AMICALE SFEER BIJ VAN LAER MAAKT VAN MEDEWERKERS PRAKTISCH FAMILIE
LOKAAL INGEBEDDE CARROSSERIE GENIET VAN SYNERGIE MET FAMILIALE BEDRIJVEN

Wie de Langestraat richting Zandhoven afrijdt, kan ter hoogte van het nummer 56 niet om de naam Van Laer heen. Op die locatie zijn namelijk, behalve de carrosseriezaak van de familie, ook nog het autoverhuurbedrijf, carwash Den Heikant en een Q8 easy-servicestation (incl. dagbladhandel Casa Diana) gevestigd … allemaal 'Van Laer'. Pater familias André Van Laer voorzag voor elk gezinslid een baan. CarFix sprak met tweede en derde generatie Van Laer - Werner en Yves - over de firma's, de carrosseriesector en het belang van goede uitrustingspartners.
FAMILIEBEDRIJF
Carrosserie Van Laer - een begrip in Zandhoven en omstreken - werd in 1960 opgericht door André Van Laer. De 'carrosserie alle merken' werd gesticht in het centrum van Zandhoven. Een veredelde schuur deed toen tijdelijk dienst als onderdak voor het beginnende carrosseriebedrijf. Amper twee jaar na de oprichting van de zaak werd het gebouw op de huidige locatie langs de Langestraat opgetrokken, met aanpalend de privéwoning van André.

Iedereen aan de arbeid
De pater familias had een duidelijke kijk op de zaken en zorgde ervoor dat zijn zonen en dochter allen aan de slag konden. Naar de toentertijd gangbare rolpatronen kregen zijn twee zonen Werner en Rudi een rol toebedeeld in het carrosseriebedrijf, de depannage en de autoverhuur, een andere zoon heeft een carwash en de dochter baat de krantenwinkel uit. Al deze bedrijven bevinden zich op aangrenzende percelen op de invalsweg naar Zandhoven. De synergieën tussen al deze automotive bedrijven zijn vanzelfsprekend aanwezig.
Tweede en derde generatie aan zet
Zoals vermeld, kregen zonen Werner en Rudi taken in het familiale carrosseriebedrijf toegedeeld. In 1988 namen de twee broers het roer over. Dertig jaar lang leidden ze samen het bedrijf. In oktober 2018 besloot Rudi uit de zaak te stappen. Opvolging is echter meteen verzekerd, want Werners oudste zoon kiest ervoor om ook in de voetsporen van zijn vader en grootvader te treden, zij het in een managementfunctie. Yves studeerde informatietechnologie (IT) en was een tijdlang ook werkzaam in die sector. De opgedane ervaring brengt hij mee in het bedrijf. Daarmee is sinds 2018 dus ook de derde generatie Van Laer actief in de firma.
FACELIFT VOOR HET UITHANGBORD
Het uitzicht van Carrosserie Van Laer is door de jaren heen danig geëvolueerd. De recentste facelift vond eind 2017 plaats. “Gelegen langs een drukke baan is de gevel hét uithangbord", weet Werner Van Laer. “De strakke look van de façade trekken we ook door in de werkplaats; alles heeft zijn plaats en 's avonds wordt dan ook telkens netjes opgeruimd."
Zoon Yves legt de link tussen de huisstijl en de stijgende business: “Wij merken het effect van 'ons' uithangbord. Passanten zien duidelijk wat wij hier doen en onthouden dat ook. We moesten sinds de restyling zelfs meer medewerkers aannemen."
“Iedereen in de streek kent onze familie en bedrijven", vertelt vader Van Laer. “Wij kiezen er bewust voor om ons niet weg te stoppen op een afgelegen industrieterrein. Onze familie is geboren en getogen in Zandhoven en wij blijven deel uitmaken van die gemeenschap."
PERSONEEL WORDT FAMILIE
Op het vlak van personeelsbeleid heeft Van Laer niet te kampen met de bekende problemen. “Wij hebben een drietal werknemers die hier meer dan 25 jaar werken, waarvan één persoon hier zelfs al 35 jaar werkzaam is", zegt Werner met trots. “Die medewerkers zijn praktisch familie. Onze mensen brengen het grootste deel van hun leven hier door, dus zorgen wij dat het zo aangenaam mogelijk verloopt. De sfeer is hier goed: we eten regelmatig samen, doen gezamenlijke activiteiten ..."
Personeel dat lang ergens werkt, moet uiteindelijk wel op pensioen. Maar ook de instroom van de jonge generatie lukt bij Van Laer: “Nieuwe krachten vinden wij vooral in de streek. De carrosserieopleidingen gebeuren in Herentals of Antwerpen, waardoor vele mensen uit de regio na het afstuderen het pendelen al beu zijn. Dus zoeken ze lokaal werk en krijgen wij spontane sollicitaties."
“De recentste aanwerving gebeurde vorig jaar", herinnert Yves zich. “Die persoon kwam anderhalf jaar geleden solliciteren. Wij bewaren de sollicitaties heel goed en hebben zo een wervingsreserve."
Beroepstrots en open deur
De werkverdeling bij Van Laer bestaat uit twee groepen: demonteerders/plaatslagers/monteerders en voorbereiders/spuiters. “Binnen een groep kan iedereen zo wat afwisseling in zijn taken steken en kunnen projecten ook wel door één werknemer van begin tot eind volledig afgewerkt worden. Dat helpt om een zekere fierheid uit de job te halen", vindt Werner. “We hebben een opendeurpolitiek", vult zijn zoon aan. “Altijd bereid om te luisteren naar ideeën, verzuchtingen … Ook houden we om de drie maanden een feedbackmoment waarbij individueel zaken besproken kunnen worden."
Ook voor opleidingen worden de werknemers geraadpleegd. “Werknemers zijn niet langer 'knechten' zoals ze vroeger genoemd werden", weet de zaakvoerder. “Iedereen is medewerker in de zaak en draagt een bepaalde verantwoordelijkheid binnen het hechte team. De voordelen van de 40 urenweek en de extra vakantiedagen zijn natuurlijk mooi meegenomen. Het totaalpakket van goede sfeer, inspraak en verloning zorgt ervoor dat wij personeelsverloop voorkomen."

INFORMATIETECHNOLOGIE
Zoon Yves heeft een achtergrond in de IT-sector. De processen die hij daar gebruikte, nam hij mee bij zijn intrede in de zaak. De aandacht voor IT en digitalisering werd verscherpt. “Wij kozen meteen om een modernisering door te voeren en PlanManager te implementeren. Ook de autoverhuur werd overgeschakeld. De verhuurwagens (en ook de vervangwagens) zijn uitgerust met track & trace, zodat digitaal eenvoudig gecheckt kan worden of wagens al dan niet beschikbaar zijn. Het is een immens voordeel om meteen het vertrouwen te krijgen om dergelijke implementaties binnen het bedrijf te kunnen doorvoeren. Zo maak ik samen met de firma een leerproces mee", klinkt Yves dankbaar.
AUTOGLAS
Op het uithangbord van Van Laer staat ook opvallend 'Autoglas' vermeld. “Het vervangen van autoruiten is iets wat ook tot het werk van carrossiers behoort", klinkt Werner vastberaden. “Ik besloot dit in de kijker te zetten toen CarGlass adverteerde met zijn carrosseriebusiness. Ook spoorde ik mijn collega's in Ancar (Antwerpse carrosserievereniging) aan om hetzelfde te doen en zo weerwerk te bieden. Voordien werd ruitenvervanging al te vaak weggeduwd of uitbesteed. De vermelding op het uithangbord maakt dat wij nu zeker wekelijks verschillende ruiten steken, waar dat voorheen slechts sporadisch gebeurde. Bovendien vergeten tevreden klanten na een ruitvervanging niet snel onze naam. Dus bij een volgende herstelling - van ruit en/of koetswerk - zitten wij nog vers in het geheugen."
BETROUWBARE PARTNER
Carrosserie Service levert sinds haar ontstaan de uitrusting bij Van Laer. “Wij waren voordien ook al heel tevreden over de Celette-materialen en volgden toen het importeurschap naar Carrosserie Service ging. De naam van het bedrijf zegt eigenlijk alles: ze bieden 100% service voor carrosseriewerk. Desnoods komt Frederik 's morgens vroeg of 's avonds laat langs … Het is belangrijk om een betrouwbare uitrustingspartner te hebben die technische problemen meteen oplost."

ELEKTRONISCH 3D-SYSTEEM
De werkplaats van Carrosserie Van Laer herbergt een unicum in de provincie Antwerpen: het Celette Naja Evolution systeem, geleverd door huisleverancier Carrosserie Service. Het geavanceerde elektronische 3D-meetsysteem is het enige dat gebruikmaakt van de originele afmetingen die afkomstig zijn van de constructeurs. Zo stelt Celette meetfiches samen met een ongekende nauwkeurigheid. Het team achter het merk houdt ook dagelijks alle aanpassingen en nieuwigheden bij. Dankzij het gebruik van de recentste bluetooth-technologie zijn kabels zelfs overbodig. Dit systeem is hét uitverkozen instrument voor alle 'keuringen na ongeval' bij de technische keuringen in België.

Pionier
“Op het vlak van uitmeten na een ongeval zijn wij pionier", vertelt Werner Van Laer. "Met de aanschaf van het Naja-systeem waren wij 18 jaar terug al de eerste. Dat systeem werd nu onlangs vernieuwd met een upgrade naar 3D: Evolution. Met het systeem kan men perfect in drie dimensies meten waar de waarden afwijken."
“Ook de experts komen nu bij ons langs", weet Yves Van Laer. “Ook collega's die een herstelde wagen niet langs de technische keuring krijgen, doen een beroep op onze expertise en het Naja Evolution-systeem. Op bepaalde punten zijn de toleranties echt millimeterwerk en dat kunnen wij dankzij dat systeem heel eenvoudig vaststellen. Eigenlijk is het een must om dit te doen vooraleer het voertuig helemaal op mallen wordt gezet."
Extra business
Voor Carrosserie Van Laer is het een fantastisch toestel dat extra business zal genereren. Bovendien stelt het de carrosseriefirma in staat om dezelfde kwaliteitsstandaarden te hanteren die bij de concessiehouders van de beste luxewagens gelden.
“Het geeft ons ook een soort bewijs voor de klant én voor onszelf. Met de digitale rapporten van de meting kunnen wij haarfijn aantonen dat een herstelling naar behoren werd uitgevoerd voor de wagen de poort uitreed. Via de website zitten die rapporten mooi gearchiveerd in de cloud."