Groeiende bezorgdheid over voortbestaan Europese auto-industrie
ICE-voertuigen centraal in Europa’s aanhoudende prijzenproblematiek
De bezorgdheid over het voortbestaan van de Europese auto-industrie zal groeien als fabrikanten er niet in slagen om hun prijzen te verlagen. Dit blijkt uit een nieuwe whitepaper van JATO Dynamics, ‘Stijgende autoprijzen en hun impact op de Europese auto-industrie’.
Minder geregistreerde personenauto’s
Het aantal registraties van nieuwe personenauto's op 28 Europese markten tijdens de eerste drie kwartalen van 2024 bedroeg in totaal slechts 9,74 miljoen. Vijf jaar terug werden er in diezelfde periode 12,11 miljoen eenheden geregistreerd. In vergelijking met het niveau van 2018 neemt de kloof verder toe tot 2,55 miljoen eenheden.
Dieper geworteld probleem
Felipe Munoz, Global Analyst bij JATO Dynamics: "Europa is een mature automarkt en de jaren van extreme groei behoren tot het verleden. Hoewel de automobielmarkt doorgaans een cyclisch karakter heeft, zijn de huidige zwakke prestaties en de hoge prijzen geen natuurlijke reactie op jaren van crisis, maar eerder het bewijs van een dieper geworteld probleem."
Invloed van regelgeving op autoprijzen
Tegen 2035 dienen alle nieuwe auto's nulemissiegeschikt te zijn. Hoewel dit op zich cruciaal is voor de wereldwijde inspanningen om de klimaatverandering te beperken, zal de snelheid waarmee dit kan worden bereikt, afhangen van de economische kracht van de industrie, en op dit moment zorgt de regelgeving er net voor dat de autoprijzen in de hele regio stijgen.
China komt met competitief geprijsde BEV’s
Nu consumenten worden aangemoedigd om over te stappen op BEV's, heeft China van de gelegenheid gebruik gemaakt om een golf van betaalbare elektrische alternatieven te introduceren.
Het land heeft zijn toeleveringsketen voor de productie van batterijen veiliggesteld en kan competitief geprijsde BEV's in Europa produceren.
Enkele cijfers
Volgens de gegevens van JATO Dynamics zijn er van de 7,2 miljoen BEV's die tussen januari en september 2024 wereldwijd zijn verkocht, 4,1 miljoen verkocht in China en 3,7 miljoen verkocht door Chinese fabrikanten.
Ter vergelijking: de gemiddelde verkoopprijs van een auto in Duitsland bedraagt vandaag € 56.735. Dit is meer dan de gemiddelde Duitse werknemer verdient in een jaar voor belastingen (€ 51.900), volgens het Federale Bureau voor de Statistiek.
Hetzelfde verhaal van hoge gemiddelde verkoopprijzen geldt op de andere vier grote markten in Europa. In Frankrijk bedroeg het gemiddelde bijna € 49.000, Spanje € 54.000 en Italië € 56.000. In het Verenigd Koninkrijk is de gemiddelde verkoopprijs van een gloednieuwe auto £ 49.451, wat neerkomt op € 59.360 euro tegen de wisselkoers van november 2024.
ICE-voertuigen belangrijke factor in stijgende autoprijzen
ICE-voertuigen hebben een centrale rol gespeeld bij de prijsstijgingen in vier van de vijf landen. In Duitsland zijn de prijzen van BEV's tussen 2019 en 2024 gestegen met 5,2%, terwijl de prijzen van ICE-voertuigen met 26,1% stegen. In Spanje zijn de BEV-prijzen gestegen met 1,9%, terwijl de prijzen van ICE-voertuigen met 17,7% stegen. In het VK zijn de prijzen van BEV's gestegen met 16,5% en die van ICE's met 29,4%.
In Frankrijk daalden de prijzen voor elektrische auto's in die periode met 6,4%, terwijl voertuigen met een verbrandingsmotor met 10,4% stegen. De enige uitzondering is Italië, waar de BEV-prijsstijgingen (31,5%) groter waren dan die van ICE-auto's (18,4%).
Kloof tussen beleid en industrie
Munoz vervolgt: “De stijgende prijzen van ICE-voertuigen staan in contrast met wat velen geloven: dat de komst van meer elektrische auto's de drijvende kracht is achter het prijsprobleem in Europa. Maar met nog maar tien jaar te gaan tot de EU-deadline van 2035, is het alarmerend dat BEV's nog steeds maar 15% uitmaken van het totale aantal inschrijvingen van personenauto's in Europa.”
“Dit is een heel ander probleem – het weerspiegelt een mogelijke kloof tussen degenen die het beleid bepalen en degenen die in de auto-industrie werken.”
Niet in staat om de hoge prijzen te verlagen, verloor de West-Europese automarkt het equivalent van 3,3 miljoen verkochte nieuwe auto's tussen 2019 en 2023
Munoz concludeerde: “Tot nu toe waren Europese OEM's misschien in staat om winstgevend te blijven ondanks hogere prijzen. De opkomst van China als grootmacht in de auto-industrie heeft het spel echter veranderd en ze moeten nu op zoek naar nieuwe manieren om hun prijzen te verlagen in een steeds competitievere markt, of ze lopen het risico om uit te sterven.”
Download hier de whitepaper ‘Stijgende autoprijzen en hun impact op de Europese auto-industrie’ (EN)