06/03/2025
In Canada wordt de 65 jaar oude George Massey Tunnel vervangen door de nieuwe 780 meter lange Fraser River Tunnel. Arcadis is partner van het project, waardoor een team van dertien Belgische tunnelexperts meebouwt aan het prestigieuze project.
12/09/2018
Bekistingen zijn er in alle maten en gewichten. De techniek heeft intussen haar deugdelijkheid al meer dan bewezen, maar toch gaan ingenieurs allerhande steevast op zoek naar nieuwe technieken en toepassingen. De waterbouwkunde vormt daarbij specifieke uitdagingen, waardoor sommige gangbare oplossingen niet altijd even toepasbaar zijn. Zo werd er bijvoorbeeld voor de realisatie van de Deurganckdoksluis een zelfdragend bekistingssysteem gebruikt zonder doorgaande trekkers. InfraStructure maakte een algemene round-up en bracht twee indrukwekkende projecten voor het voetlicht.
14/03/2018
Het Belgische spoornet is een van de drukst bereden netwerken in Europa. Dagelijks rijden er immers bijna 4.000 treinen op het net. Om veilig en stipt treinverkeer te garanderen, moet de spoorinfrastructuur dan ook regelmatig gecontroleerd, onderhouden en, indien nodig, vervangen worden. Dit is werk voor infrastructuurbeheerder Infrabel, die door middel van digitalisering en embedded intelligence het dagelijkse treinverkeer een stuk veiliger en slimmer tracht te maken. Luc Vansteenkiste, directeur-generaal directie asset management bij Infrabel, legt uit hoe de spoorwegbeheerder hierbij precies te werk gaat.
29/11/2017
29/11/2017
Eind dit jaar levert bagger- en bouwbedrijf Jan De Nul Group een 800 meter lange kade in Panama af voor de Port of Singapore Authority (PSA). Door het nieuwe sluizencomplex kunnen door het kanaal schepen varen die tot 12.000 containers vervoeren. De bestaande kades moesten dan ook aan de nieuwe situatie aangepast worden. De bouw van de kaaimuur werd in vijf pakketten op de markt gebracht. Voor drie van de vijf pakketten deden ze een beroep op Jan De Nul Group. InfraStructure had een gesprek met Emmanuel Lemaire, verantwoordelijk voor de opvolging van het project.
29/11/2017
De Antwerpse Scheldekaaien schuiven, scheuren en kantelen. Het grote stabiliteitsprobleem leidde tot een overkoepelend project waarbij tot en met 2031 de kaaien over een lengte van in totaal 7 kilometer vernieuwd, gerenoveerd en gestabiliseerd zullen worden. Door een unieke samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv en de Stad Antwerpen zal ook meteen de omgeving op en rond de kaaien mee in het project worden aangepakt. InfraStructure had een gesprek met projectingenieur Koen Segher die het geheel, samen met enkele collega's, in goede banen moet leiden.
04/09/2017
Eerste Parkbosbrug geplaatst over E40 Tijdens de nacht van vrijdag 1 op zaterdag 2 september 2017 werd een van de twee Parkbosbruggen succesvol over de E40 in Zwijnaarde geplaatst. Daarvoor werd 's nachts een stuk van de E40 volledig afgesloten. Het geplaatste brugdek bestaat uit een staalstructuur met prefab betonelementen. Het brugdek werd over de E40 geplaatst, tussen de opgebouwde rechte aanloophelling in de Oude Spoorweg en de nog op te bouwen spiraalhelling in de Leebeekstraat. Na de plaatsing van het brugdek volgt eind oktober 2017 de plaatsing van het tweede brugdek over de Ringvaart/R4. Ten slotte zal de omgeving van de aanloophellingen en de Oude Spoorweg afgewerkt worden. De ingebruikname van de bruggen is voorzien in het voorjaar van 2018. De twee Parkbosbruggen vormen een ontbrekende schakel in het fietssnelwegennetwerk dat Vlaanderen en de provincie Oost-Vlaanderen samen met de betrokken gemeentes uitbouwen. De fietssnelweg F7 vormt de verbinding tussen ...
Aannemer maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.