Carrosserie-inrichtingPremium

WIJ WILLEN IMAGO VAN CARROSSERIESECTOR OPPOETSEN

Carrosserie Deman breekt lans voor transparante, aantrekkelijke firma's

Van een firma die zich perfectioneerde in richtwerk, is Carrosserie Deman in haar ruim 35-jarige bestaan geëvolueerd naar een allround carrosserie die een totaalherstelling kan aanbieden. Het koetswerkbedrijf beschikt over een gloednieuw gebouw in de Ieperse industriezone en trekt de overzichtelijke, moderne inrichting van zijn atelier ook door in zijn manier van zakendoen. “Wij durven naar buiten te treden met gepaste trots op onze zaak", zegt zaakvoerder Kenny Deman.

RICHTWERK WERD ZOVEEL MEER

In 1979 begon vader Deman in Beselare een carrosseriebedrijf dat richtwerk aanbood. Daar was toen  in de regio met een florerende markt van tweedehandsvoertuigen veel vraag naar. Zoon Kenny kwam de zaak versterken in 1987, nadat de firma verhuisde. Door de dalende markt van tweedehandsvoertuigen (en bijgevolg ook de herstellingen met behulp van richtwerk) begon de firma zich te diversifiëren en het aanbod uit te breiden naar lak- en spuitwerk. In 2004 nam zoon Kenny Deman samen met zijn vrouw Heidi Schoore het koetswerkbedrijf over.

GEBOUW OP MAAT

Sinds midden 2014 heeft Carrosserie Deman zijn onderkomen in een kersverse nieuwbouw in de Ieperse industriezone. “Een moderne carrosserie moet werk maken van zijn aantrekkingskracht om potentiële klanten aan te spreken", zegt Kenny Deman. “Onze nieuwe, ruime infrastructuur  strategisch gekozen in een regio met nog heel wat potentieel werd gebouwd van binnen naar buiten; de indeling van het atelier en de doorstroming was de basis. Efficiëntie stond voorop."


Multifunctionele herstelzones

“Terwijl de wagen vroeger voor elke herstelfase naar de verschillende zones verplaatst moest worden, beschikken wij nu over zes multifunctionele herstelzones; uitgerust metde nieuwste, moderne uitrusting. Die zijn zo uitgerust dat verschillende fases van het herstellingsproces in een en dezelfde zone kunnen worden uitgevoerd. Elke zone heeft een afzuigingssysteem en kan afgescheiden worden van de andere zones door middel van gordijnen. Het grote spuitwerk gebeurt in onze spuitcabine."


Uitstraling

“Wij kozen specifiek voor een ruime, transparante werkplaats. Dit willen wij ook uitstralen naar de klanten toe", zegt Kenny Deman. “Het is een publiek geheim dat het carrosseriewezen lang op de achtergrond van de autosector heeft verbleven", vindt Heidi Schoore.

Carrosserie Deman wil het imago van de carrosseriesector graag oppoetsen. Ook het onthaal/de kantoorruimte illustreert dit: via een etalagevenster krijgt de bezoeker meteen uitzicht op de ordelijke, heldere, net ingerichte werkplaats.


SAMENWERKING

Zowel maatschappijen als garages kunnen rekenen op een kwaliteitsvolle herstelling volgens de nieuwste technieken, afgewerkt van a tot z.

“Om ons te verzekeren van een voldoende werkvolume, werken wij samen met zowel garage- en concessiehouders als met verzekeringsmaatschappijen", zegt Kenny Deman. “De plaatselijke concessies en garages die geen hersteldiensten aanbieden, kunnen gebruikmaken van onze expertise op het vlak van schadeherstel. Wij bieden hen een totaalpakket aan. De garage- of concessiehouder hoeft voor zijn klant enkel een afspraak te maken ... de rest doen wij: schadegevallen ophalen, vervangwagens verstrekken, onderhandelen met de experts ..."

Sinds 2000 werkt Carrosserie Deman ook samen met diverse verzekeringsmaatschappijen. Het bedrijf geniet ook hun erkenning. “Die erkenning en samenwerking deden het aantal opdrachten stelselmatig toenemen."


WAGENVERHUUR

Naast de samenwerking met garages, concessies en verzekeringsmaatschappijen sloot Carrosserie Deman als koetswerkbedrijf ook een akkoord met wagenverhuurder Luxauto.

“Wij bieden als onderagent een aantal voertuigen van Luxauto te huur aan. Dat bezorgt ons niet alleen supplementaire business, maar het vormt ook een ideale aanvulling op onze acht vervangwagens. Wanneer die alle acht in gebruik zijn, kunnen wij de klant dan een van de huurauto's aanbieden."


CARWASHPLANNEN

Het idee van een uitgebreid en gediversifieerd aanbod zit ook achter het bestaande plan om een carwash te installeren. Het gebouw beschikt al over de nodige ruimte vooreen publieke doorrijcarwash, waarvan de opening is gepland in 2016.


FIVE STAR

Na het jarenlange gebruik van Dupont lakken (nu Cromax onder Axalta) zette Carrosserie Deman ook de stap tot de aansluiting bij het Five Star-netwerk in 1997. De nieuwbouw in Ieper, waarin de ploeg in april 2014 haar intrek nam, kreeg meteen ook de huisstijl van Five Star mee: de zuil voor het gebouw, de duidelijke inrichting, aantrekkelijke visuele 'wegwijzers' voor klanten ...

“We krijgen via het netwerk ook ondersteuning. Zo worden we geholpen op vlak van marketing en management, maar ze komen ook langs om de workflow te bekijken, om na te gaan of er problemen zijn en hoe we die kunnen aanpakken, om hun nieuwe producten voor te stellen ..."


PERSONEEL

“Mecaniciens, schuurders, spuiters, richters: binnen het carrosseriebedrijf bestaat er een grote verscheidenheid van functies waarvoor de invulling een specifieke knowhow veronderstelt. Het is belangrijk dat een arbeidskracht op meerdere vlakken zijn steentje kan bijdragen. Een dergelijke flexibiliteit is nodig, bijvoorbeeld ook om ziekte of verlof bij het personeel te kunnen opvangen."

Leren op de werkvloer

Carrosserie Deman biedt jaarlijks enkele leerlingen van carrosserieopleidingen de mogelijkheid om als stagiair aan de slag te gaan in zijn atelier.

“Scholen hebben het moeilijk om met beperkte middelen up-to-date te blijven. Ook wordt het dringend tijd dat de opleidingen aangepast worden aan de noden van de hedendaagse carrosserie. Men leert nog het meest door in de praktijk te ondervinden wat de job inhoudt. Een gemotiveerde, geïnteresseerde leerling komt al een heel eind ver. Wij investeren in die opleiding, zodat die stagiair snel het reilen en zeilen binnen een echte carrosserie kent en inzetbaar is. Indien hij een goede kracht is, dan kan hij eventueel wel ingelijfd worden."


TOEKOMST

“De carrosseriesector heeft te kampen met vele veranderingen binnen een dalende markt. De nieuwe veiligheidstechnologieën op moderne voertuigen schroeven nu eenmaal het aantal ongevallen terug. Dat tekort aan werkvolume hebben wij weten op te vangen door samenwerkingsverbanden te sluiten met zowel concessies en garages als verzekeringsmaatschappijen."

Ook schaalvergroting  niet eenvoudig in een krimpende markt en relokalisatie zijn mogelijke pistes om succesvol te worden. Datbewijst Carrosserie Deman nog dagelijks in haar eigentijdse carrosseriezaak met een moderne 'look-and-feel'.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Ten huize van carrosserie lombardo (zandvliet, antwerpen)

Carrosserie lombardo is de erkende partner voor ferrari antwerpen en heeft alles in huis om het koetswerk van de exclusieve wagens terug in ere te herstellen. naast die specialisatie is het team van johnny lombardo ook gepokt en gemazeld in het restaureren van oldtimers.

Carrosserie lasseel: brothers in bodyshop

In het industriepark van gavere bevindt zich het bijna 4.000 m² grote carrosserie­bedrijf lasseel, gesticht door vader remi. vandaag is de leiding er in handen van broers geert, dirk en kurt. “wij zijn een familiebedrijf in hart en nieren."

Wijziging schadebeeld faciliteert opkomst smart repair

Smart repair en cosmetisch schadeherstel zijn in opmars. een feit dat, met de be­dragen van de huidige verzekeringsdossiers in het achterhoofd, niet meer te ont­kennen valt. vandaag bestaat ongeveer 50% van de schadedossiers uit een bedrag dat lager ligt dan € 1.000 en wordt maar liefst 90% van de dossiers vertegenwoordigd door een bedrag dat lager ligt dan €2.500. reden te meer dus om te investeren in een gescheiden schadestroom en zo tegemoet te komen aan de hedendaagse behoeften op de herstelmarkt. een investering waar ook bart eyckmans, eigenaar van carrosserie willemen in kapellen, geen twee keer over moest nadenken.

Ten huize van bij carrosserie de backer (schoten)

Met weinigen zijn ze, de vrouwelijke bedrijfsleiders van belgische carrosseriebedrijven. nochtans ontbreekt het de dames niet aan drive en ervaring, iets wat carfix kon ondervinden in gesprek met astrid kervyn de meerendré. zij leidt sinds 2018 carrosserie de backer in schoten.

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine