Wallonië past hervorming van verkeersfiscaliteit aan
Focus op EV’s en sociaal gerichte kortingen
De Waalse regering heeft in tweede lezing een aangepast voorontwerp van decreet goedgekeurd dat de hervorming van de verkeersfiscaliteit uit 2023 bijstuurt. Het gaat uitsluitend om wijzigingen aan de belasting op de inverkeerstelling (BIV), met een geplande inwerkingtreding vanaf 1 juli 2025.
Hoewel het basisprincipe van de hervorming behouden blijft, worden er enkele belangrijke technische en sociale correcties doorgevoerd. Die moeten de BIV meer in lijn brengen met de noden van kwetsbare doelgroepen en tegelijk de transitie naar emissievrij rijden ondersteunen.
Gerichte kortingen voor gezinnen
Voor gezinnen met drie of meer kinderen wordt de bestaande BIV-korting opgetrokken van 100 naar 250 euro. De korting geldt voor één voertuig per gezin, ongeacht de motorisatie of of het voertuig nieuw of tweedehands is. Deze maatregel gaat van kracht op 1 juli 2025.
Daarnaast komt er vanaf 1 juli 2026 een nieuwe BIV-korting van eveneens 250 euro voor eenoudergezinnen. Voorwaarde is dat het gezin een verhoogde kinderbijslag ontvangt onder het statuut ‘monoparentaal’, of – voor gezinnen buiten het Waalse kinderbijslagstelsel – een brutojaarinkomen onder de 54.685 euro kan aantonen. Ook deze korting geldt per gezin en is niet cumuleerbaar met de korting voor grote gezinnen.
De vertraging tot 2026 is technisch van aard: ze moet voldoende tijd bieden om een automatische gegevensuitwisseling op te zetten tussen de Waalse administratie en de kinderbijslaginstellingen.
Lagere BIV voor elektrische voertuigen
Om de adoptie van zero-emissiewagens te stimuleren, verlaagt Wallonië het energiecoëfficiënt in de BIV-formule voor elektrische en CO2-neutrale voertuigen. De aanpassing verschilt per segment:
- Stadswagens: coëfficiënt daalt van 0,09 naar 0,01 → forfaitaire BIV van 50 euro.
Voorbeeld: Renault 5 E-Tech daalt van 81,51 naar 50 euro. - Middenklassers en polyvalente modellen: van 0,18 naar 0,10.
Voorbeeld: VW ID.4 daalt van 601,84 naar 334,35 euro. - Grote gezinswagens en berlines: van 0,26 naar 0,18.
Voorbeeld: Hyundai Ioniq 6 zakt van 1.767,04 naar 1.223,34 euro.
Voor sportieve EV’s, luxewagens en hypercars blijft het coëfficiënt onveranderd op 0,26.
Tesla Model X Long Range (504 kW) blijft dus aan 1.943,05 euro BIV.
Geen verandering voor oldtimers
Een technische vergetelheid uit het vorige decreet wordt rechtgezet: voertuigen met een O-plaat (ouder dan 30 jaar, met beperkt gebruik) blijven onder het bestaande regime vallen. De forfaitaire BIV blijft dus behouden op 61,50 euro.
Fiscale impact
De aanpassingen hebben ook een niet te verwaarlozen impact op de inkomsten. Volgens raming van de Waalse regering zullen de kortingen leiden tot volgende dalingen in fiscale opbrengsten:
- 2025: -3,7 miljoen euro (de korting voor grote gezinnen geldt pas vanaf 1 juli en heeft dus slechts een halfjaarlijkse impact)
- 2026: -10 miljoen euro, waarvan:
• 7,5 miljoen voor grote gezinnen (nu voor een volledig jaar)
• 2,5 miljoen voor eenoudergezinnen (vanaf 1 juli 2026) - 2027: -17,5 miljoen euro (alle maatregelen zijn dan volledig van kracht), waarvan:
• 7,5 miljoen voor grote gezinnen
• 5 miljoen voor eenoudergezinnen
• 5 miljoen voor EV-korting
Analyse
Met deze bijsturingen zet Wallonië in op een meer sociale en klimaatgerichte mobiliteitsfiscaliteit. Door de BIV te moduleren volgens gezinsstructuur en voertuigtype, hoopt de overheid niet alleen gezinsmobiliteit toegankelijker te maken, maar ook de elektrificatie van het wagenpark te versnellen in lijn met de klimaatdoelstellingen voor 2030 en 2050.
Voor actoren in de sector – van verdelers tot fleetmanagers – is het belangrijk om de impact van deze wijzigingen tijdig in kaart te brengen. De aanpassingen zullen een rol spelen in het aankoopgedrag van particuliere klanten, vooral in het segment van de gezinswagens en elektrische middenklassers.