Tweedehandsmarkt kent ononderbroken groei in oktober 2024
Groeiende elektrificatie bij zowel nieuwe als tweedehandswagens
Met 67.201 inschrijvingen liet de tweedehands-automarkt in oktober een forse stijging optekenen van 9,9% ten opzichte van 2023 en 26,3% ten opzichte van 2022. Volgens Filip Rylant, woordvoerder van de mobiliteitsfederatie Traxio, liggen twee kernfactoren aan de basis van deze toenemende dynamiek: het overvloedig aanbod enerzijds en de aanhoudende prijsdaling (-7,4%) anderzijds. Dankzij deze gunstige parameters ontstaan ideale condities voor een duurzame groei op de tweedehandsmarkt.

Nieuwe wagens zijn vooral (H)EV's
Wat de markt voor nieuwe wagens betreft, werden afgelopen maand 36.447 inschrijvingen geregistreerd. Dat is een daling van -5,5% ten opzichte van oktober 2023. Ook op cumulatief niveau liepen de inschrijvingen in vergelijking met 2023 terug tot 393.015 exemplaren (-4,9%). Deze lichte neerwaartse trend verandert echter in een opvallende groei bij een vergelijking met de cijfers van 2022, waarbij de eerste 10 maanden van 2024 een stijging vertonen van maar liefst 26,1%.
De terugvallende cijfers ten opzichte van 2023 kunnen toegeschreven worden aan de levering van een groot aantal eerder bestelde wagens, wat resulteerde in een uitzonderlijk hoog aantal inschrijvingen dat jaar.
Verder is de privéverkoop van nieuwe wagens in 2024 gestegen, terwijl de inschrijvingen van bedrijfs- en leasingwagens wel een merkbare daling laten optekenen. Dit kan verklaard worden door het wegvallen van de premies voor plug-in hybride wagens. Toch is het aandeel hybride en elektrische voertuigen nog goed voor 65,6% van het totale aantal inschrijvingen van nieuwe wagens, waarvan 100% elektrische wagens goed zijn voor 26,5%.

Tweedehandsmarkt op volle toeren
Zoals eerder vermeld kent de tweedehands automarkt een ongeziene groei. Met maar liefst 617.982 inschrijvingen in de eerste 10 maanden van 2024 groeit de markt met 6,5% in vergelijking met 2023 en 14,9% in vergelijking met 2022.
Stijgend aandeel (H)EV's
Binnen de tweedehandsmarkt domineren benzinemotoren nog steeds met 55,1% marktaandeel. Diesel verliest opnieuw terrein tot 31%, terwijl het aandeel hybride en elektrische voertuigen (bescheiden) blijft toenemen. Zo zijn iets meer dan 13% van de ingeschreven tweedehandsvoertuigen plug-ins, waarvan 10,4% hybride en 3% volledig elektrisch.

Particulieren blijven tweedehandsmarkt domineren
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar daar zit beweging in. Maar liefst 90% van de inschrijvingen werd uitgevoerd door privépersonen, terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt 10% bedraagt. De tweedehandssector benadrukt hierbij dat startende bedrijven steeds vaker voor een tweedehandsauto kiezen en dat zij - voorlopig nog - vaker interesse tonen in occasie hybride wagens.
Op regionaal vlak blijft Vlaanderen de markt voor tweedehandswagens domineren met een aandeel van 55%. Hierdoor blijft ook het marktaandeel van Wallonië (37%) en Brussel (8%) stabiel.

Jonge voertuigen verlagen mediane leeftijd
De mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen bedroeg 7 jaar en 10 maanden in oktober 2024. Omdat het aantal geleverde auto’s aanzienlijk toenam in de laatste maanden van 2023, zijn er steeds meer recente voertuigen op de tweedehandsmarkt. Hierdoor verjongt het Belgisch wagenpark, waarbij 33% van de ingeschreven wagens minder dan 5 jaar oud is.
Gevestigde merken en modellen
Wat de populairste merken van tweedehandsauto’s betreft, domineren Volkswagen en BMW nog steeds de markt. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, Opel en Peugeot. De meest geliefde modellen zijn nog steeds de VW Golf (24.991), VW Polo (17.730), Opel Corsa (15.936), BMW 3 Reeks (13.685) en BMW 1 Reeks (12.621).

