Management services

Kleine dip remt groeiende tweedehandsmarkt nauwelijks af

November 2024 bevestigt lopende trends in autoland

Hoewel 2024 tot dusver een positief jaar is voor de verkoop van tweedehandswagens, daalde het aantal inschrijvingen in november licht met -5%. Ondanks deze eenmalige terugloop telt het jaarlijks totaal reeds 672.625 registraties. Dat zijn ongeveer 34.675 wagens meer dan in 2023 en 80.906 meer dan in 2022. Dit succes wordt gekenmerkt door een combinatie van gunstige factoren: de geleidelijke prijsdaling enerzijds en een sterk aanbod van recente modellen anderzijds.

Traxio november 2024 nieuws vs. tweedehands
Als we de cijfers voor nieuwe voertuigen vergelijken met die van 2022, zien we toch een opmerkelijke groei van 24,4% in 2024

Nieuwmarkt blijft in hetzelfde ritme bewegen

Wat de inschrijvingen van nieuwe auto’s betreft, werden in november 2024 in totaal 31.824 nieuwe exemplaren geregistreerd. Dat zijn er -15,3% minder dan de 37.552 inschrijvingen in november 2023. Ook de cumulatieve cijfers voor de eerste elf maanden van het jaar laten een lichte daling zien van -5,8%, waarbij het aantal nieuwe inschrijvingen daalt van 476.675 in 2023 naar 424.839 in 2024.

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio, benadrukt echter dat deze cijfers binnen de juiste context gezien moeten worden: “Het jaar 2023 kende namelijk een uitzonderlijk hoog aantal inschrijvingen, veroorzaakt door de levering van een groot aantal eerder bestelde wagens. Als we de cijfers vergelijken met die van 2022 – toen er 341.478 inschrijvingen waren – zien we toch een opmerkelijke groei van 83.361 eenheden of 24,4% in 2024."

Opmerkelijk binnen de nieuwmarkt is dat het aandeel van dieselvoertuigen gehalveerd is tot 5,3% in 2024. De verkoop van hybride en elektrische voertuigen neemt de bovenhand met een leidend marktaandeel van 65,9%. Dit segment wordt dan ook sterk aangemoedigd door leasingtransacties en aankopen voor bedrijfsvloten.

Gunstig groeiklimaat voor de tweedehandsmarkt

Doorheen de eerste elf maanden van 2024 laat de tweedehandsmarkt een aanhoudende groei optekenen in vergelijking met 2022 en 2023. Terwijl er in 2022 nog 591.719 eenheden werden ingeschreven en in 2023 nog 637.950 eenheden, steeg dit cumulatieve aantal naar 672.625 inschrijvingen in 2024. Dat is een groei van maar liefst 5,4% ten opzichte van 2023, en zelfs 13,7% ten opzichte van 2022.

Traxio november 2024 tweedehands
Doorheen de eerste elf maanden van 2024 laat de tweedehandsmarkt een aanhoudende groei optekenen

Steeds meer tweedehands-(H)EV's

Benzinemotoren domineren nog steeds de tweedehandsmarkt met een overheersend marktaandeel van 55,2%. Diesel verliest daarentegen terrein tot 30,8%. Ook het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft bescheiden toenemen. Zo is 13,5% van de ingeschreven tweedehandswagens nu oplaadbaar, waarvan iets meer dan driekwart hybride is (10,4%) en de rest volledig elektrisch (3,1%).

Vlaamse particulieren domineren de markt

In de eerste acht maanden van 2024 werd maar liefst 90% van de tweedehandswagens ingeschreven door privépersonen. Hoewel het aandeel bedrijfswagens 10% bedraagt, verwacht de sector dat startende bedrijven steeds vaker zullen kiezen voor een tweedehandswagen. Vooral hybridemodellen zullen hierbij aan populariteit winnen.

Wat het regionaal niveau betreft, blijft Vlaanderen de tweedehandsmarkt domineren met een marktaandeel van 55%. Hierdoor blijft ook de verhouding tussen Wallonië (38%) en Brussel  (7%) stabiel.

Traxio november 2024 eigenaarstype
Hoewel het aandeel bedrijfswagens 10% bedraagt, verwacht de sector dat startende bedrijven steeds vaker zullen kiezen voor een tweedehandswagen

Recente modellen verjongen Belgisch wagenpark

In november 2024 bedroeg de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 11 maanden. Hoewel dit cijfer nog steeds relatief hoog is, komen er steeds meer recente tweedehandsauto’s vrij op de markt. Ook dit is een gevolg van het grote aantal geleverde nieuwe auto’s in de laatste maanden van 2023. Hierdoor verjongt het Belgisch wagenpark, waardoor 34% van de ingeschreven tweedehandswagens nu minder dan 5 jaar oud is.

Gevestigde automerken

De meest populaire tweedehandsmerken zijn respectievelijk Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot. Dit weerspiegelt zich ook in de meest geliefde modellen. Zo bleef de top 5 onveranderd doorheen de eerste elf maanden van 2024. De VW Golf (27.241 inschrijvingen) blijft op de eerste plaats, gevolgd door de VW Polo (19.305 inschrijvingen), de Opel Corsa (17.414 inschrijvingen) en de BMW 3 Reeks (14.920 inschrijvingen). De BMW 1 Reeks sluit de top 5 af met 13.727 inschrijvingen.

Traxio november 2024 merken
De top 5 bleef onveranderd doorheen de eerste elf maanden van 2024

Inzichten van grote concessiehouders en tweedehandsverkopers

Glen Van Zaelen, Auto’s Verschueren: “De positieve cijfers van november voorspellen een sterke jaargroei in 2024. Hoewel de impact van de huidige dumping door OEM’s voelbaar is, blijft de aan- en verkoop van tweedehandswagens groot. Steeds meer particulieren én kmo's kiezen dan ook voor tweedehandswagens als gevolg van de inflatie. Daarom verwachten we dat deze trend zich zal blijven voortzetten in 2025.”

“Tegenwoordig bestaat 15% van onze voorraad uit nieuwe wagens. Naar onze verwachting zal dit in de komende weken en maanden verder stijgen, aangezien de aanbodzijde het goed doet en er vaak maar een klein prijsverschil is met jonge tweedehandswagens.”

“Slechts 10% van ons aanbod is elektrisch. Toch merken we dat particulieren geleidelijk aan meer interesse tonen in EV's. Plug-inhybrides maken zo'n 20% uit van ons aanbod en scoren vooral goed bij particulieren die een eigen woning hebben met zonnepanelen. Desalniettemin zijn de laaggeprijsde stadswagens en SUV's (50% van ons aanbod) het populairst, zelfs al is de aanvoer van stadswagens problematisch.”

Traxio november 2024 aandrijving
"We merken dat particulieren geleidelijk aan meer interesse tonen in (H)EV's"

Frédéric Vassamillet, Soco: “In november 2024 trokken aanzienlijk meer bezoekers naar onze showrooms, vaak na een voorafgaande onlinezoekopdracht. Vooral de weekends blijven de drukste dagen van de week. Hoewel consumenten voorzichtiger zijn door de lage rentevoeten en huidige politieke situaties, blijft de koopintentie hoog. Klanten zijn hierbij op zoek naar betrouwbare wagens met een laag brandstofverbruik en kostenefficiënt onderhoud.”

“Terwijl brandstofmotoren het best blijven scoren, verliezen dieselmotoren aan populariteit. SUV’s zijn hierbij nog steeds de favoriet van consumenten, gevolgd door benzinestadswagens met automatische versnellingsbak. Daarnaast worden ook tweedehandswagens steeds aantrekkelijker door hun scherpe prijzen en het overvloedige aanbod. Vergeleken met november 2023 zien we binnen dit segment een stijgende vraag naar recente modellen tussen de 1 en 5 jaar oud.”

Ivo Willems, Cardoen: “Zowel in het binnenland als in Europa blijft de tweedehandsmarkt groeien. De prijzen zijn dan ook enorm gunstig. In België is een occasie namelijk 7,6% goedkoper dan in dezelfde periode vorig jaar. Bovendien zijn goedkope nieuwe wagens zeer zeldzaam, aangezien het onderste segment verdwenen is en je al snel € 12.000 moet neerleggen.”

“Daarnaast kan de consument tegenwoordig rekenen op een sterk professioneel georganiseerde tweedehandsmarkt. Occasies worden onder garantie verkocht na een grondige herconditionering. Hierdoor zijn de wagens niet alleen 100% in orde op technisch vlak, maar lijken ze ook bijna nieuw. Zo zijn tweedehandsvoertuigen een gelijkwaardig alternatief geworden voor nieuwe wagens.”

“Daarnaast zien we steeds meer jonge elektrische occasies. Dit zijn vaak voertuigen van 2 à 3 jaar oud, die nu aan een lagere prijs worden aangeboden. Dergelijke voertuigen kwamen echter niet in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie, die enkel gold voor nieuwe wagens en oudere tweedehandswagens. Toch zal de consument morgen evenveel voordelen hebben als voor 22 november."

Traxio november 2024 leeftijd
“We zien steeds meer jonge elektrische occasies van 2 à 3 jaar oud"

Simon Bossuyt, DEX: “Na het verdwijnen van de Vlaamse EV-premie, hopen we dat het autolandschap weer stabiliseert. Zo krijgt de consument beter zicht op de juiste keuze voor zijn budget en situatie. De stabiliteit van de laatste maanden bewijst dat er een goede aankoopbereidheid is met een beperkte impact van de economische situatie in Vlaanderen. We geloven dan ook dat de verkoop opnieuw licht zal stijgen naar het einde van het jaar toe, met een hoogtepunt richting de salonperiode.”

“In vergelijking met 2023 is onze totale verkoop opnieuw gestegen. Zo naderen we nu al bijna de totale omzet van vorig jaar. Op vlak van aandrijving blijft onze voorraad grotendeels bestaan uit benzinewagens. Het aandeel dieselwagens is zeer beperkt, alsook het aantal EV’s. De SUV’s blijven het populairste voertuigsegment, vooral wanneer ze tegen een scherpe prijs worden verkocht.”

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Hoewel november traditioneel een rustigere maand is voor de verkoop van nieuwe wagens, kunnen we deze maand niet klagen over het volume. De versnelde beëindiging van de Vlaamse EV-premie gaf geen aanleiding tot een grote rush, maar zorgde wel voor een toenemende vraag. Naar volgend jaar toe verwachten we dat het aanbod vooral op lage emissievoertuigen zal focussen, aangezien constructeurs op Europees niveau de CO2-doelstellingen moeten naleven.”

“Toch loopt de algemene verkoop van EV’s aan particulieren heel erg achter, wat resulteert in een spanningsveld tussen vraag en aanbod. Hoewel de huidige markt fiscaal gezien aantrekkelijk is, blijven elektrische voertuigen relatief duur voor particulieren. Bij gebrek aan incentives zullen zij dan ook nog steeds investeren in wagens met traditionele verbrandingsmotoren.”

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Suzanne Lazar
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine