Klein bouwmaterieel

Bosch op bauma 2025

Aandrijvingsoplossingen voor duurzamere bouwmachines

Bosch bouwmachines
De Digital Fuel Twin documenteert de hoeveelheden geleverde brandstof en hun duurzaamheid – van productie en transport tot aan het tankstation (Foto: Bosch)

In 2025 alleen al zullen wereldwijd meer dan één miljoen nieuwe bouwvoertuigen worden geproduceerd. Hoe verschillend hun prestatieklassen en toepassingen ook zijn, vrijwel alle voertuigen hebben één ding gemeen: een dieselmotor. Dankzij zijn robuustheid en kracht is dit type aandrijving ideaal voor uiteenlopende toepassingen. Op de vakbeurs bauma 2025 laat Bosch zien hoe de CO2-uitstoot in dit voertuigsegment verder kan worden verminderd.

“Hernieuwbare synthetische brandstoffen maken het gebruik van zowel nieuwe als bestaande voertuigen aanzienlijk klimaatvriendelijker,” zegt Jan-Oliver Roehrl, Executive Vice President van de Bosch-divisie Power Solutions en verantwoordelijk voor bedrijfsvoertuigen bij Bosch. “In de toekomst zullen ook waterstofmotoren en elektrificatie bijdragen aan duurzamere bouwmachines.”

Hernieuwbare synthetische brandstoffen

Bouwmachines vallen nu al onder strenge emissieregels, zoals Stage V in Europa, Tier 4 in de VS en Fase IV in China. Tot nu toe zijn hun klimaatgerelateerde emissies echter slechts in beperkte mate wettelijk gereguleerd. Een eenvoudige en reeds beschikbare manier om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen, is het gebruik van hernieuwbare synthetische brandstoffen zoals HVO100. Aangezien deze brandstoffen worden geproduceerd op basis van rest- en afvalstoffen, zijn ze over de hele keten gezien aanzienlijk klimaatvriendelijker dan fossiele brandstoffen. Bovendien zijn het zogenaamde “drop-in” brandstoffen, wat betekent dat ze naar behoefte kunnen worden gemengd met gewone diesel.

Bosch houdt bij de ontwikkeling van zijn injectietechnologie al rekening met compatibiliteit met deze brandstoffen. Daardoor zijn ze inzetbaar in de producten van Bosch.

Volgens prognoses van Bosch zal in 2035 vier op de vijf nieuwe bouwmachines wereldwijd met een vermogen boven de 56 kilowatt nog steeds over een dieselmotor beschikken. Om die reden blijft Bosch investeren in de verdere ontwikkeling van injectie- en ureumdoseertechnologie voor nabehandeling van uitlaatgassen, afgestemd op de diverse segmenten binnen de bouwmachine-industrie.

De Digital Fuel Twin 

Hernieuwbare synthetische brandstoffen kunnen bouwmachines klimaatvriendelijker maken: hoe meer er wordt getankt, des te kleiner de CO2-voetafdruk per voertuig. Bosch maakt dit effect zichtbaar via een puur digitale softwareoplossing, de Digital Fuel Twin. Deze documenteert de hoeveelheden geleverde brandstof en hun duurzaamheid – van productie en transport tot aan het tankstation. Machinisten ontvangen op basis hiervan certificaten die aantonen hoeveel brandstof er is gebruikt, inclusief de daaraan gekoppelde CO2-voetafdruk tijdens het gebruik.

Waterstofmotoren bouwen voort op beproefde technologie

Voor waterstofmotoren kunnen Duitse fabrikanten en toeleveranciers voortbouwen op tientallen jaren ervaring met motortechniek: zo’n 80 à 90 procent van de technologie kan worden overgenomen van conventionele verbrandingsmotoren. Wanneer de waterstof met hernieuwbare energie wordt geproduceerd, vormt dit een belangrijke stap richting klimaatneutraliteit.

Bouwmachines zijn vaak stationair en worden zwaar belast. “Juist hier komen de efficiëntie en robuustheid van waterstofmotoren goed tot hun recht,” aldus Roehrl. “De eerste toepassingen van waterstofmotoren met Bosch-injectietechnologie gaan dit jaar van start.” Bosch ontwikkelt zowel poort- als directe injectiesystemen en is wereldwijd betrokken bij meer dan 100 ontwikkelprojecten. De waterstofmotor is ook veelbelovend voor grote motoren, bijvoorbeeld als aandrijving voor dumptrucks in de mijnbouw, waar robuustheid, betrouwbaarheid en compact ontwerp essentieel zijn voor een rendabele werking.

Elektrificatieoplossingen voor bouwmachines

In bepaalde toepassingen biedt elektrificatie een efficiënte en klimaatvriendelijke oplossing voor mobiele en stationaire functies. Met het eLION-portfolio biedt Bosch Rexroth al een breed scala aan elektromotoren, omvormers, tandwielkasten, software en accessoires, inclusief bijpassende hydrauliek. Momenteel breidt deze Bosch-dochter haar assortiment uit met componenten voor 96-volt boordnetten. Eind 2025 wordt een gestandaardiseerd softwareplatform voor alle spanningsklassen geïntroduceerd.

Bosch Engineering presenteert daarnaast een nieuw ontwikkelde, krachtige oplossing voor accuspanningen tot 800 volt. Dit nieuwe elektrische aandrijvingssysteem is compact, biedt een hoge vermogensdichtheid en efficiëntie en is daarmee geschikt voor bouwmachines met hoge vermogenseisen en beperkte inbouwruimte, zoals wielladers.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine