Iris AutoCenter: De all-in van de tweedehandsauto
Een beveiligde showroom voor tweedehandsvoertuigen
voor kopers en verkopers
Iris AutoCenter is een initiatief van Lara Agostini. Ze richtte de onderneming op na haar boekhoud- en bedrijfsbeheerstudies. Haar vader, Emilio Agostini, verantwoordelijk voor de autobewaarplaats van Brussel, bood haar 10.000 m² aan in zijn groot gebouw aan de Van Praetbrug, tegenover Docks, en zei haar: “Nu is het aan jou!”
Een beveiligde showroom voor tweedehandsvoertuigen voor kopers en verkopers
Met Iris AutoCenter wil Lara een veilige plek bieden, zowel voor particulieren die hun voertuig wensen te verkopen, als voor wie in alle vertrouwen een tweedehandsauto wil aankopen.
Sinds september 2013 staat Lara in voor het verkoopbeheer van a tot z van auto’s van particulieren en van bedrijfswagens. Daarbij gaat ze transparant te werk en volgt ze een zeer strikte procedure. Iris AutoCenter heeft in eerste instantie een adviserende rol en onderzoekt de werkelijke doorverkoopwaarde van het voertuig.
Na een analyse van de situatie krijgt de eigenaar van het voertuig de keuze uit twee doorverkoopformules: ofwel vertrouwt de particulier de verkoop van zijn voertuig toe aan Iris AutoCenter in ruil voor een commissie en krijgt hij daarvoor de hoogst mogelijke prijs, ofwel kiest hij voor de directe verkoopformule en krijgt hij meteen de verkoopprijs, aangeboden door professionals.
belofte maakt schuld
Lara Agostini verklaart dat er de afgelopen 6 jaar maar liefst 3.390 auto’s via Iris verkocht zijn. Dat zijn zo’n 500 verkopen per jaar. 80% daarvan zijn transacties aan particulieren. Lara heeft het niet altijd gemakkelijk gehad als jonge vrouw in deze uitgesproken mannenwereld. “Hier verkoop ik mijn woord. We verwezenlijken altijd wat we beloven en ik denk dat we op die manier het vertrouwen van onze klanten hebben gewonnen. Mond-tot-mondreclame werkt voor ons het best. Onze klanten komen terug. Dat is het beste bewijs dat ze tevreden zijn.
Transparantie boven alles
Het all-inconcept van Iris AutoCenter is gebaseerd op transparantie, zowel voor de verkoop als voor de aankoop van een voertuig. Dat geldt niet alleen voor het voertuig, maar ook voor de prijs en de noden van de consumenten. Transparantie is een basiswaarde die deel uitmaakt van de filosofie van Iris AutoCenter, waarbij het de bedoeling is om het vertrouwen in de tweedehandssector te herstellen. “We openden eveneens een onderhouds- en herstelcentrum, het Iris Services Center, dat vandaag al acht bruggen telt, en een bandencentrale, het Iris Tyre Center, dat elke dag 24 uur op 24 open is. We zetten alles in op een kwaliteitsvolle dienstverlening, maar vooral op een 360°-serviceaanbod in de autosector”, verduidelijkt Lara.
we bieden, in samenwerking met Real Garant, elke koper 1 tot 3 jaar garantie
Sinds 2015 heeft Iris AutoCenter een partnerschap met Real Garant om garanties te geven op verkochte voertuigen. Daardoor kan Iris AutoCenter tweedehandsvoertuigen verkopen onder bijna dezelfde voorwaarden als bij nieuwe voertuigen. De onderneming Real Garant Versicherung AG heeft ruim 32 jaar ervaring in de automotive sector en is vandaag in die sector één van de voornaamste specialisten in Europa op het gebied van klantenbinding. Een tweedehandsauto kopen houdt immers altijd een bepaald risico voor de koper in. Bovendien is schade in de toekomst niet uit te sluiten, zelfs na een zorgvuldig nazicht van het voertuig door een gespecialiseerde werkplaats of een autoconcessiehouder. Dat risico wordt tot een minimum herleid dankzij een garantiebelofte voor tweedehandsvoertuigen. De koper geniet dan een financiële bescherming tegen onvoorziene herstellingskosten. Dit partnerschap biedt Iris Autocenter de mogelijkheid om de koper die zekerheid na verkoop te bieden. Zo is de vertrouwenscirkel rond: de verkoper heeft zekerheid dankzij het verkoopbeheer door Iris Autocenter en de koper heeft de zekerheid dat hij geen geld zal moeten neertellen in het geval van pech en is goed beschermd door de garantie van Real Garant. “We kunnen zo eerlijk mogelijk zijn en we kunnen het best mogelijke nazicht uitvoeren, maar we kunnen helaas niet in de motor van het voertuig kijken. Het is onmogelijk om een koper te beloven dat hij nooit problemen met zijn auto zal ondervinden. En dat geldt ook voor een nieuwe auto!”, voegt Lara er nog aan toe.
Echt nuttige tips
Bij Iris AutoCenter begeleidt een echt team van experten in de automotivesector de klanten gedurende het volledige aankoop- of verkoopproces. Iris AutoCenter is 7 dagen op 7 open. Bovenop die beschikbaarheid, zet het team, dat vandaag zes personen telt, alles in op dienstverlening en een kwaliteitsvolle opvolging van de dossiers. Dit wordt steeds zeldzamer in de huidige maatschappij en hier maken zij het verschil.