Hoe de meest geschikte snelbouwkraan kiezen?
De keuze van de meest geschikte snelbouwkraan is niet altijd even makkelijk, want er zijn meerdere producenten die meerdere modellen aanbieden en al die modellen kunnen nog eens voorzien worden van zeer uiteenlopende opties. Ook de prijzen lopen daarom sterk uiteen.
Keuzefactoren

Capaciteit
Een eerste factor is uiteraard de capaciteit. Een beetje overdimensioneren kan altijd, om ook grotere taken aan te kunnen, maar de kostprijs is uiteraard een stuk hoger. Overweeg daarom of het niet beter is toch een kleinere, goedkopere versie aan te schaffen en om grotere uitvoeringen te huren als er zich een werf aandient met een grotere capaciteitsnood.
Let er ook op dat de capaciteit in twee notaties meegegeven wordt: het maximum hijsvermogen en het hijsvermogen top giek, dus als de takel helemaal uitgeschoven is aan het uiteinde van de giek. In de lasttabellen die de fabrikant ter beschikking stelt, krijgt u een handig overzicht van de maximaal mogelijke last volgens de vluchtlengte van de giek.
Besturing

Het uit- en invouwen van een snelbouwkraan verloopt doorgaans volautomatisch. Door de robuustheid van de kraanelementen vereist dat veel kracht, daarom gebeurt dat op hydraulische wijze. Vandaag kan dat proces ook via afstandsbediening verlopen. Zo kan de operator op de locatie gaan staan die hem het beste zicht geeft op de werkzaamheden.
Monitoring
De aandrijving van de kraan- en hijsbewegingen verloopt steeds vaker via frequentiegestuurde elektromotoren. Het voordeel daarvan is dat de snelheden zeer fijn afgesteld kunnen worden en dat het energieverbruik binnen de perken blijft. Er zijn ook toestellen waarvan de snelheid kan ingesteld worden volgens de applicatie op dat moment.
Een trend die we steeds vaker vaststellen is dat monitoring van de kraangegevens in de lift zit. Gebruikers kunnen op het scherm van hun besturing (radiografisch of aan de machine) in realtime opvolgen hoe de set-up van de kraan verloopt, maar krijgen tijdens de gewone werking ook waarschuwingen over smeringsproblemen, de toestand van de hijsinstallatie, waarschuwingen en dergelijke.
Verder zijn ook de fleetmanagementsystemen in opmars, waarbij men op afstand motorgegevens, geografische locatie, productiviteitsdata en de toestand van kritieke systemen kan opvolgen door in te loggen op een website van de producent.
Voor duurdere toestellen kan dit zeker interessant zijn, ook omdat men tevens alarmen kan instellen. Zo kan bijvoorbeeld een geografische locatie afgebakend worden; als de kraan die locatie verlaat, krijgt de gebruiker meteen een alarm.
Andere mogelijkheden
Producenten zoeken voortdurend naar interessante toevoegingen aan hun kranen die een meerwaarde betekenen voor de klant. Zo kan de giek vaak in meerdere posities geplaatst worden: horizontaal en dan per 5 of 10° omhoog, tot het maximum van (veelal) 30°. Dat laat toe om hoger te gaan, maar heeft wel een zekere vermindering van de maximale last tot gevolg. Het is dus kiezen tussen een grotere last of een groter verticaal bereik.
Veiligheid
Onderdraaiers zijn aan dezelfde wetgeving onderhevig als bovendraaiers. Ook hier is dus de Europese wetgeving inzake de stabiliteit/structuur/windbelasting/veiligheid EN 14439 + EN 13001 van kracht. In de praktijk betekent dat een CE-markering, een controle bij de eerste indienststelling en daarna de periodieke keuring om de drie maanden. Om een onderdraaier te transporteren zijn in principe geen extra vergunningen nodig.