HeftrucksPremium

Wendbaar in alle veiligheid en maximaal overzicht bij transport

Waarom de zijlader meer is dan een alternatief voor de heftruck

Bij het (interne) transport van goederen wordt meestal een vorkheftruck gekozen. Maar als het gaat om lange stukken, zoals balken of profielen, dan voelt diezelfde vorkheftruck contra-intuïtief: de stukken liggen dwars op het toestel en zorgen voor hoofdbrekens. Dan werk je beter met een zijlader, maar de zijlader heeft daarnaast nog andere kenmerken en troeven.

Multidirectionele zijladers zijn in staat om hun rijrichting aan te passen en in krab te rijden. Op die manier is de zijlader geschikt voor ‘block-stacking’ toepassingen
Bij multidirectionele zijladers is de rijrichting aan te passen en 'in krab' te rijden, ideaal voor ‘block-stacking’ toepassingen

 

Lange geschiedenis

De zijlader is al langer geen noviteit meer. Ze bestaan eigenlijk al sinds de 19e eeuw, voor toepassingen op scheepswerven, de staalindustrie en de houtsector. Later werden de machines steeds meer op maat van de klant of sector ontwikkeld. In 1965 was er de eerste tweewegzijlader, in 1990 zag de eerste meerwegzijlader het levenslicht. Vandaag is er een uitgebreid assortiment aan zijladers, op maat van ieders wensen en noden.

Types

Welk type zijlader nodig is, wordt in grote mate bepaald door het gewicht van de last – met hefcapaciteiten die gaan van 2,5 tot 50 ton – en of de zijlader gebruikt wordt voor indoor- of outdoortoepassingen.

Aandrijving

Zijladers werken met ofwel een elektrische aandrijving, ofwel thermisch, op diesel of LPG. Bij exclusief indoorgebruik is de keuze voor een zijlader op brandstof te mijden vanwege de emissies - hoewel die zijladers een grotere hefcapaciteit hebben. Ook zijladers moeten namelijk voldoen aan de emissienormen. Vandaag is dat Stage V, wat inhoudt dat dieselmotoren overgeschakeld zijn naar commonrail motoren, die zorgen voor een efficiëntere verbranding, en dus minder uitstoot.

Zijladers werken op ofwel elektrische aandrijving, ofwel thermisch op diesel of LPG
Zijladers werken op ofwel elektrische aandrijving, ofwel thermisch op diesel of LPG

 

Opbouw

Een zijlader is vrij specifiek opgebouwd, met enkele aspecten die duidelijk zijn ontwikkeld voor zijn toepassingen. Zo lijkt het vreemd dat twee wielassen geen verdere opbouw hebben. Maar je ziet meteen de bedoeling bij de belading van de zijlader; de last komt op die twee assen en ligt zo uitermate stabiel op de machine. Ontwerpers wilden niet raken aan die stabiliteit en ontwierpen het hefmechanisme dan ook zodanig dat het uitschuift om een last te kunnen behandelen.

Hefmechanisme

Hoewel er zeker nog modellen met hefkettingen bestaan, heffen de meeste modellen tegenwoordig hydraulisch. Dat zorgt namelijk voor een krachtige doch gevoelige en dus nauwkeurige bediening. Bovendien scheelt het kettingvrij werken in onderhoud of herstellingen; hydraulische leidingen zijn vrij robuust en onderhoudsvrij.

Opties

Afhankelijk van het model kun je een kantelend vorkenbord of kantelende mast hebben voor een stabielere behandeling. Verder heeft de zijlader een logische opbouw met een cabine met ROPS/FOPS en met een 360° zicht, voor een maximaal overzicht. Andere opties: een extra grote cabine, open of gesloten, verwarming, audio … alsook camera- en personendetectiesystemen. 

Doorgangen of poorten hoeven niet verbouwd te worden om de lasten erdoorheen te kunnen vervoeren
Doorgangen of poorten hoeven niet verbouwd te worden om de lasten erdoorheen te kunnen vervoeren

 

Overal inzetbaar

Bij zijladers ligt de last in de lengterichting op de machine die deze langszij behandelt en vervoert. De lange last geniet van een grote stabiliteit tijdens het transport, gezien die op het (brede) chassis van de machine rust. Sommige modellen hebben ook een chassis dat zich automatisch nivelleert, zodat de basis van de machine ook op ongelijke ondergronden steeds waterpas staat.

Daarnaast is een zijlader uitermate wendbaar. Tal van modellen zijn zo uitgerust, dat ze indien nodig hun wielen 90° of meer kunnen draaien, waardoor ze verschillende rijrichtingen kunnen rijden en ze hun lading dus zowat overal veilig naartoe kunnen brengen. De draaicirkel van de machine is klein - voornamelijk bepaald door de lengte van de last.

Plaatsbesparing

Om met een conventionele hef­truck een last uit een schap te halen of een last op een schap te plaatsen, moet de bestuurder dat rek kops benaderen. Daarbij moet het gangpad breed genoeg zijn om die heftruck de nodige beweegruimte te geven.

Met een zijlader, daarentegen, hoeft de bestuurder niet te manoeuvreren omdat die de schappen in een magazijn zijlings kan benaderen. In een gangpad hoeft die enkel heen en weer te rijden. Het gangpad hoeft niet veel breder dan de zijlader zelf te zijn – en smallere gangpaden in een magazijn leveren heel wat ruimtewinst op. Die gewonnen ruimte laat zich gebruiken voor meer opslag of extra productiecapaciteit. Ook tijdens het transport zelf vereist de zijlader minder plaats dan een conventionele heftruck. Lasten met een lengte van 3 m zijn al haast niet meer mogelijk met de traditionele heftruck, tenzij je je poorten en gangpaden breder maakt - en dus productie- of opslagruimte opoffert.

Met een zijlader heb je veel smallere magazijn gangen nodig, wat zorgt voor heel wat plaatsbesparing
Met een zijlader heb je veel smallere magazijn gangen nodig, wat zorgt voor heel wat plaatsbesparing

 

De prijs van een zijlader

Afhankelijk van het type kan de investering in een zijlader wel groter zijn dan bij een conventionele heftruck. Maar daarbij moet je steeds het grotere plaatje voor ogen houden: je rijdt veiliger rond met lange lasten waardoor de kans op schade aan goederen, de omgeving of het toestel zelf drastisch daalt, en die lasten kun je sneller vervoeren. Je bespaart ook op mogelijke verbouwingskosten omdat je poorten of doorgangen niet moet verbreden. Bovendien is er de plaatsbesparing, die je om kunt zetten in ofwel meer opslag op dezelfde ruimte ofwel de uitbreiding van de productieruimte (en dus een hogere omzet). Door hun polyvalentie kun je zijladers ook in meerdere toepassingen inzetten, waardoor de eventuele investering in een tweede toestel niet meer nodig is.

Besturing

De besturing van een zijlader heb je vrij snel onder de knie. In een tweewegzijlader sta of zit je in de rijrichting en bedien je de vorken langs de zijkant.

Bij de multidirectionele zij­lader zit of sta je wel vaak in de richting van de vorken, waardoor je bijgevolg zij­waarts rijdt. Dat vormt echter geen hindernis aangezien je hier ook de rijrichting kunt kiezen. Bovendien kun je er ook mee in krab rijden. Zo is de machine geschikt om gebruikt te worden in ‘block-stacking’ toepassingen.

Meer dan alternatief

Ondanks alle troeven die de zijlader in huis heeft, blijft het bizar dat het concept nog steeds vrij onbekend blijft en lijkt het gros van het doelpubliek de zijladers niet te kennen. Als bedrijven de zijlader al kennen, dan staat die ook geboekt als ‘alternatief voor’ de heftruck. Bijgevolg staat die op de lijst van mogelijke investeringen lang niet even hoog als de heftruck.

Verkeerde perceptie

Daarnaast heeft men vaak een verkeerd beeld van de zijlader: ook bij gemengde cargo (zowel lange ladingen als gepallettiseerde goederen) heb je wel degelijk baat bij een zijlader. Tal van modellen combineren immers de functies van heftruck en zijlader in één toestel.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Kenneth Baert

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine