Zijlader is investering in veiligheid
Meer dan alternatief voor vorkheftruck
Als bedrijven de zijlader al kennen, dan staat die geboekt als ‘alternatief voor’ de heftruck. Een van de meest onderschatte troeven van een zijlader is echter de geboden veiligheid.

Maximaal overzicht
Een van de meest onderschatte troeven van een zijlader is hoezeer die bijdraagt aan de veiligheid. Manoeuvreren met lange (en dus zware) ladingen, vereist de nodige voorzichtigheid, zeker in omgevingen als productieruimtes waar heel wat personen rondlopen.
Bij heftrucks kan de lading de bestuurder het zicht op de rijweg ontnemen. Sommige bestuurders zigzaggen dan om het zicht op de rijweg te bewaren, wat niet zonder gevaren is. Achteruitrijden is dan weer weinig ergonomisch. Nog anderen heffen de last hoger, maar verhogen zodoende het zwaartepunt van de heftruck waardoor ze aan stabiliteit inboeten en dus minder snel kunnen rijden. Bovendien is het risico op schade (of letsels) groter wanneer de lading valt. Hoge lasten vormen ook problemen bij poorten of doorgangen; de bestuurder moet de last dan terug laten zakken om onder de poort heen te kunnen, wat opnieuw kostbare tijd kost. In het slechtste geval vergeet de bestuurder dat zijn last op grotere hoogte ligt en berokkent hij schade aan de poort en/of lading - die mogelijk naar beneden komt.
De besturing van een zijlader is relatief eenvoudig. In een tweewegzijlader sta of zit je in de rijrichting en bedien je de vorken langs de zijkant. Bij de multidirectionele zijlader zit of sta je wel in vele gevallen in de richting van de vorken, waardoor je zijwaarts rijdt. Dat vormt echter geen hindernis aangezien je hier ook de rijrichting kunt kiezen. Bovendien kun je er ook mee 'in krab' rijden - wat de machine geschikt maakt voor ‘block-stacking’ toepassingen.
Afhankelijk van het type kan de investering in een zijlader wel groter zijn dan bij een conventionele heftruck. Maar daarbij moet je steeds het grotere plaatje voor ogen houden: je rijdt veiliger rond met lange lasten waardoor de kans op schade aan goederen, de omgeving of het toestel zelf drastisch daalt, en die lasten kun je sneller vervoeren. Je bespaart ook op mogelijke verbouwingskosten omdat je poorten of doorgangen niet moet verbreden. Bovendien is er de plaatsbesparing, die je om kunt zetten in ofwel meer opslag op dezelfde ruimte ofwel de uitbreiding van de productieruimte (en dus een hogere omzet). Door hun polyvalentie kun je zijladers ook in meerdere toepassingen inzetten, waardoor de eventuele investering in een tweede toestel niet meer nodig is.