HeftrucksPremium

Zijlader is investering in veiligheid

Meer dan alternatief voor vorkheftruck

Als bedrijven de zijlader al kennen, dan staat die geboekt als ‘alternatief voor’ de heftruck. Een van de meest onderschatte troeven van een zijlader is echter de geboden veiligheid.

Verder heeft de zijlader een logische opbouw met een cabine met ROPS/FOPS en met een 360° zicht, voor een maximaal overzicht.
Zijladers bieden cabines met rollover protection structure (ROPS) en Falling-Object Protective Structures (FOPS) en een 360° zicht, voor een maximaal overzicht.

 

 

Maximaal overzicht

Een van de meest onderschatte troeven van een zijlader is hoezeer die bijdraagt aan de veiligheid. Manoeuvreren met lange (en dus zware) ladingen, vereist de nodige voorzichtigheid, zeker in omgevingen als productieruimtes waar heel wat personen rondlopen. 

Bij heftrucks kan de lading de bestuurder het zicht op de rijweg ontnemen. Sommige bestuurders zigzaggen dan om het zicht op de rijweg te bewaren, wat niet zonder gevaren is. Achteruitrijden is dan weer weinig ergonomisch. Nog anderen heffen de last hoger, maar verhogen zodoende het zwaartepunt van de heftruck waardoor ze aan stabiliteit inboeten en dus minder snel kunnen rijden. Bovendien is het risico op schade (of letsels) groter wanneer de lading valt. Hoge lasten vormen ook problemen bij poorten of doorgangen; de bestuurder moet de last dan terug laten zakken om onder de poort heen te kunnen, wat opnieuw kostbare tijd kost. In het slechtste geval vergeet de bestuurder dat zijn last op grotere hoogte ligt en berokkent hij schade aan de poort en/of lading - die mogelijk naar beneden komt.

De besturing van een zijlader is relatief eenvoudig. In een tweewegzijlader sta of zit je in de rijrichting en bedien je de vorken langs de zijkant. Bij de multidirectionele zij­lader zit of sta je wel in vele gevallen in de richting van de vorken, waardoor je zij­waarts rijdt. Dat vormt echter geen hindernis aangezien je hier ook de rijrichting kunt kiezen. Bovendien kun je er ook mee 'in krab' rijden - wat de machine geschikt maakt voor ‘block-stacking’ toepassingen.

Afhankelijk van het type kan de investering in een zijlader wel groter zijn dan bij een conventionele heftruck. Maar daarbij moet je steeds het grotere plaatje voor ogen houden: je rijdt veiliger rond met lange lasten waardoor de kans op schade aan goederen, de omgeving of het toestel zelf drastisch daalt, en die lasten kun je sneller vervoeren. Je bespaart ook op mogelijke verbouwingskosten omdat je poorten of doorgangen niet moet verbreden. Bovendien is er de plaatsbesparing, die je om kunt zetten in ofwel meer opslag op dezelfde ruimte ofwel de uitbreiding van de productieruimte (en dus een hogere omzet). Door hun polyvalentie kun je zijladers ook in meerdere toepassingen inzetten, waardoor de eventuele investering in een tweede toestel niet meer nodig is.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Veiligheid in onderhoud

De afdeling 'maintenance' van ingenieursvereniging kivi richt zich in samenwerking met nvdo de komende jaren specifiek op het thema 'veiligheid in het onderhoud'. een van de initiatiefnemers is arend bos. hij vertelt op basis van vele gesprekken en zijn eigen ervaring als interim-manager waar de onderhoudswereld mogelijkheden heeft om de veiligheid te verhogen. “het probleem lijkt vooral te liggen bij de cultuur van de organisatie en een juiste werkhouding van de medewerkers", geeft hij aan. “en de kunst is om de vinger op die zere plek te leggen."

Modernisering straatlantaarns zorgt voor winsten

Er is in ons land nog behoorlijk wat winst te halen op het gebied van energie en energie-efficiëntie. een voorbeeld? onze openbare buitenverlichting. meer dan 9 op de 10 straatlantaarns zijn nog steeds niet voorzien van ledverlichting, waardoor tal van lokale besturen nog niet hebben kunnen profiteren van de geneugten van led. door de openbare buitenverlichting ook 'slim' te maken, liggen de winsten quasi voor het oprapen.

Safety first: confederatie bouw focust op veiligheid op de werkvloer

Tijdens de jaarlijkse editie van het bouwforum focuste de confederatie bouw zich volledig op veiligheid. volgens de belangenverdediger is veiligheid van fundamenteel belang voor bedrijven en werknemers. verantwoord omgaan met preventie moet een deel worden van de bedrijfscultuur. toch blijft het daar niet bij, ook partners in het bouwproces, zoals opdrachtgevers en ontwerpers, moeten zich engageren. alleen zo geraken we volgens paul depreter, voorzitter van de confederatie bouw, in de europese top 5 qua veiligheidsprestaties, wat onze ambitie moet zijn.

Interview stefan hinnekens (woodwize)

Uit diverse statistische gegevens komt naar voren dat de houtsectoren bovengemiddeld scoren in het aantal arbeidsongevallen, al dan niet met blijvende letsels of arbeidsongeschiktheid. de statistische gegevens waarnaar verwezen wordt, worden door ...

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine