever zodat in de laadruimte van de bestelwagen zoveel mogelijke ruimte zou kunnen worden benut. Er wordt gewerkt met ranke zijwandprofielen en met legborden en vakkenrekken die op variabele dieptes kunnen worden ingebouwd. Zo kan de wagen tot de nok gevuld worden.
Service
Ergonomie
Bij het ontwerp van een bestelwageninrichting staat het gebruiksgemak steeds centraal. Zo kunnen veel laden met slechts één hand bediend worden. En als goed werd nagedacht over het opbergsysteem, hoeft u vaak het voertuig zelfs niet meer in te klimmen: een verademing voor de rug en de knieën.
Duurzaamheid
Een inrichting gaat vaak langer mee dan het voertuig zelf. Maar bij de aankoop van een nieuwe bestelwagen kan de inrichting gelukkig meestal – mits enkele aanpassingen – worden geïnstalleerd in het nieuwe voertuig. Een inrichting gaat ongeveer acht jaar mee. Dat is een ideale timing, want na die tijd zijn er heel wat nieuwigheden op de markt en kan ten volle geprofiteerd worden van de verschillende innovaties inzake bestelwageninrichting.
Onderhoud
Na de aankoop stopt het werk van de leveranciers niet. Indien er problemen zijn, staan ze namelijk steeds paraat om deze op te lossen, reparaties uit te voeren, en indien nodig advies te geven bij een update.
Prijs
Er bestaan oplossingen voor elk budget en de kostprijs van de basis – een laadvloer en wandbescherming – betaalt zich terug in de restwaarde van het voertuig, het gebruiksgemak en de bijhorende efficiëntie. Bovendien kan een bestelwageninrichting tegenwoordig ook geleased worden. Hoewel maatwerk misschien duur klinkt, blijkt dat in de praktijk niet altijd zo te zijn. Daarnaast moet u ook steeds in het achterhoofd houden dat u met een slimme inrichting heel wat tijd kan besparen. En tijd is geld.