ChocoladePremium

Geen compromissen sluiten op de kwaliteit van delicatessen

Dit was Gourmet Sélection 2025

beurs
Er stonden ook ruim 30 Belgische exposanten op de vakbeurs in Parijs

In Parijs was Gourmet Sélection midden september 2025 aan zijn 16e editie toe. Dé beurs voor de fijne kruidenierswaren bewees eens te meer dat kwalitatieve producten het verschil maken wanneer ze hun beloftes kunnen inlossen. “Eigenaars van winkels en delicatessenzaken zijn dé deskundigen die met hun expertise een vertrouwensband creëren met hun klanten. Kwalitatieve lekkernijen faciliteren en bestendigen die band”, klinkt het bij beursdirecteur Fernando Medina Zenoff.

Breed exposantenuniversum

Waltson
Walton Chips (Agro Debeuckelaere Staden) was één van de Belgische standhouders op Gourmet Sélection

In 2025 telde Gourmet Sélection 360 exposanten, 19% meer dan vorig jaar. 29% daarvan waren internationale bedrijven en 47% was nieuw. 17 landen waren vertegenwoordigd, net als 504 merken en 10.000+ producten. Naast de Franse bedrijven – op eenzame hoogte – was België het meest aanwezig op deze beurs, met ruim 30 exposanten. Daarbij ging het meestal om Waalse bedrijven - de Francofonie speelt een grote rol - maar ook de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen was er met enkele bedrijven aanwezig.

Het exposantenuniversum bestond voor bijna de helft (48%) uit gezouten delicatessen. De gesuikerde voeding was goed voor 30%. Andere exposanten kwamen uit de drankensector (15%), nonfood services (5%) en promotie (3%). Het professionele publiek van Gourmet Sélection bestond uit kruideniers, hotel- en/of restauranthouders, bakers, slagers, kaaswinkeliers en traiteurs.

Kwaliteit & authenticiteit

Zenoff
Fernando Medina Zenoff, directeur Gourmet Sélection

De vakbeurs wil hét (Franse) platform zijn waar het premium aanbod van morgen al opduikt; een labo van smaak dat anticipeert op toekomstige trends, de signalen van de consument oppikt en producent, distributeur en (aan)kopers verbindt.

"Delicatessen blijven overeind dankzij de zoektocht van de consument naar kwaliteit en authenticiteit"

“Ondanks de inflatie en een uitdagende economische context, biedt de sector van de delicatessen en fijne kruidenierswaren goed weerstand met dank aan de consumentenzoektocht naar kwaliteit en authenticiteit”, weet Fernando Medina Zenoff (directeur Gourmet Sélection). “Daarom gaan we er prat op dat onze exposanten geen compromissen sluiten op vlak van kwaliteit. Hoge kwaliteitsclaims werken pas als ze ook echt waargemaakt worden. Zo bouwt de winkelier pas een duurzame vertrouwensband op met zijn of haar klant.”

Trends

Tijdens de beurs konden de bezoekers 3 grote trends ontdekken, en er meteen op inspelen dankzij het aanbod van de exposanten.

#1 Smaak én zin

Beter eten, voor zichzelf en de planeet: dat is het motto van een nieuwe generatie consumenten. Weg met het overbodig en plaatsmaken voor producten die een combinatie vormen van excellente smaak, ingrediëntentransparantie, ecologisch engagement en lokale verankering. Bio, korte keten, clean labels, statiegeld of de strijd tegen verspilling: engagement gaat niet langer ten koste van het plezier, zelfs integendeel... het wordt er een essentieel onderdeel van.

so wood

So Wood (Gembloux) stond op Gourmet Sélection met zijn duurzame kombucha (foto So Wood)

café-tasse
Het Belgische Café-Tasse (Brussel) stond op Gourmet Sélection met o.a. een melkchocolade met pistachepraliné en gepofte rijst (foto Café-Tasse)

#2 Exotisme rijmt met authenticiteit

Met een zakencijfer dat ondertussen miljarden bedraagt, is de internationale culinaire golf bezwaarlijk nog een nieuwsgierigheidseffect te noemen... het is een nieuwe levensstijl. In tijden waarin de culturele grenzen vervagen, zijn de consumenten vragende partij voor producten die ontworteling én verankering verbinden: recepten trouw aan hun terroir van oorsprong, gemaakt met respect voor de lokale knowhow maar aangepast aan de eisen van kwaliteit en traceerbaarheid.

Van Brussel tot Tokio, van Beiroet tot Montreal... elke specialiteit wordt een uitnodiging tot reizen en een krachtig argument voor differentiatie in de winkelschappen. Chocolade, kruiden, oliën, honing, verfijnde kazen... zovele delicatessen vertellen een verhaal, vertegenwoordigen hun oorsprong en beloven een smaakvolle, verantwoorde en actuele ervaring.

#3 Heruitgevonden smaken & texturen

De vaklui in de delicatessensector grijpen naar texturen en pairing om er hun eigen twist aan te geven. Die culinaire ervaring is er een die verrast en zintuigelijke emotie opwekt. Het volstaat niet langer dat de smaak van een product goed zit, het moet verwonderen! Deze sterke trend - waarbij vegetarisme en vegan de leiding nemen - zorgt voor een heruitvinden van klassiekers en nodigt uit tot het verkennen van nieuwe sensaties in de mond.

cuberdons
Sweet Cuberdons (Seraing) maakt o.a. cuberdons in 29 (fruit)smaken (foto Sweet Cuberdons)

Invloed sociale netwerken

In Frankrijk koopt nu al 4 op de 10 consumenten door de directe invloed van TikTok of Instagram. In de leeftijdsgroep 15 - 24-jaar zal dat aandeel enkel stijgen. Ook bij de bezoekers van Gourmet Sélection is dat merkbaar; zij zijn op zoek naar producten die dé ontdekking van morgen zijn.

Casestudy: Dubai-chocolade

Een goede praktijkstudie is de explosie van de Dubai-chocolade. De reep die ca. vijfmaal de prijs van een gewone klassieke chocoladereep kost, verzamelde 120 miljoen views op TikTok en draaide in Frankrijk begin 2025 voor bijna een kwart meer omzet.

De opmars van de Dubai-bar laat zich niet enkel vertalen door het smakelijke recept op basis van pistache. Het succes steunt voor een deel ook op een uitgewerkte esthetiek: tabletten met uitgepuurde lijnen, kleurrijke vullingen voor een indrukwekkende doorsnede en verpakkingen op het niveau van een duur parfum. Op sociale netwerken primeert het visuele op de smaak. Dat hebben de merken goed begrepen met als gevolg dat pistache het nieuwe - groene - goud werd. Door een tegenvallende oogst in de VS én het viraal gaan van de Dubai-reep is de pistacheprijs tussen 2023 en 2024 met 35% gestegen. Achter de schermen organiseerden de (Franse) chocolatiers zich: een meer directe sourcing, limited editions en een zintuigelijke storytelling. Het doel: de hype herhalen zonder te kopiëren, met als extra troef de artisanale kwaliteit.

Op Gourmet Sélection vertaalt zich dat in meerdere exposanten die de handschoen opnemen. Melkchocolade gevuld met pistachepraliné, zout en gepofte rijst, chocolade met pistache en vijgen, bouchées met pistache... allen even verleidelijk voor het oog als voor de smaakpapillen. De wetten van de luxedelicatessen gelden ook hier: weelderige verpakkingen, een uitgewerkte storytelling... ongebreideld genieten.

Gouden winkel(etalage)tips
3 à 5 seconden, dat is de tijd die een gemiddelde passant voor uw vitrine doorbrengt. Dat gegeven laat weinig aan de verbeelding over: zet in op eenvoud om impact te creëren. Een goed uitstalraam toont niet alles, het prikkelt de zinnen en de goesting om meer te zien en ontdekken. Een doordachte vitrine is een visuele belofte. Het trekt aan, het intrigeert… en geeft zin om binnen te komen. Tijdens Gourmet Sélection werden een aantal tips gevat tijdens een lezing. U vindt ze hieronder.
gourmet
1: Eerst producten, dan decor
Maak een selectie van producten die een gemeenschappelijk verhaal vertellen: kleuren, seizoenen, terroir, gebruik of een smakelijke associatie. Pas vervolgens komt dan het decor, voor de mis-en-scène, niet om de aandacht af te leiden.

2: De regels van 3 toepassen
Hou vast aan de regels van 3 (niet te verwarren met de wiskundige regel van 3):
– maximaal 3 kleuren om de visuele harmonie te bewaren
– kies voor 3 producten of productfamilies, om overload te voorkomen
– 3 hoogteniveaus (hotzone, hoofdzone en bijkomende zone) zorgen voor ritmes
– 3 dieptes om reliëf te creëren

3: Verlichting verzorgen
Zorg voor een doelgerichte verlichting om de volumes te onderstrepen en de blik te gidsen. Vermijd schaduwzones en storende reflecties. De verlichting stelt het product in zijn waarde zonder storend te zijn.

4: Met of zonder vitrine-achtergrond?
Met een (gesloten) vitrine-achtergrond springen de producten er beter uit.
Zonder achtergrond laat je al een glimp zien van het winkelinterieur.
Tip: de vitrine deels bedekken, laat toe om de zichtbaarheid, diepte en helderheid samen te voegen.

5: Spelen met kleur en vitrophanie
Gebruik kleur als een narratieve tool: creëer contrast, verbanden of waag u zelfs aan een monochrome etalage voor een krachtig visueel effect. 
Experimenteer met stickers, belettering, motieven op de ruit... om structuur te brengen, te informeren of verrassen, zonder vloeroppervlakte in te nemen.

6: Vernieuw de vitrine regelmatig
Pas het ritme van verandering van uw vitrine aan in functie van de klantengetrouwheid. Een veranderend uitstalraam geeft een duidelijk signaal: hier zit er leven in!

best of

prijs
La Ferme des 7 Fontaines (Waterloo) wist de juryprijs binnen te halen 

Best Of 2025

Tijdens Gourmet Sélection zijn er ook de 'Best Of'-prijzen die de toekomstige bestsellers in de fijne kruidenierswaren bekronen.

In 11 categorieën werden niet minder dan 180 producten geproefd door een jury van chefs, kruideniers, gespecialiseerde journalisten, culinaire auteurs en gastronomische influencers. Zij evalueerden op basis van 5 criteria: smaak, kwaliteit, innovatie, originaliteit en natuurlijkheid.

De uitgereikte prijzen reflecteerden enkele van de belangrijkste consumententrends - kefir, lupine en linzen - en bevestigden de vitaliteit en creativiteit in de sector van de 'fine food'.

In een voor de rest uitsluitend Frans winnaarspubliek viel er ook een Belgische exposant in de prijzen. La Ferme des 7 Fontaines wist met haar ravioli gevuld met jonge duif en geroosterde sesamzaadjes zelfs de juryprijs wegkapen.

ravioli
De ravioli gevuld met jonge duif en geroosterde sesamzaadjes (La Ferme des 7 Fontaines)

2026: mét kaas/zuivelbeurs

De volgende editie van Gourmet Sélection zal plaatsvinden op 7 en 8 juni 2026. Niet langer in september, want de beurs voor de fine foods zal vanaf dan steeds in de maand juni plaatsvinden. Nieuw is ook dat de beurs gelijktijdig zal georganiseerd worden in Paris Expo (Porte de Versailles) met de kaas- en zuivelbeurs (Salon du Fromage et des Produits Laitiers). Voor de professional nog een reden te meer om het salon een bezoekje te brengen.

paris expo

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dieter Devriendt24 september 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
28 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine