ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Bouwmaterialen
  • chevron_right Bouwelementen
  • chevron_right Bouwtechnieken
  • chevron_right Funderingen & grondwerken
  • chevron_right Sloop & recyclage
  • chevron_right Bouwmachines
  • chevron_right Tools
  • chevron_right Werfuitrusting
  • chevron_right Diensten
Juridisch advies

Eu-boete van € 458 miljoen voor kartel rond autowrakrecyclage

De europese commissie heeft 15 autofabrikanten en sectororganisatie acea beboet voor deelname aan een jarenlang kartel over de verwerking van afgedankte voertuigen. de totale geldboetes bedragen ongeveer € 458 miljoen.

Eu past co2-regels aan voor autosectortransitie

De europese commissie heeft op 1 april 2025 een gerichte wijziging voorgesteld van de bestaande verordening rond co2-emissienormen voor nieuwe personen- en bestelwagens. deze maatregel is onderdeel van het industrial action plan for the european automotive sector, dat op 5 maart 2025 werd goedgekeurd.

  • Premium

Zelfrijdende voertuigen: wie zal betalen bij schade?

Men verwacht dat zelfrijdende voertuigen aanzienlijk minder ongevallen zullen veroorzaken. toch blijft software niet onfeilbaar, en rijst de vraag: wie is aansprakelijk bij schade?

85% van bouwconflicten opgelost binnen 90 dagen

Conflicten in de bouwsector worden steeds vaker met succes via bemiddeling opgelost. in 85% van de gevallen is het geschil binnen 90 dagen afgerond, en vier op de vijf bemiddelingen leiden tot een volledig akkoord. dat blijkt uit ...

  • Premium

Schade na onderhoudsbeurt: bent u aansprakelijk?

Na een onderhoudsbeurt meldt een klant een ongeval en beweert dat een fout tijdens het onderhoud de oorzaak was. hij verloor hierdoor de controle over het stuur. de vraag is of u hiervoor aansprakelijk bent en of de klant dit kan bewijzen.

Circulaire verduidelijkt fiscale behandeling thuisladen van elektrische bedrijfswagens

De fod financiën publiceerde op vraag van minister van financiën vincent van peteghem een circulaire die de fiscale behandeling verduidelijkt van de kosten verbonden aan het thuisladen van elektrische bedrijfswagens.

Eu legt heffingen op oneerlijk gesubsidieerde elektrische voertuigen uit china

De europese commissie heeft haar onderzoek naar subsidies afgerond en heeft besloten om definitieve tegensubsidieheffingen op te leggen aan de import van batterij-elektrische voertuigen (bev's) uit china voor een periode van vijf jaar.

  • Premium

Wat betekent de laadpuntverplichting voor uw bedrijf?

Op 1 januari 2025 moet elk niet-residentieel gebouw in vlaanderen met meer dan 20 parkeerplaatsen over minstens 2 oplaadpunten voor elektrische voertuigen beschikken. wie niet in orde is, riskeert boetes. in het waals en brussels gewest gelden iets andere verplichtingen.

  • Premium

Een overzicht van de europese sup & ppwr

Nu de europese green deal steeds meer wordt uitgewerkt in concrete wet- en regelgeving, zien voedingsbedrijven heel wat nieuwe verplichtingen op zich afkomen. op het vlak van verpakkingen zijn dat vooral de sup en ppwr.

  • Premium

Mag een wagen achtergehouden worden tot na de betaling van de factuur?

Naast de gebruikelijke middelen om een wanbetaler tot betaling te motiveren, rijst de vraag of het niet mogelijk is om de auto die u net heeft gerepareerd, achter te houden totdat uw klant de factuur heeft betaald.

  • Premium

Elektrisch voertuig met slechte batterij: wat nu?

Net zoals bij diesel- en benzinevoertuigen stellen we vast dat er zich ook in de praktijk problemen kunnen voordoen bij elektrische voertuigen, bijvoorbeeld met de software of met de batterijen. de vraag die zich hier opnieuw stelt, is wie er aansprakelijk is voor deze problemen.

  • Premium

Fiscaliteit voor bedrijfswagens: hoe zit dat nu precies?

Vanaf 2026 belet de wet van peteghem de fiscale aftrekbaarheid voor alle zakelijk te gebruiken auto’s, die (op papier) niet co2-neutraal zijn. lees: weg dus het fiscaal voordeel voor verlonings- of firmawagens die op fossiele brandstof rijden.

Poll: bent u bezig met de aankomende europese wetgeving?

Poll: bent u bezig met de aankomende europese wetgeving?

  • Premium

Voortaan opletten met het aanmanen van uw wanbetaler!

Het is belangrijk voor bedrijven en ondernemers om op een officiële manier klanten die traag of niet betalen in gebreke te stellen. nieuwe wetsregels hebben echter invloed op de procedure van het verzenden van aanmaningen. het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van deze nieuwe regels.

  • Premium

Enkele nuttige herinneringen aan de "novel food"-procedure

Na 20 jaar gebruik te hebben gemaakt van een lange en risicovolle toelatingsprocedure voor nieuwe ingrediënten, werd de goedkeuring van verordening (eu​1​) 2015/22831 in 2018 verwelkomd als een erkenning van het belang van innovatie.

  • Premium

Bent u reeds in orde met de sermi-erkenningsprocedure?

Als onafhankelijke garage was het tot voor kort zo goed als onmogelijk om toegang te krijgen tot veiligheidsgerelateerde voertuiginformatie. met de nieuwe sermi-procedure staat dit op het punt te veranderen. wij vroegen bernard lycke, directeur-generaal van cecra, om meer duiding.

  • Premium

Last call voor auto met verbrandingsmotor

De fiscale aftrekbaarheid van personenwagens op fossiele brandstoffen (benzine, diesel, lpg en cng) staat onder druk. op 1 juli 2023 gaat deze aftrekbaarheid een nieuwe fase in. lees hier wat dit voor u betekent en welke actie u nog kunt ondernemen.

  • Premium

Fiscaliteit elektrische wagens: geen druk

De fiscale aftrekbaarheid van elektrische personenwagens bedraagt 100%. deze regeling geldt tot 31 december 2026. de aankoop van elektrische personenwagens blijft dus nog geruime tijd 100% aftrekbaar.

  • Premium

Fiscaliteit hybridewagens: de tijd dringt!

De fiscaal gestimuleerde vergroening van bedrijfswagens gaat op 1 juli 2023 een nieuwe fase in. deze verandering heeft een grote impact op hybridewagens. de besteldatum van uw nieuwe hybridewagen kan zorgen voor een aanzienlijke besparing!

  • Premium

Juridisch: tweedehandsvoertuig elders laten herstellen bij pech?

U verkoopt een tweedehandsvoertuig aan een klant, maar nadien blijkt deze klant al een paar keer pech te hebben gehad met dit voertuig. uiteindelijk laat deze klant zijn voertuig bij een andere garagehouder herstellen. kan dit wel?