EU-regelkoorts treft bestelwagens vanaf 2026
Vanaf 1 juli 2026 vallen ook lichte bedrijfswagens (2,5–3,5 ton) in internationaal vervoer onder strikte EU-regels. IRU wil met workshops en trainingen vermijden dat kleine operators en bestuurders overrompeld raken.

Nieuwe regels voor lichte bedrijfswagens
Wat tot nu toe enkel gold voor zware vrachtwagens, wordt straks ook van toepassing op bestelwagens die internationaal actief zijn: rij- en rusttijden, detacheringsregels met minimumloon in het buitenland, en de verplichte installatie van de tweede generatie slimme tachografen (G2V2).
Voor vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven zijn deze verplichtingen dagelijkse kost, ondersteund door verplichte opleidingen. Voor veel bestelwagenchauffeurs – die enkel een rijbewijs B nodig hebben – zijn dit compleet nieuwe materies. Tot drie miljoen voertuigen in Europa worden hierdoor geraakt.
Voorbereiding cruciaal
Volgens Raluca Marian, EU-directeur bij IRU, gaat het om een “regulatoire revolutie” voor de sector. “Tachografen, rij- en rusttijden en detacheringsregels zijn complexe domeinen. IRU wil ervoor zorgen dat bestuurders en kleine operatoren niet alleen geïnformeerd, maar ook echt uitgerust zijn om na te leven.”
Ervaringen uit de trucksector leren dat laattijdige naleving kan leiden tot tekorten aan tachografen en wachtrijen in werkplaatsen. IRU benadrukt dat vroege actie noodzakelijk is.
Kick-off met Europese spelers
Op 3 september trapte IRU een voorbereidende campagne af met een online workshop. Daarin kwamen de Europese Commissie, de Europese Arbeidsautoriteit, handhavingsorganisaties en nationale verenigingen aan het woord. Het doel: bedrijven en bestuurders tijdig voorbereiden via opleidingen, train-the-trainer-sessies en praktische gidsen.
Met deze aanpak wil IRU de transitie vlot laten verlopen en jobs, compliance en een ongestoorde grensoverschrijdende logistiek veiligstellen.