Elektrisch voertuig met slechte batterij: wat nu?
Juridisch artikel
Net zoals bij diesel- en benzinevoertuigen stellen we vast dat er zich ook in de praktijk problemen kunnen voordoen bij elektrische voertuigen, bijvoorbeeld met de software of met de batterijen. De vraag die zich hier opnieuw stelt, is wie er aansprakelijk is voor deze problemen. Bent u als verkoper van het voertuig aansprakelijk? Of kan het gebrek aan uw klant, de koper, worden toegeschreven? De rechter sprak zich recentelijk uit over een dergelijke vraag.
Voorbeeld uit de praktijk
Victor koopt een elektrische wagen bij verkoper Gaston. Minder dan een jaar na de aankoop treedt er een systeemstoring op aan de wagen. Koper Victor engageert van zijn kant een deskundige. Uit diens verslag blijkt dat de batterij van het voertuig een defect heeft en dat dit te maken heeft met het snelladen. Victor meent dat hij dit voertuig heeft aangekocht, dat eigenlijk behept was met een ‘verborgen gebrek’. Verkoper Gaston en koper Victor proberen tot een akkoord te komen, maar dat lukt niet: koper Victor stapt naar de rechtbank.

Verborgen gebrek of niet?
Koper Victor haalt als argument aan dat de batterij van zijn voertuig een ernstig verborgen gebrek had waardoor hij zijn voertuig niet op een correcte manier kon gebruiken. Hij meent dat verkoper Gaston hiervoor aansprakelijk is en hem zijn schade moet vergoeden. Hij baseert zich hiervoor op artikel 1641 van ons oud Burgerlijk Wetboek.
Dit artikel stelt dat “de verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.”
Verkoper Gaston is niet akkoord met het argument van koper Victor. De rechter dient zich nu uit te spreken over het feit of Victor dit voertuig heeft aangekocht met een verborgen gebrek op het ogenblik van de aankoop of niet.
Beide partijen eens met expertiseverslag
Het blijkt dat alle betrokken partijen het wel eens zijn met het expertiseverslag waaruit blijkt dat de systeemstoring zich had voorgedaan omwille van afwijkende cellen in de batterij waardoor deze laatste was uitgevallen. Bovendien had de expert in zijn verslag aangehaald dat dit wellicht te maken had met het snelladen dat vaak gebeurde.
Daarom meent de rechter dat beide partijen, verkoper en koper, het eigenlijk eens zijn over de oorzaak van het probleem. Maar ze zijn het niet eens over wie hiervoor nu aansprakelijk is: is het de fout van koper Victor doordat hij te vaak aan snelladen had gedaan, of komt het door een gebrek aan de batterij? Een gebrek dat trouwens al aanwezig zou zijn geweest ten tijde van de verkoop.
Wie is aansprakelijk voor een elektrisch voertuig met een slechte batterij? De rechter beslist
Wat beslist de rechter?
De rechter beslist dat er hier inderdaad sprake is van een verborgen gebrek; een gebrek dus dat wel degelijk aanwezig was ten tijde van de aankoop. De rechter nam deze beslissing op basis van twee punten, namelijk het feit dat de problemen met de batterij zich al binnen het jaar voordeden en het feit dat bij andere verkochte, gelijkaardige voertuigen zich geen problemen voordeden. Verkoper Gaston wordt aansprakelijk gesteld voor de schade die koper Victor hierdoor heeft opgelopen.