Fossiel aangedreven personenwagens

Het 101e Autosalon van Brussel

Find your drive, drive your life

Het Autosalon van Brussel is helemaal terug. Na een jaartje afwezigheid in 2024, staat editie nummer 101 van het Autosalon opnieuw met stip op de agenda van de Belgische (en internationale) autowereld. Van 10 tot 19 januari 2025 verwelkomen zo goed als alle spelers uit de sector hun klanten, geïnteresseerde prospecten en het grote publiek op de Brusselse Heizel, voor een absolute vijfsterreneditie van het zo geliefde Autosalon.

Het 101e Autosalon van Brussel: Find your drive, drive your life

Op het programma? Personenwagens, lichte bedrijfsvoertuigen én vrijetijdsvoertuigen, naast een heleboel animaties en interessante toeleveranciers, en dat allemaal rond één centraal thema: Find your drive, drive your life! Het aanbod in de autosector was nog nooit zó divers en veelzijdig, en daar kan iedereen uitgebreid kennis mee komen maken op het grootste indoor publieksevent van ons land.

Meer merken dan ooit

Nooit eerder waren er zoveel automerken actief op de Belgische markt, en die evolutie weerspiegelt zich natuurlijk ook op het Autosalon. Tot op vandaag bevestigden maar liefst 63 auto- en bedrijfsvoertuigenmerken hun aanwezigheid! Een absoluut record, en vooral ook een unieke gelegenheid voor bezoekers om (bijna) alle gevestigde waarden te bezoeken én tegelijk kennis te maken met nog minder bekende, maar daarom niet minder interessante nieuwkomers. 

Frank Van Gool, CEO van Febiac, ziet in zoveel bijval vooral een belangrijke boodschap van de sector zelf. “Ik ben in de eerste plaats natuurlijk bijzonder blij dat de terugkeer van het échte Autosalon in Brussel zo enthousiast onthaald werd door onze sector”, legt hij uit. “Nagenoeg alle grote spelers die de vorige edities mee hebben gedragen, tekenen opnieuw present. Enkele grote merken keren terug naar de Heizelpaleizen nadat ze er vorige keer even niet bij waren. En tot slot stellen ook heel wat nieuwkomers zich graag voor aan het Belgische publiek. Met meer dan 60 merken maken we er niet alleen in pure cijfers een recordeditie van, maar krijgen we van onze sector ook een duidelijke boodschap. Het Autosalon is weer als vanouds dé niet te missen afspraak voor een cruciale sector in onze economie. Samen met al onze exposanten gaan we er alles aan doen om bezoekers een unieke en memorabele belevenis te bieden!”

Het 101e Autosalon van Brussel: Find your drive, drive your life 2

Een Autosalon voor alle automobilisten

Niet alleen het recordaantal merken zorgt ervoor dat het Autosalon in januari heel divers wordt, maar ook wat er op de stands van die merken te zien is, zal bijdragen aan dat bijzonder complete aanbod. De elektrificatie in de autosector zet zich onmiskenbaar voort, vooral in de b2b-markt. Tegelijkertijd stellen veel particuliere, geïnteresseerde autokopers zich nog veel vragen bij de keuze voor een nieuwe auto. Welke technologie en aandrijving is het best geschikt? Hoeveel kosten al die verschillende technologieën op de lange termijn? En hoe brengt men het hele fiscale plaatje in kaart, vooral in een steeds veranderende beleidscontext? 

Precies om op dat soort vragen een eigen, individueel antwoord te vinden, is het Autosalon dé perfecte gelegenheid. De verschillende merken tonen er alle technische vernieuwingen en mogelijkheden uit hun aanbod aan het publiek. En waar sommige gespecialiseerde merken een 100% elektrisch aanbod in hun catalogus hebben, zijn er ook heel wat andere die met een ruime keuze aan technologieën naar het Autosalon komen. Een verbrandingsmotor, hybride technologie in één van zijn vormen, of toch volledig elektrisch? Op het Autosalon kan je heel makkelijk het enorme aanbod in kaart brengen, en al je vragen voorleggen aan de vertegenwoordigers van de merken zelf.

Het 101e Autosalon van Brussel: Find your drive, drive your life 3

Internationaal aanzien

Het Autosalon van Brussel verzamelt met meer dan 60 aanwezige merken meer constructeurs dan welk ander Europees evenement in de sector dan ook. Met tien volledige openingsdagen en een vooropgestelde ambitie van 300.000 bezoekers, is het Autosalon niet alleen het grootste publieke indoorevenement van ons land, maar ook één van de allergrootste auto-evenementen in Europa. Dit groeiende aanzien blijkt uit de toenemende aanwezigheid van internationale pers en media op de persdag en uit de proclamatie van de prestigieuze internationale titel 'Car of the Year', die voor de tweede keer door de organisatoren van de verkiezing op het Autosalon van Brussel zal worden uitgereikt.

Freddy De Mulder, voorzitter van de raad van bestuur van Febiac, is trots op de internationale aandacht voor het Autosalon van Brussel: “Met meer dan 100 edities op de teller, kent ons Salon een dermate rijke historiek dat geen enkel ander evenement in ons land ze kan evenaren. Zowel naar relatieve bezoekersaantallen als qua impact op de commerciële dynamiek in de sector, was het Salon van Brussel altijd al een uniek en ijzersterk format in de wereld, waar andere – en vaak heel prestigieuze – autobeurzen met veel respect naar keken. De voorbije vijf jaar hebben zowel de economische context in het algemeen als de autosector in het bijzonder een ronduit gigantische, razendsnelle transformatie doorgemaakt. Dat ingrijpende proces heeft de voorbije jaren ook zijn invloed gehad op het aanbod, de vorm, de afmetingen en zelfs het al dan niet plaatsvinden van het Autosalon. Vandaag ben ik vooral trots dat we met onze organisatie al die veranderingen mee hebben doorgemaakt, en ik ben bijzonder blij te zien dat er vanuit de sector, zowel lokaal als internationaal, opnieuw zóveel enthousiasme voor een écht Autosalon in Brussel getoond wordt.” 

Het 101e Autosalon van Brussel: Find your drive, drive your life 5

Lichte bedrijfsvoertuigen in een heel eigen kader

Op de stands van verschillende aanwezige merken zullen, verspreid over het Autosalon, lichte bedrijfsvoertuigen uit hun gamma te zien zijn. Maar binnen de bedrijfsvoertuigensector ontstond ook de vraag om op het Salon van Brussel een eigen, specifiek rond die zo belangrijke sector opgebouwde ontmoetingszone te voorzien. Dat project kreeg concreet vorm onder de naam Van Solutions, en wordt in Paleis 6 dé ontmoetingsplaats voor iedereen die geïnteresseerd is in de LCV-wereld en alles wat ermee te maken heeft.

RAM, Renault en Volkswagen CVI kozen er als merk voor om in de Van Solutions-zone een afzonderlijke exporuimte voor hun bedrijfsvoertuigen te voorzien. Maar naast die constructeurs/invoerders komen ook een heleboel toonaangevende toeleveranciers en ombouwers hun aanbod voorstellen aan het publiek. Onder hen ronkende namen als JDK, Sortimo en Cargo Lifting, om er maar enkele te noemen.

Plan Autosalon 2025

Voordelige toegangsprijzen

Toegangstickets voor het Autosalon zijn – in tegenstelling tot wat tegenwoordig de norm is – niet in prijs gestegen tegenover de vorige editie. Integendeel: wie wil, kan zelfs nóg voordeliger naar het Salon dan vroeger! Als volwassene (vanaf 16 jaar) betaal je 15 euro voor een hele dag. Kinderen van 10 tot 15 jaar betalen 10 euro, en kinderen jonger dan 10 mogen helemaal gratis mee.

Algemene info en online ticketverkoop: www.autosalon.be.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine