Ook bestverkochte bestelwagen staat weldra onder spanning
Presentatie Ford E-Transit Custom
##video:http://media.pmg.be/video/2023/EMBbe2239V00_16601.mp4##
Na de E-Transit zet Ford nu ook de compactere E-Transit Custom onder stroom. Daarmee ruilt Europa's bestverkochte bestelwagen de interne verbrandingsmotor voor elektromagnetische aandrijving. De begin 2023 te verwachten nieuwkomer is geen geëlektrificeerde variant van de bestaande Transit Custom. Het gaat om een totaal nieuw ontwikkelde, elektrisch gepowerde bestelwagen met een actieradius, chargeercapaciteiten en sleepvermogens die een stuk hoger uitvallen dan wat de inmiddels groeiende e-vanconcurrentie in het bestelwagensegment (1 ton) vandaag te bieden heeft.
Of de nieuwste uitvoering van Fords populairste bestelwagen nu finaal aan de stekker gaat? Neen, het betreft weliswaar een nieuwe Transit Custom, waarvan voorlopig enkel de elektrische versie is voorgesteld. Wat daarom niet wil zeggen dat deze nieuwkomer definitief afscheid zal nemen van de de interne verbrandingsmotor. Een realistische strategie. Ook al omdat we weten dat de nieuwe VW Transporter zijn basis zal delen met deze Transit Custom en de constructeurs beseffen dat het – zeker voor dergelijke vans – nog te vroeg is om van finale elektrificatie te kunnen spreken.
Ford Pro (bis)
Zoals met de onlangs gepresenteerde E-Transit, worden ook de E-Transit Custom-klanten ondersteund door de end-to-endoplossingen van Ford Pro. Lees dus: inbreng van geavanceerde (software)technieken gericht op het inzetten van elektrische voertuigen waarbij klanten-ondernemers softwarematig geruggensteund blijven. Het digitale Ford Pro-ecosysteem helpt daarbij om de gebruikskost te verlagen, efficiënter te werken en de complexe transitie naar elektrische voertuigaandrijving te verduidelijken en eenvoudiger te maken.

Lagere laaddrempel
Om het rijbereik te maximaliseren, werd de luchtgeleiding (ook onder het voertuig) verbeterd. Bovendien werden de honingraatgrille, de specifieke velgen en zelfs de achterlichtblokken aerodynamisch geoptimaliseerd. In vergelijking met de vorige Transit Custom heeft dit een 10% lagere Cx-waarde opgeleverd.
Om de laaddrempel te verlagen en het in- en uitstappen in de cabine te vereenvoudigen, is de laadvloer lager dan in het vorige model. Dat is alvast verrassend omdat onder die verlaagde laadvloer ruimte moest vrij blijven om de batterijen te kunnen integreren.
Lay-out, materialen, veiligheid en gewicht van de batterijinbouw hebben de voorziening van afzonderlijke crashstructuren overbodig gemaakt. Door de batterij rechtstreeks op het koetswerk te monteren, kon het totaalgewicht geminimaliseerd worden, wat rijbereik en laadvermogen alsook laadvolume ten goede kwam.

L-vorming, composiet tussenschot
De nieuwe Transit Custom is iets minder dan 2 meter hoog. Zo blijft de toegang tot zones met beperkte hoogte (parkeergarages, ondergrondse laadkades) bestaan. Een fijnzinnig ontworpen zijdelingse laadopening en een nieuwe instaptrede vergemakkelijken de toegang tot de laadruimte.
Als gesloten bestelwagen voorziet de E-Transit Custom in laadvolumes van 5,8 tot 9,0 m3, een laadvermogen tot 1.100 kg en een maximale laadlengte van 3.450 mm. Er komen versies met dubbele cabine en ook combi's worden leverbaar. Er staat ook een personenwagenversie op het programma. Uiteraard komen er twee lengte- en twee hoogtematen en kan men kiezen tussen korte of lange wielbasis.
Voor ondernemers die naast vijf inzittenden ook langere voorwerpen wensen te transporteren, heeft Ford een nieuw L-vormig schutbord in composiet ontworpen. Daarmee ontstaat een smallere tweede stoelrij met twee zitplaatsen en een bagageruimte die (gedeeltelijk) de volledige lengte van de laadruimte beslaat.

Tot twee ton (geremd) sleepvermogen
De 400V-batterij heeft een capaciteit van 74 kWh en is samengesteld met (82Ah-)cellen. Deze cellen worden ook gebruikt in de energieopslag van de intussen in de USA rondrijdende Ford F-150 Lightning-pick-up. Ford spreekt voor deze cellen van een 12 procent hogere energiedichtheid dan deze van de E-Transit-batterij. Met deze batterij zou de E-Transit Custom tussen twee laadbeurten 380 km ver kunnen.
De e-motor van 100 kW of 160 kW (135 pk of 217 pk) wordt rechtstreeks tussen de achterwielen gemonteerd en die opstelling maakte een specifiek subframe overbodig. Om de laadruimte te maximaliseren wordt de e-motor 90 graden om zijn as verdraaid.
Zoals de E-Transit, wordt ook de E-Transit Custom aangeboden met de keuze uit twee aandrijfvermogens. De maximale werkijver is identiek voor beide vermogenversies. Beide voorzien trouwens in een ogenblikkelijk beschikbaar en voor deze bestelwagen ruim voldoende koppel van 415 Nm. Dat verduidelijkt waarom de Ford E-Transit Custom gezegend werd met een (geremd) sleepvermogen van twee ton.
Rijbereik en sleeplast bewijzen dat de E-Transit Custom beter doet dan zijn concurrenten. De elektrische Toyota Proace, Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e of Maxus eDeliver geraken – naar WLTP-berekening – minder ver tussen twee laadbeurten.

5 minuten chargeren, 38 km verder
Een in het voertuig gebouwde driefasige wisselstroomlader (11 kW) zal een bijna uitgeputte batterij in de E-Transit Custom in minder dan 8 uur volledig opladen. Snelladen (gelijkstroom) kan tot maximaal 125 kW. Dat betekent dat de bijna uitgeputte energieopslag dan in 41 minuten van 15 tot 80% gechargeerd wordt. Niet onbelangrijk voor gebruikers die bijna thuis zijn maar zich "ongemakkelijk" voelen met een zo goed als leeggereden batterij: laboratoriumtests met deze E-Custom-energieopslag leerden dat aan een 125kW-gelijkstroomlader 5 minuten chargeren volstaat om 38 km verder te raken.
SCHEDULED PRE‐(BATTERY)CONDITIONING
Het Ford Pro E‐Telematics-systeem gebruikt livedata om vlootbeheerders bij te staan bij het lokaliseren van de voertuigen en om de onderhoudsprogramma's op te volgen. De software ondersteunt ook de te volgen strategieën bij het chargeren van de voertuigbatterijen. Dit alles met EV-specifieke inzichten zoals laadstatus, laadniveau en resterend rijbereik én met gepersonaliseerde waarschuwingsdrempels voor laag batterijniveau. Scheduled Pre‐Conditioning staat de gebruikers van een E-Transit Custom toe om de batterij voor vertrek op te warmen of af te koelen en zo te besparen op batterijenergie en daarmee het rijbereik op te voeren.
Ruime, beter toegankelijke cabine
De E-Transit Custom voorziet in een ruimere cabine en beter beveiligde opbergruimten dan in het vorige model. De versnellingspook op de stuurkolom, een elektronische handrem en het 'squircle'- stuurwiel (waarover zo dadelijk meer) vergemakkelijken de toegang tot de cabine. Zie ook een – in dit segment – unieke en tegen het plafond gemonteerde airbag. Zo kon op de boordplank opbergruimte vrijkomen voor een laptop. Op de boordplank prijkt centraal een 13 inch-infotainment-aanraakscherm. Dat scherm wordt naar de bestuurder gekanteld en geeft onder meer toegang tot Fords SYNC410-communicatie en -infotainment. Voorzien trouwens van een 5G-modem voor supersnelle verbinding met de 'tech stack' van Ford Pro.
DIGITAL KEY
Digital Key werd ontworpen om het vaak ingewikkelde sleutelbeheer (in de vloten) te vereenvoudigen. Het systeem werkt zoals een hotelsleutelkaart. Operatoren of fleetmanagers kunnen zo sleutels toewijzen aan mensen en voertuigen. Dit kan uiteraard op afstand en dat is handiger dan te investeren in het dupliceren, beheren en vervangen van sleutels. Om veiligheidsredenen wordt Digital Key gekoppeld aan de SecuriAlert-functie in FordPass Pro. Dat geeft een melding wanneer het systeem detecteert dat iemand anders het voertuig tracht te openen en stelt de gebruiker in staat om de deuren vanop afstand te vergrendelen of ontgrendelen.
Achter het – boven en onder afgevlakte – stuurwiel treft men het digitale instrumentarium. Ford heeft er wijselijk voor gekozen om de digitalisering niet tot het uiterste te drijven. Naast aanraakschermbediening blijven immers een aantal belangrijke functies en controles met fysieke knoppen in te stellen.

Squircle-stuurwiel & Driver Focus Mode
Het kantelbare stuurwiel, een voorziening in het optiepakket Mobile Office, kan deels of geheel platgelegd worden als de E-Transit Custom stilstaat. Dus ook tijdens het chargeren van de batterij wordt de bestuurdersplaats zo omgebouwd tot een ergonomische standaard voor het gebruik van tablets en laptops. Bij het Mobile Office-pack hoort ook de dimbare (led)koepelverlichting boven de bestuurderszone en een opbergruimte tussen de stoelen waarin documenten, tablet of laptops veilig kunnen opgeborgen worden.
Omdat bestelwagenbestuurders vaak alleen rijden wordt het verwarmings- en ventilatiesysteem uitgerust met een nieuwe 'Driver Focus Mode'. Daarbij regelen sensoren de luchtstroom gericht naar die stoelen die bezet zijn. Ford monteert verder een voorruit die voor het eerst werd geïntroduceerd in de Kuga. Die ruit controleert de temperatuur en vochtigheid. Temperatuur en luchtstroom worden automatisch bijgesteld en zo kan de voorruit proactief helder gehouden worden.

Onafhankelijke achterwielgeleiding met semilangsdragers
Net als de E-Transit worden alle varianten van de E-Transit Custom voorzien van een onafhankelijke achterwielophanging met semilangsdraagarmen. Daarmee wordt niet alleen gestreefd naar extra stuurprecisie, verbeterd weggedrag en een effectievere tractie. Dergelijke opstelling draagt immers bij tot een voor bestelwagens handige en lagere laaddrempel.
Belangrijk is verder dat de voorwielen en veerpoten verder naar voren werden geplaatst. Wat bijdroeg tot een vlottere toegang tot de cabine. Maar, wat ook meer voetruimte vrijmaakt en waardoor ook voetsteunen voor bestuurder en voorpassagier konden geplaatst worden. Bovendien zorgen die verder naar voren geschoven voorwielen voor een kortere overhang vooraan. En dat levert dan weer voordeel op tijdens het parkeren en manoeuvreren.

V2G & Delivery Assist
De E-transit Custom zal over de recentste veiligheids- en assistentietechnologie beschikken. Gaande van snelheidscontrole en in te stellen snelheidsbegrenzing, verkeersbordherkenning, Intelligent Speed Assist en Wrong Way Alert, over Pre-Collision Assist, Lane-Keeping System, Driver Alert tot parkeersensoren rondom en een 360 graden-camera.
Naar voorbeeld van grote broer E-Transit, krijgt de E-Transit Custom een V2G-functie aan boord. Daarmee wordt de e-Transit Custom een 2,3kW-"powerbank" waarmee extern elektrisch gereedschap gevoed kan worden.
Met 'Delivery Assist' worden bestuurders geassisteerd als er vaak in- en uitgestapt wordt bij het bezorgen van bestellingen. Na het uitstappen worden dan automatisch de ramen gesloten, de deuren vergrendeld en de alarmverlichting geactiveerd. Om vervolgens de zijdelingse schuifdeur te openen volstaat een beweging van de voet onder de deurdrempel. Het volstaat voor de bestuurder om na de levering in de nabijheid van het voertuig te komen om de deuren te ontgrendelen en de ramen opnieuw in hun eerdere positie te brengen alsook de alarmverlichting uit te schakelen.
NIEUWE TRANSIT CUSTOM: OOK STEKKER-BENZINEHYBRIDES EN VIER DIESELVERSIES
Tijdens IAA Transportation 2022 in Hannover (D) werd het nieuwe gamma elektrische voertuigen van Ford Pro aangevoerd door de in wereldpremière gepresenteerde E-Transit Custom. Ford maakte van deze gelegenheid ook gebruik om meer details te onthullen over het nieuwe Transit Custom-gamma, inbegrepen de oplaadbare hybrides en EcoBlue-dieselversies. Als onderdeel van het meest complete Transit Custom-gamma ooit, zullen ondernemers – naast de E-Transit Custom – dus ook kunnen opteren voor een nieuw ontwikkelde stekkerhybride. De PHEV-aandrijving daarvan is te vergelijken met die van de Ford Kuga Plug-in Hybrid die een Atkinson-benzinemotor van 2,5 l combineert met elektrische energieopslag van 11,8 kWh en een e-motor die een elektrisch rijbereik tot 57 km garanderen.
De nieuwe Transit Custom kan ook besteld worden met Ford EcoBlue-dieselmotoren (110 pk, 136 pk, 150 pk of 170 pk). Een handgeschakelde zesbak kan (optioneel) gecombineerd worden met een mechanische differentieelvergrendeling. Verder wordt een achttrapsautomaat geïntroduceerd, die een maximaal sleepvermogen van 2.500 kg aankan en voor het eerst ook wordt de Transit Custom verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
Keuze is er uit de koetswerkvarianten gesloten bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine, combi en met L-vormige laadvloerindeling. Kiezen kan je ook uit twee wielbases (L1, L2) en twee dakhoogtes (H1, H2), evenals uit de uitrustingsversies Base, Trend, Limited, Active, Trail en Sport. De combi-uitvoeringen zullen voor het eerst worden aangeboden in de topversies Limited en Trail.