Wie efficiënt en slimmer wil werken, doet er goed aan om de lean-principes toe te passen. klantwaarde vooropstellen, elimineren van verspillingen, continu de processen verbeteren én een grote betrokkenheid van de werknemers staan in deze managementfilosofie centraal. ook voor de bouwwereld heeft lean heel wat voordelen in petto!
Kwaliteitskeurmerken helpen je de juiste (bouw)producten te kiezen. in een betonfabriek zien we hoe de controles voor het verkrijgen van zo'n keurmerk worden uitgevoerd.
Wim pieters, ceo en oprichter van circl, vaart met zijn piepjonge bedrijf een andere koers dan de traditionele bouwsector: "wij zijn een digitaal bouwbedrijf dat een duurzaam bouwconcept combineert met een unieke digitale customer experience."
Om middelen optimaal in te zetten en kosten te bewaken zijn softwarepakketten zoals een erp al enkele jaren goed ingeburgerd. het is echter ook interessant om te werken met een digitale werkbonapplicatie, aangezien die heel wat voordelen biedt.
Bim is een investering. dat staat vast. maar niet iedereen moet er meteen duizenden euro’s voor ophoesten.
Voor de kleine aannemer vraagt bim niet noodzakelijk een aanpassing van de werkmethodiek of gespecialiseerd personeel. een korte opleiding volstaat doorgaans om met een bim-viewer aan de slag te kunnen.
Er is vandaag heel wat bim-software op de markt, van eenvoudige bim-viewers tot algemene modelleerpakketten, eerder gespecialiseerde software enz. u staat met andere woorden voor twee schijnbaar cruciale keuzes ...
Discussies over bim zijn nauw verbonden aan deze over een herstructurering en optimalisering van het bouwproces. het woord bouwteam is daarin al meermaals gevallen en ook de roep om nieuwe, gespecialiseerde profielen blijft groeien.
Wie naar de belangrijkste bim-realisaties in ons land vraagt, krijgt onoverkomelijk een lijstje met grote, eerder prestigieuze, nieuwbouwprojecten. dat schept het beeld dat bim enkel voor grootschalige opdrachten van toepassing is.
Bim wordt in heel wat middens nog gelijkgesteld met 3d-modelleersoftware. gezien de oorsprong van het acroniem is dat niet erg verwonderlijk, al leidt het wel tot een miskenning van de potentiële waarde van bim.
Te duur. te complex. enkel voor architecten. de argumenten tegen bim, zeker vanwege uitvoerders en kmo’s, zijn gekend. de vraag is of deze terughoudendheid ook terecht is, en of kleinere bouwbedrijven zichzelf zo uiteindelijk niet buitenspel zetten.
De bouwwereld digitaliseert razendsnel. apps om materieel te beheren en werven op te volgen, mogen al bijna bij de ‘oude technologie’ worden gerekend. toch blijkt nog lang niet elk bouwbedrijf mee te zijn met de digitale trein.
De bouwsector ondergaat momenteel grote veranderingen door de komst van nieuwe technologieën. volgens een studie uitgevoerd door ivox voor de rekening van batimat (de internationale bouwbeurs die van 4 tot 8 november 2019 in parijs plaatsvindt) is de helft van de belgische professionals geïnteresseerd in die nieuwe technologieën. ter gelegenheid van de zestigste editie van de beurs boog batimat zich over de bezorgdheden van de bouwprofessionals (bouwheren, architecten en aannemers). we ontmoetten dus guillaume loizeaud, managing director van batimat, en sven nouten, persverantwoordelijke van de confederatie bouw, voor een dubbelinterview over de nieuwe uitdagingen die de bouwsector in frankrijk en belgië te wachten staan.
Projectontwikkelaars van grote woning- en appartementencomplexen zullen een grote rol spelen in de snelheid waarmee bouwindustrialisatie in belgië zal doorbreken. als zij vragende partij zijn om geïndustrialiseerde oplossingen toe te passen, is de kans immers veel groter dat veel partijen in de keten sneller hun processen en methodes zullen aanpassen.
Een minimaal kostenplaatje en oplevering volgens afspraak zijn bij bouw- en renovatieprojecten in de zorg veelal de belangrijkste eisen van de volledige sector. helaas zijn dat nu precies twee punten waar het bij een klassieke aanpak wel eens fout durft te lopen. aannemers en andere bouwpartners die resoluut de kaart van industrialisering trekken en voor vernieuwende technieken en processen kiezen, zouden in de toekomst wel eens op rozen kunnen zitten. tenminste, als ook de bouwheren out of the box durven te denken.
In veel bouwprojecten vormt de inrichting en afwerking van de badkamers een vervelende bottleneck. op geen enkele andere locatie passeren immers zoveel verschillende gespecialiseerde vakmensen per vierkante meter de revue. de coördinatie van deze werkzaamheden in goede banen leiden, is geen evidentie. er bestaat echter een alternatief dat zowel kosten- als tijdsefficiënt is: de prefab of modulaire badkamer.
Een project dat voor de start van de werken van eigenaar wisselt, is meestal geen cadeau voor de aannemer. toch zijn er uitzonderingen op deze regel, zoals residentie mercator in oostende. hoewel orpea heel wat aanpassingen aan het originele ontwerp wenste, slaagde ibens erin om de imposante nieuwbouw op amper twintig maanden én binnen het oorspronkelijke budget te realiseren. de geheime wapens? een aanpak in bouwteam, een ver doorgedreven bim én maximaal inzetten op ketengeïntegreerd werken en prefabricatie.
Meten is weten. niemand beseft dat beter dan wie in de bouwwereld actief is. met de opkomst van het internet of things (iot) krijgt dit credo echter een extra dimensie. het digitaliseren van gebouwen opent voor alle partijen de deur naar tal van nieuwe toepassingsmogelijkheden. 3d-scanning, dé manier om op een digitale manier opmetingen te doen, vindt stilaan ingang in de bouwwereld dankzij laserscanning en fotogrammetrie.
Vorig jaar besliste evert eyckerman om het roer radicaal om te gooien. hij nam afscheid als algemeen directeur van godevaart gereedschappen, om zich volledig op groei te concentreren. met succes, want voor 2017 mocht zijn bedrijf een erg mooie groei noteren, en daarnaast begon hij een brits veiligheidsmerk in te voeren. “met dubbel zoveel vertegenwoordigers op de baan hebben we veel slagkracht gewonnen. toch hou ik vooral de lange termijn in het oog. oprechtheid en correctheid zijn het belangrijkste. als je je klanten elke dag een topservice geeft, dan komen ze vanzelf terug."