Visie-opiniePremium

“Voorbij is de tijd waarin we enkel fysieke diensten aanboden"

Ford Pro CEO Ted Cannis trekt volop de kaart van softwaregedefinieerde (bedrijfs)voertuigen

Op 6 april jl. stelde Ford haar nieuwe E-Transit Courier voor. Speciaal voor die lancering zakte Ford Pro CEO Ted Cannis af voor een ronde door Europa. Op 4 april was hij in België en kreeg Mobility Business Solutions hem voor de microfoon in de Ford showroom te Beveren.

Ted Cannis, CEO van Ford Pro 1
Ted Cannis, CEO van Ford Pro

Eerst wat duiding. In september 2021 groeide de markt voor elektrische bestelwagens in België gestaag. Volgens gegevens van het European Alternative Fuels Observatory waren elektrische bestelwagens goed voor ongeveer 3% van alle nieuwe inschrijvingen van bestelwagens in België in 2020, tegenover slechts 1% in 2019. Deze trend zal naar verwachting doorzetten naarmate meer bedrijven manieren zoeken om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

De Belgische regering heeft zich tot doel gesteld om tegen 2035 100% emissievrije voertuigen te verkopen. Veel grote autofabrikanten, waaronder Volkswagen, Ford (zoals de E-Transit Courier) en Mercedes-Benz, hebben ook plannen aangekondigd om in de komende jaren nieuwe modellen elektrische bestelwagens te introduceren, wat naar verwachting de interesse van de consument en het gebruik van elektrische bestelwagens in België en daarbuiten zal doen toenemen.

Toch blijft de markt van elektrische bestelwagens in België op dit moment nagenoeg verwaarloosbaar, zeker in vergelijking met onze noorderburen. Volgens gegevens van de Nederlandse Vereniging van de Automobielindustrie waren elektrische bestelwagens in 2020 goed voor ongeveer 16% van alle nieuwe registraties van bestelwagens in Nederland, tegenover 9% in 2019. Een gigantisch verschil dus met België.

Vermoedelijk ligt de oorzaak in de stimuleringsmaatregelen die de Nederlandse overheid heeft ingevoerd om de invoering van elektrische voertuigen aan te moedigen, waaronder een aankoopsubsidie, belastingvrijstellingen en verlaagde laadtarieven. Bovendien is Nederland de thuisbasis van verschillende grote fabrikanten van elektrische bestelwagens.

Ted Cannis, CEO van Ford Pro 2
"Voorbij is de tijd waarin autoconstructeurs simpelweg een product afleverden en daarna de klant aan hun lot overlieten"

Interessante fase

Ford Pro CEO Ted Cannis heeft zo zijn eigen strategie om ervoor te zorgen dat de (elektrische) bedrijfsvoertuigen in de toekomst hoge ogen zullen gooien. Maar Cannis had het tijdens het gesprek ook over de toekomst van Ford Pro en pleit voor een tussenkomst van de Belgische regering om de aankoop van elektrische (bedrijfs)voertuigen te stimuleren.

“Ford is altijd al gekend geweest voor zijn nauwe link met zijn klanten”, begint Ted Cannis zijn verhaal. “We kennen onze klanten, we weten wat ze nodig hebben en proberen onze producten daaraan aan te passen. Koppel daaraan onze historiek in bedrijfsvoertuigen zowel in Europa als Noord-Amerika, en je beseft dat we een unieke partner kunnen zijn voor onze bedrijfsklanten. Bovendien zitten we momenteel in een heel interessante fase inzake productontwikkeling. Momenteel komen de werelden van hard- en software immers samen."

"Voorbij is de tijd waarin autoconstructeurs simpelweg een product afleverden en daarna de klant aan hun lot overlieten. Voorbij is de tijd waarin we enkel fysieke diensten aanboden. Nu komen daar ook digitale diensten bij en daar hebben zowel de klant als wij, de constructeur, baat bij. Onze klanten zijn het immers al langer gewoon om heel wat data te verwerken die hun bedrijfsvoering ten goede komt. Ondernemingen draaien op Excelsheets die allerhande data bevatten. Wij willen daar nu een tabblad aan toevoegen met digitale data over hun bedrijfsvoertuigen. Data die nota bene door de voertuigen zelf verzameld worden.”

Ted Cannis, CEO van Ford Pro 3
“Door de historiek en de opbouw van heel wat steden in Europa is een kleinere bestelwagen vaak veel praktischer dan een uit de kluiten gewassen model"

Lancering Ford E-Transit Courier

Zoals vermeld was het bezoek van de Ford Pro CEO gekoppeld aan de lancering van de Ford E-Transit Courier. De Transit Courier wordt aangeboden met zowel verbrandingsmotoren op benzine (1.0 EcoBoost) en diesel (1.5 EcoBlue) als met een volledig elektrische aandrijflijn, de E-Transit Courier. Ford spreekt ook over de aanwezigheid van een boordlader van 11 kW en de mogelijkheid om aan een snellader op gelijkstroom bij te laden tot een vermogen van 100 kW, waarmee 87 km aan rijbereik kan worden teruggewonnen in 10 minuten.

Cannis gaf aan dat er inzake bestelwagens een duidelijk verschil is tussen de Europese en Amerikaanse markt. “Door de historiek en de opbouw van heel wat steden in Europa is een kleinere bestelwagen vaak veel praktischer dan een uit de kluiten gewassen model. De routes zijn in Europa ook korter en er zijn meer stopmomenten omdat de te bereiken locaties vaak dichter bij elkaar liggen dan in Amerika. Net daarom is de software van een voertuig in dit continent zo belangrijk."

"Een duidelijk inzicht in de data van je voertuig en het rijgedrag van je chauffeur kan op het einde van de maand voor een ondernemer heel belangrijk zijn met het oog op optimalisaties. Voeg daarbij dat we een volledig elektrisch verhaal aanbieden, en je hebt meteen ook het ecologische aspect mee. Toch willen we nooit iets afnemen van onze klanten. Daarom zullen verbrandingsmotoren nog steeds beschikbaar zijn, simpelweg omdat nog niet iedereen klaar is voor de overgang.”

Wel overheidssteun in VS, niet in België

Ted Cannis, CEO van Ford Pro 4
"We moeten de angst voor elektrisch rijden in de hoofden van onze klanten durven aanpakken"

Terwijl in Nederland de overheid de bedrijfswereld wel ondersteunt inzake het inzetten van elektrische bedrijfsvoertuigen, blijft het op dat vlak in België oorverdovend stil. Vanzelfsprekend zag Ted Cannis daar graag verandering in komen.

"We hebben een heel goed marktaandeel met de onlangs gelanceerde E-Transit 2T, maar de markt is heel klein in België. Het is niet evident om een zicht te krijgen op de concrete plannen van de overheid. Wat zijn met andere woorden haar doelstellingen op het vlak van elektrische bedrijfsvoertuigen?"

"Zeker in deze beginfase waarin batterijen nog steeds niet goedkoop zijn, denk ik dat de bedrijfswereld een helpende hand vanuit de overheid zal kunnen gebruiken, zodat er versneld tot elektrificatie kan overgegaan worden. Zeker België, met Brussel als hoofdstad van Europa, zou hierin een voortrekker moeten zijn. Zelfs de VS, waar overheidsinmenging zeer uitzonderlijk is, heeft EV-stimulansen en dat wil wel wat zeggen.”

Angst aanpakken

Maar Cannis ziet niet alleen voor de overheid een rol weggelegd in het verder elektrificeren van de (bedrijfswagen)markt. Ook de constructeurs hebben een grote verantwoordelijkheid.

"We moeten de angst in de hoofden van onze klanten durven aanpakken. Klanten zitten met heel wat vragen rond actieradius, rond oplaadpunten, sommige vragen zich zelfs af of ze hun voertuig kunnen opladen wanneer dat in een plas water geparkeerd staat. Bij een elektrisch voertuig stopt het dan ook niet met de loutere aankoop ervan. Je moet over een concreet laadplan beschikken, zodat je niet te veel geld verspilt aan openbare en vaak dure oplaadpunten.”

"We geven onze klant toegang tot alle digitale data van hun voertuigen”

Componenten laten communiceren

Ted Cannis, CEO van Ford Pro 5
"Een elektrisch voertuig is net hetzelfde als eentje met een verbrandingsmotor. Enkel de aandrijving zelf verschilt"

Sinds juni 2021 staat Ted Cannis aan het hoofd van Ford Pro. Na enkele wittebroodsweken ontvouwde hij een duidelijke strategie voor de bedrijfsvoertuigentak van de autoconstructeur.

"We richten ons op twee doelstellingen. Enerzijds willen we meer klanten in verschillende segmenten kunnen bereiken, onder meer met plug-invoertuigen, zoals de E-Transit Custom en Courier. Op langere termijn willen we 100% inzetten op het softwaregedefinieerde voertuig. Een elektrisch voertuig is net hetzelfde als eentje met een verbrandingsmotor. Enkel de aandrijving zelf verschilt."

"Het ontwikkelen van een softwaregedefinieerd voertuig is een heel ander paar mouwen. Het uiteindelijke doel is om alle componenten in het voertuig met elkaar te laten communiceren, zodat de wagenparkbeheerder van een bedrijf in een klap over een schat aan informatie beschikt. Met die info kan hij maatregelen nemen om de productiviteit, duurzaamheid, uptime en zelfs de prognostische mogelijkheden voor het voertuig te verbeteren."

"Het voertuig gaat zichzelf diagnosticeren. Het zal u van tevoren waarschuwen om bijvoorbeeld de remmen te vervangen voordat ze kapot gaan. Door die diagnose kan onderhoud veel beter gepland worden op momenten die de onderneming het beste passen. Aanvullend kunnen onze dealers met onze E-Telematics-software 60 dagen geschiedenis krijgen van een voertuig. Zo kunnen problemen zonder proefrit worden opgespoord en simpelweg uitgelezen worden uit het voertuig.”

WIE IS TED CANNIS?
Ted Cannis, CEO van Ford ProTed Cannis is de CEO van Ford Pro, het wereldwijde merk binnen Ford dat zich richt op het leveren van 's werelds meest uitgebreide pakket oplossingen aan overheids- en commerciële klanten van elke omvang om de productiviteit te helpen versnellen, de uptime te verbeteren en de bedrijfskosten te verlagen door middel van verbonden diensten en werkklare gas- en elektrische voertuigen. Hij rapporteert aan Jim Farley, President en CEO van Ford.
Cannis, die in juni 2021 in deze functie werd benoemd, geeft leiding aan een wereldwijd team dat de waarde voor de klant herdefinieert via de eerste zelfstandige bedrijfsvoertuigen- en dienstenactiviteit in de auto-industrie binnen Ford - een belangrijk onderdeel van het Ford+ groeiplan. Als onestopshop biedt Ford Pro een platform van software, opladen, financiering en klantenondersteuning om commerciële klanten van alle groottes en industrieën te bedienen, en zal het helpen de overgang naar elektrische voertuigen voor commerciële klanten te leiden.
Cannis begon zijn carrière bij Ford in 1989 als winstanalist op het hoofdkantoor in Dearborn, Michigan. Hij werkte 11 jaar in Finance, waaronder opdrachten in Brazilië en de Verenigde Staten. Twee jaar lang was hij financieel directeur van Ford Andina in Venezuela, voordat hij president van Ford Argentinië werd. Cannis was ook uitvoerend directeur Investor Relations, CEO van de joint venture Ford Sollers in Rusland en plaatsvervangend algemeen directeur Ford Otosan, een joint venture met de Koc Group in Turkije.
Cannis is afgestudeerd aan de Indiana University met een master in Business Finance en heeft een bachelor in filosofie van de Universiteit van Michigan.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jan De Naeyer
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine