Jubileumeditie Autosalon: terug van weggeweest
Het honderdste salon belooft weer meer auto's en snufjes
Het Brusselse Autosalon was noodgedwongen twee jaar afwezig, maar is nu terug op volle kracht. Van 14 tot 22 januari vormt het salon nog steeds het epicentrum voor de Belgische automobilist en liefhebber. Naast de nieuwste modellen en innovaties ligt de nadruk dit jaar sterk op de evolutie van de individuele mobiliteit.
Oud en vertrouwd, maar ook nieuw
Febiac, de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie, organiseert begin 2023 weer het bekende Autosalon. Trouwe en nieuwe bezoekers kunnen opnieuw terecht in de Paleizen van Brussels Expo vanaf 14 januari. De formule is misschien nog steeds dezelfde, maar de automarkt is ondertussen sterk veranderd.
Elektrische voertuigen zijn definitief doorgebroken en er zijn heel wat nieuwe modellen en spelers bijgekomen. Er is dus heel wat kennis om over te brengen op het publiek, waarbij het Salon zal fungeren als een belangrijk informatie- en populariseringscentrum. Uiteraard is het Salon ook de plaats bij uitstek om de nieuwste wagens en innovaties te zien.

Het Autosalon van 2023 oogt zelfs sterker dan ooit, met een recordaantal aanwezige merken - ruim vijftig. In totaal is ongeveer 95 procent van de Belgische automarkt gerepresenteerd. Het vertrouwen in het Brusselse Autosalon is dus sterk en er lijkt geen sprake te zijn van postcovidperikelen.
Zowel vertrouwde als nieuwe spelers in Europa zullen aanwezig zijn, maar wel in een volledig nieuwe indeling. De drukke sollicitatie van de Paleizen zorgt dit keer voor het gebruik van andere zalen en voor een meer compacte structuur. Daarnaast is de 'Dream Cars'-ruimte dit keer vervangen door 'The Avenue', een gemeenschappelijke ruimte naast de traditionele standen. De feitelijke droomwagens zullen verspreid staan over het hele Salon.
Feesteditie
De honderdste editie van het Autosalon moet uiteraard gevierd worden. Een led- en lasershow op de gevel van Paleis 5 zal de bezoekers elke dag entertainen, maar het meest spectaculaire initiatief vindt op de Patio plaats. Hier zullen vijftien iconische auto's uit de voorbije honderd jaar staan, uitgekozen door een panel van experten. Criteria zijn hun populariteit of hun bijdrage aan de technologische en maatschappelijke innovatie.
Deze wagens zijn niet gewoon te bezichtigen, maar maken deel uit van een waar audiovisueel spektakel. Een film over de geschiedenis van het Autosalon en bijkomende activiteiten georganiseerd door de exposanten maken ook deel uit van de feestelijkheden.
Nog een nieuwigheid is de centrale rol van de bezoeker: deze geniet van informatie, diverse opleidingen en zelfs e-sports. Vooral het informatieve luik is sterk ontwikkeld deze editie. Er is een waar 'forum dome' ingericht in Paleis 9, waar het salon verscheidene sessies zal organiseren.
Deze behandelen diverse praktische thema's, zoals het kiezen van de juiste motorisering voor een bepaald soort rijgedrag of de toekomstige innovaties in het opladen van elektrische voertuigen. Het volledige programma wordt meegedeeld op de website van het Autosalon, alsook op de relevante sociale netwerken.
Er is speciale aandacht voor leerkrachten en studenten, waarbij werkgelegenheid en de nieuwste technologische innovaties worden voorgesteld. Vrachtwagenmechaniek zal centraal staan, aangezien de sector kampt met een groot gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten. Een belangrijk doel is het aantrekken van jongeren zonder baan of opleiding, waarvoor het salon zelfs samenwerkt met Defensie.
Ten slotte is er ruimte voor vermaak op het nieuwste Autosalon. Grotendeels in het teken van de Formule 1, is een e-sportzone van meer dan 700 m² ingericht. Bezoekers kunnen een tiental simulators en dertig spelconsoles uitproberen, in aanvulling op verschillende eenzitters die worden klaargezet. De ultieme uitdaging vormt een getimede pitstopwedstrijd, die de bezoekers uitdaagt de scherpste tijd neer te zetten.
Voor zij die het grootser zien, is het mogelijk om een virtuele Porsche GT3 Cup te besturen op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps. De acht beste coureurs kwalificeren zich voor de grote finale op 22 januari. De winnaar wacht een mooie prijs: een bezoek aan Hangar 7 in Oostenrijk, gevolgd door een ervaring op het circuit van de Red Bull Ring.
Car of the Year
Nog meer vernieuwingen: voor het eerst is het Brusselse Autosalon het toneel voor de verkiezing van de auto van het jaar, een bekroning die reeds in 1964 werd ingericht. Deze Europese verkiezing toont de vitaliteit van het salon aan. Zoals steeds beoordeelt een omvangrijke jury de auto's op basis van heel wat criteria, zoals design, comfort, veiligheid, zuinigheid, rijgedrag, functionaliteit en technische innovatie.
De 27 deelnemende modellen zijn intussen gereduceerd tot zeven genomineerden: Jeep Avenger, Kia Niro, Nissan Ariya, Peugeot 408, Renault Austral, Subaru Solterra/Toyota bZ4X en Volkswagen ID. Buzz. De winnaar wordt bekendgemaakt op de persdag op 13 januari en wordt samen met de andere finalisten tentoongesteld in Paleis 9.
De organisatie van het Salon hoopt dat in totaal zo'n 300.000 bezoekers deze en andere auto's komen bezichtigen, om van de vernieuwde vorm een echt succes te maken. Het Autosalon is geopend voor het publiek van zaterdag 14 januari tot en met zondag 22 januari, telkens van 10 tot 19 uur (met speciale nocturnes tot 22 uur op maandag 16 en vrijdag 20 januari).
Tickets in voorverkoop voor volwassenen zijn 12,5 euro en voor kinderen (tot en met 15 jaar) 7,5 euro. Aan de deur is dit respectievelijk 15 en 10 euro. Meer informatie over het salon, prijzen en toegankelijkheid vindt u op de website van het Autosalon van Brussel.