Software voor aannemerssPremium

Cloud wordt beste vriend van de tuinaannemer

Administratie, het klinkt bij weinig tuinaannemers als muziek in de oren en tóch is het belangrijk. Wie niet met cijfertjes bezig is, gaat eerder vroeg dan laat over de kop. Gelukkig bestaan er nu als maar meer manieren om die administratieve rompslomp te vergemakkelijken. Calculatieprogramma’s worden jaar na jaar beter en gebruiksvriendelijker, wat de efficiëntie alleen maar ten goede komt. Het is namelijk bewezen dat de stapel sneller verwerkt wordt met dergelijke programma's en vooral het online samenwerken via deze tools.

Exact
Software zorgt dat je een goed overzicht hebt over de verschillende projecten (foto Exact)

oplossing voor zware administratie

Het beheersen van de kostenposten en een goed overzicht bewaren van de geraamde werkuren is in elke sector belangrijk, ook in de tuinaannemning. De marges worden steeds krapper, de deadlines steeds belangrijker en de klanten steeds veeleisender. Het is dus van vitaal belang om uw middelen goed in te zetten en uw kosten goed te bewaken.

Het is essentieel om helder te communiceren en vlot informatie uit te wisselen. Hier kan software al een eerste keer helpen. Door het kantoor en de werf met elkaar te verbinden, heeft iedereen een realtime overzicht van het project. Ook kostencalculatie, planning, facturatie en bestellingen zijn allemaal verwerkt in het merendeel van de programma’s. Zo vind je alles terug op één plaats en vermijd je een papieren rompslomp.

Groensoft
Alle werfdocumenten staan samen op een plek (foto Groensoft)

Klanten opvolgen

Het gebruik van een programma biedt ook een hulp bij het opstellen van offertes, wat in de meeste gevallen enorm veel tijd vraagt. Het is namelijk vaak moeilijk te berekenen en je bent helemaal niet zeker van een gevolg. Met programma’s worden offertes sneller en makkelijker opgesteld. Je kan namelijk enkele vaste prijzen invoeren, bijvoorbeeld een volledige plantenlijst (die in sommige programma's zelfs al volledig aanwezig is) met de juiste prijs. Zo moet je hiervan enkel de correcte hoeveelheid planten aanpassen om snel tot de juiste totaalprijs te komen. Op die manier is je offerte binnen een hele korte periode klaar en verstuurd.
Door die snelheid kom je bij de klant veel professioneler over. Dat geeft bij de klant een gevoel van vertrouwen. Tot slot ziet de offerte er ook nog eens beter uit doordat je slechts een keer de tijd moet besteden om die van een mooie opmaak te voorzien.

Prijzen maken

Dankzij de software is het makkelijk te zien welke klanten nog een factuur moeten krijgen. Opnieuw zorgt dit voor een professionele houding ten opzichte van de klant. Als je bijvoorbeeld enkel de werkuren moet aanpassen op het einde van het verhaal krijgt de klant veel sneller zijn factuur, wat hem sneller zal doen betalen. Daarnaast voorkom je nog eens menselijke fouten, aangezien de computer alle berekeningen doet.

LuNa
Een voorbeeld van hoe een kostenoverzicht eruit ziet (foto: LuNaCalculatie)

Ook slechte betalers zullen niet ontkomen, want de meeste van de programma’s versturen automatisch een herinneringsmail. Zo hoeft de aannemer hier zelf niet meer aan te denken. Daarnaast is het voor de meeste programma’s mogelijk om facturen rechtstreeks door te sturen naar de boekhouder. Zo is hij telkens in het bezit van alle aankoop- en verkoopfacturen en vermijd je problemen op het einde van elk kwartaal.

Slechte betalers krijgen een herinnering. Daar moet je als aannemer niet meer aan denken

nooit nog een lege stock

Aangezien je in één systeem offertes en facturen maakt, is het ook makkelijk om in dat systeem je stock te beheren. De voorraad wordt namelijk automatisch aangepast als een offerte wordt aangemaakt en bevestigd. Als de stock uitgeput dreigt te geraken, is een aanvulling slechts een melding van het systeem verwijderd. Door alles in eenzelfde softwarepakket te managen, vermijd je voor onaangename situaties te staan.

priksysteem

Veel programma’s bieden de mogelijkheid om ook de planning in te geven. Zo plan je makkelijk enkele werknemers voor een bepaald project. Bij hun takenlijst krijgen zij onmiddellijk en volledig automatisch de benodigde werkmaterialen.

Vervolgens werken deze software met een priksysteem, wat zowel voor de werkgever als voor de werknemer een meerwaarde is. De werkgever kan perfect zien hoe lang hij of zijn werknemers aan een bepaald project hebben gewerkt. De werknemer is er op zijn beurt zeker van dat hij correct betaald wordt.

BELANG VAN EEN GOEDE BEDRIJFSVOERING

Yves Heirman“Het is cruciaal om vanaf dag 1 bezig te zijn met cijfers”, zegt Yves Heirman, directeur van BFG-FBEP, Federatie voor Groenvoorzieners. “We hebben allemaal genoeg klanten, maar je mag niet vergeten aan je cijfers te denken. Jaar na jaar starten veel jongeren als tuinaannemer, maar ieder jaar moeten er ook evenveel opnieuw afhaken." De grootste reden hiervoor is omdat ze onvoorbereid aan de slag gaan. “Als er een jongere afstudeert en onmiddellijk start als zelfstandige, zonder te weten wat de impact is van de btw op zijn of haar bedrijfsvoering, dan houd ik mijn hart vast. Velen starten dan ook nog eens met een verkeerde ingesteldheid, namelijk omdat ze zelfstandige willen zijn. Dat loopt meestal niet goed af.” Heirman is ervan overtuigd dat software zelfstandige tuinaannemers kan helpen, maar stelt vast dat er te weinig zijn die ze effectief gebruiken. Daarnaast vindt hij het ook belangrijk dat jonge tuinaannemers niet onmiddellijk de stap naar zelfstandige zetten: “Mijn gouden tip: Als je van school komt, ga eerst werken bij een werkgever. Als het bloed van een zelfstandige door je aderen stroomt, dan zal dat daar binnen drie jaar nog stromen, maar heb je tenminste al wat bagage.”

De cloud

wat houdt je tegen?

Elke zelfstandige wil dat zijn zaak draait en wil ook het overzicht hierover bewaken, maar wat is dan de reden waarom sommigen de stap niet durven te wagen? Velen gaan ervan uit dat deze software geen absolute meerwaarde vormt. Ze hebben het al zo lang zonder programma’s kunnen doen, dus waarom zouden ze het nodig hebben? Het antwoord is simpel: er wordt onder andere tijd gewonnen en er gaat minder materiaal verloren.
Een tweede reden is tijdsgebrek. Tuinaannemers hebben het dikwijls zo druk, dat ze geen tijd hebben om iets nieuws te moeten leren. Toch wordt dit te vaak overschat. Het spreekt voor zich dat het enige tijd kost om met de software te leren werken, maar die is zo gebruiksvriendelijk dat die impact vaak te verwaarlozen is. Daarnaast boek je op termijn zo veel extra tijdswinst, aangezien de tijdrovende manuele handelingen minder nodig zijn.

Meer online werken

Robaws
 Werken op verschillende schermen dankzij de cloud
(foto Robaws)

De programma’s maken meer en meer gebruik van de cloud. Dat biedt op zich al heel wat voordelen. Door de statusopvolging kunnen gebruikers sneller zien wat bijvoorbeeld nog niet gefactureerd is. Daarnaast is het mogelijk om via de gsm, tablet of laptop te werken, want je hebt telkens alle documenten bij de hand. Het enige wat je nodig hebt, is een internetverbinding. Nu vanuit verschillende hoeken geopperd wordt om van thuiswerk meer en meer de regel te maken, geeft dit een extra reden om over te schakelen naar cloudsoftware. Daarnaast vermijd je, zoals gezegd, miscommunicatie. Door aan te geven in het systeem welke zaken al concreet zijn afgewerkt, kan het bureau alles makkelijk van op afstand opvolgen.

Tot slot biedt het online werken nog een extra voordeel. Indien er een project niet helemaal liep zoals je het had gewild, kan je makkelijk enkele opmerkingen noteren in het systeem. Deze opmerkingen komen bij een volgende gelijke boeking terug, waardoor je dezelfde problemen geen tweede keer tegenkomt. Dat spaart geld en uren uit en het zorgt voor een grotere klantentevredenheid.

Met dank aan Exact, Groensoft, Infogroen, LuNaCalculatie en Robaws

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jeffe Delrue

Gerelateerde artikels

Tijd van professionalisering is aangebroken

Professionals hebben we nodig. dat vindt yves heirman, directeur van de belgische federatie groenvoorzieners. “het beroep van tuinaannemer is de laatste twintig jaar sterk veranderd, maar de perceptie bij de klanten is nog niet volledig mee. veel tuinaannemers zijn hardwerkende zelfstandigen die hun prijzen onvoldoende kunnen doorrekenen. als een tuinaannemer 40 euro per uur vraagt, dan vindt men hem al duur, terwijl andere beroepsgroepen met gemak het dubbele kunnen vragen. zich aanpassen vraagt tijd. daarom pleiten wij als federatie voor stabiliteit en tegen oneerlijke concurrentie.“

Nog veel gebrek aan kennis bij de tuinaannemer

In een sector die steeds technischer wordt, wordt de nood aan samenwerking steeds groter. ook de sector van de tuinaanleg verandert aan een snel tempo, vindt marc galle, voorzitter van de federatie groen groeien. “iedereen kan zichzelf tuinaannemer noemen, maar er is een groot gebrek aan kennis over technieken en veiligheid. ik zou graag meer samenwerking tussen tuinaannemers en federaties zien. onze sector evolueert razendsnel, en om die ontwikkelingen op te volgen, mogen we niet langer bang zijn voor elkaar.“

Leren uit sociaal contact als tuinarchitect

Bijna tien jaar geleden besloot landschapsarchitect gianni de clercq (greenconcepts) zijn ontwerpbureau uit te breiden met een winkel. dat aanhangsel heeft hem geen windeieren gelegd. “het brengt natuurlijk geld op, maar het zorgt vooral voor meer contact met je klanten. daar hou ik van, je blijft veel beter op de hoogte van wat er leeft. ik zal ook altijd luisteren naar de tuinaannemers met wie ik samenwerk - ik heb het zelf drie jaar gedaan - en ik verwacht dat uiteraard ook van hen. met wederzijds respect communiceren is het allerbelangrijkste.“

Tuinaannemer moet altijd blijven leren

Dat de tuinaanneming nood heeft aan meer professionaliteit, heeft u in deze kolommen al vaak kunnen lezen. de jonge tuinaannemer julien houtekeete geeft alvast het goede voorbeeld: “ik laat me steeds omringen door mensen die zelf al veel kennis hebben, en steel met mijn ogen en oren. ik heb ook al veel geleerd door me te vergissen. is dat erg? neen, neem gewoon je verantwoordelijkheid en los het op. ook ondersteuning door software is belangrijk, om een overzicht te houden op je werk en je cijfers. als je niet met je cijfers bezig bent, dan ben je niet goed bezig."

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine