CARROSSERIEBEDRIJF POLYCAR KIEST VOOR OMIA-UITRUSTINGEN
EEN UITSTEKENDE PARTNER DIE DE PRODUCTIVITEIT EEN BOOST GEEFT
Nadat Polycar zich in 2013 in Hannuit vestigde, rustte het carrosseriebedrijf zich uit met de spuitcabines van het Franse merk Omia, dat in België door CSB² wordt vertegenwoordigd. Deze Franse fabrikant is een recente speler op de Belgische markt, maar volgens Yves Polet en Denis Gilbert, de eigenaars van Polycar, is de investering ideaal voor een carrosseriebedrijf. De werking verschilt weliswaar van die van de cabines van concurrenten, maar beide heren oordelen dat ze technologisch geavanceerd en zeer rendabel zijn
IN DE STREEK GEBOREN EN GETOGEN
In 1992 richtte Yves Polet zijn carrosseriebedrijf in Lijsem op. Hij is er geboren en getogen en de klanten stromen al snel toe. Zijn gebouw begon echter wat krap te worden en dus nam hij in 2013 de lokalen van een carrosseriebedrijf in de industriezone van Hannuit over. Hij ging toen een vennootschap aan met Denis Gilbert, een auto-expert in de verzekeringen. Zo ontstond een treffend duo. De ene was al ruim 20 jaar carrosseriespecialist, de andere was al even lang expert in het domein van schadegevallen bij auto's.
AANBESTEDING
De spuitcabine van de nieuwe vestiging was 20 jaar oud en dringend aan vervanging toe. Na het uitschrijven van een aanbesteding, viel de keuze op Omia. “Dit Franse merk, vroeger een outsider, bood ons alles aan wat we verwachtten, en Wim De Clercq, general manager van CSB², de onderneming die Omia in België vertegenwoordigt, voldeed aan onze verwachtingen."
MARKTLEIDER IN FRANKRIJK
Sinds 1947 biedt Omia een gamma spuituitrustingsapparatuur voor oppervlaktebehandelingen aan voor de industrie en de automotive. Deze Franse constructeur produceert volledige uitrustingen voor carrosseriebedrijven, uiteraard met een onderhoudsdienst en hotline: van voorbereidingszones en schuurmateriaal tot spuitcabines, infrarooddrogers en heftafels. Omia is trouwens marktleider in Frankrijk. De onderneming CSB² (Cabine Service Belgium, waarbij de exponent 2 voor Clean-air Service staat, ontstoffing en luchtfiltratie) vertegenwoordigt de Franse producent in België.
ALLE MERKEN, ALLE VERZEKERINGEN
Polycar is het enige carrosseriebedrijf in de streek. Het werkt aan alle automerken en voor alle verzekeringsmaatschappijen, evenals voor de meeste leasingmaatschappijen. Polycar is ook lid van het netwerk Axial, de grootste groepering van carrosseriebedrijven in België, met een honderdtal leden. “Ons lidmaatschap bij die groepering biedt ons de kracht van een netwerk, terwijl we de soepelheid van een kmo behouden", vertelt Denis Gilbert.
De juiste partners uitkiezen
“We proberen alle troeven in handen te hebben door met de juiste partners, zoals Glasurit, samen te werken en door op technologisch en technisch vlak het allerbeste te kiezen ten aanzien van de concurrentie", voegt Yves Polet toe. Sinds de implementatie van de Omia-uitrustingen bij Polycar, hebben de installaties ongeveer 9.000 uur gedraaid en zo'n 10.000 auto's verwerkt, wat ongeveer 30 tot 35 voertuigen per week vertegenwoordigt.
STRAKKE DEADLINES
“Die installaties laten ons ook toe om de wachttijden te beperken. Die bedragen vandaag ongeveer twee tot drie weken. We bieden onze klanten ook recente vervangwagens aan. Daarvoor beschikken we over een vloot van een vijftiental auto’s van verschillende formaten, inclusief bestelwagens”, verduidelijkt Denis Gilbert. Volgens hem vindt meer dan 40% van de herstellingen in minder dan 8 uur plaats en meer dan 80% in minder dan 2 dagen.
STABIEL PERSONEELSBESTAND
Polycar heeft twaalf arbeiders in dienst (demonteerder/monteerders, spuiters, voorbereiders, plaatbewerkers, leerlingen) en vier administratieve medewerkers. Merk op dat dit sterk groeiende bedrijf steeds op zoek is naar gekwalificeerde arbeiders.
De opleidingen worden verzorgd door Glasurit, door de groepering Axial en door Educam. Ook CSB² staat zijn klanten bij voor opleidingen om de cabines zo goed mogelijk te laten renderen.
De werkplaats is 600 m² groot. Daar moet je nog 300 m² van een tweede werkplaats bijtellen, die zich een paar meter verder bevindt, en de kantoorruimtes.
INTUÏTIEF BEDIENINGSPANEEL
Door de gebruiksvriendelijkheid van de cabines kunnen er vier tot vijf spuithandelingen per dag plaatsvinden. Het systeem is eenvoudig en doeltreffend.
De centrale iPad in de cabine geeft alle parameters aan. Het bedieningspaneel is intuïtief en gebruiksvriendelijk. De machine geeft zelf aan wanneer er een onderhoud nodig is.
“Wat het beheer betreft, moeten we meten om te weten", voegt Denis Gilbert eraan toe. “We controleren de prijs van de onderdelen, de gepresteerde tijd, de hoeveelheid aangebrachte lak. In dat opzicht geeft de cabine ons informatie, zoals de duur en het aantal uitgevoerde spuitcycli, en het energieverbruik. Door al die parameters kunnen we onze rentabiliteit controleren."
9.000 UUR IN 5 JAAR TIJD
“We deden ook een beetje dienst als uitstalraam binnen het Axialnetwerk. Heel wat collega's zijn onze Omia-installaties komen bekijken vooraleer te beslissen”, benadrukt Denis Gilbert. “De Omia-installaties van Polycar verwezenlijkten in 5 jaar tijd ongeveer 9.000 spuituren, wat indrukwekkend is. Dit allemaal dankzij de onberispelijke dienst na verkoop alsook de onderhoudsdienst van CSB².” Deze zeer positieve context en de goede naamsbekendheid bij verzekeringsmaatschappijen doen vermoeden dat Polycar van een uitbreiding droomt. Maar dat is dan weer een ander verhaal ...