Nieuw in Autoland (midden november)
Honda vernieuwde de HR-V e en Kia steekt zijn eerste EV ofwel de EV6 in het nieuw. Suzuki introduceert zijn eerste full electric model, de e-Vitara, en Audi breidt andermaal de A3-familie uit: ditmaal met de eveneens als stekkerhybride leverbare A3 allstreet 40 TFSI e. Na de Dolphin, Seal en Seal U, ontworpen volgens de Ocean-designtaal, presenteert BYD nu de Sealion 7. Puur elektrisch uiteraard, of meteen het zevende full electric model van BYD in Europa.

BYD Sealion 7: sportieve e-SUV krijgt snelst draaiende e-motor gemonteerd
De Sealion 7 wordt het zevende full electric model dat BYD commercialiseert in Europa. Na de Dolphin, Seal en Seal U wordt deze sportieve SUV meteen ook het vierde model, getekend volgens de Ocean Series-designtaal. Ook deze Sealion 7 is gebaseerd op dat elektrisch specifieke e-Platform 3.0 van BYD en beschikt uiteraard over de BYD-typische Blade Battery-energieopslag.
Gekend omwille van de batterijcellen die direct in het accupack worden geïnstalleerd waardoor meer cellen in dezelfde ruimte kunnen ondergebracht worden dan bij conventionele batterijbouw het geval is. Bovendien wordt in deze BYD Blade Batterijen (zoals in steeds meer batterijen) gebruikgemaakt van lithiumijzerfosfaatkathodes (LFP). Beter bestand tegen extreme temperaturen, minder gevoelig voor temperatuurschommelingen, minder capaciteitsverlies, beter bestand om meer laad- en ontlaadcycli te overleven.
Duurzamer ook dan conventionele lithiumionbatterijen, zo horen we al enige tijd bij BYD. Over de constructie van deze Blade Battery en het uitzonderlijk veiligheidsniveau, omdat ze de strenge Nail Penetration Tests (nagelpenetratietest) overtreffen, hebben we het in deze lijnen al vaker gehad.
Naast die Blade Battery-energieopslag op zich, profiteert de Sealion 7 van de bij BYD al eerder toegepaste Cell-to-Body-architectuur (CTB). In tegenstelling tot de meeste andere EV’s met traditionele lay-out, vormt hier de complete batterij – verstevigd met een honingraat-alustructuur – een onderdeel van de complete voertuigstructuur. Ruimtewinst dus, want de bovenste afdekplaat van het batterijpakket kan zo fungeren als vloer van het passagierscompartiment. Het batterijpakket, als structureel onderdeel, brengt uiteraard ook meerwaarde op het gebied van torsiestijfheid.

Ook de e-motor, die in de comfortversies van de Sealion 7 de achterwielen powert, vormt een interessant elektrotechnisch hoofdstuk op zich. Er zijn ook met twee e-motoren aangedreven AWD-varianten op komst die overigens dezelfde hightech e-motor op de achteras krijgen. Voor de opbouw van die elektromagnetische krachtbron deed men bij BYD een beroep op dubbele V-vormige magneten en bekomt men – dankzij vlakke draadwikkeling – een zeer hoge vullingsgraad tot 92%. Het teveel aan effectiviteit beperkende luchtspleten bij traditionele wikkelingen met ronde koperdraden wordt met vlakke draadwikkeling gevoelig gereduceerd.
Bij BYD horen we dat deze e-motor kan draaien aan 23.000 toeren per minuut. Hetgeen de Sealion 7 over 's werelds snelstdraaiende in massaproductie gefabriceerde e-motor doet beschikken. Deze motor produceert 230 kW/312 pk en 380 Nm werkijver en bezorgt de achterwielaangedreven Comfort-versie van de Sealion 7 een topsnelheid van 215 km/u en een acceleratie (0 – 100 km/u) van 6,7 seconden.
Audi A3 allstreet: ook als stekkerhybride
Met een grotere bodemvrijheid onderscheidt de nieuwe Audi A3 allstreet zich meteen van de overige familieleden uit het nieuwe A3-gamma. Bovendien wordt de A3 allstreet ook verkrijgbaar als stekkerhybride: de A3 allstreet 40 TFSI e. Zoals de conventioneel aangedreven A3 allstreet rijdt ook de A3 4.0 TFSI e op een 15 mm hoger onderstel dan de A3 Sportback. Als gevolg van grotere velgen resulteert dat in 30 mm extra bodemvrijheid.
De veer-/demperafstelling van de A3 allstreet werd voor de stekkerversie verder geoptimaliseerd. Dit is omdat door de positie van de lithiumionbatterij in de voertuigbodem onder de achterbank, de aslast herverdeeld moest worden. Te weten 55% op de vooras, 45% op de achteras. Deze tractiebatterij heeft een brutocapaciteit van 25,7 kWh (19,7 kWh netto) wat deze A3 allstreet TFSI e een theoretisch elektrisch rijbereik van bijna 140 km (WLTP) zou bijbrengen.
Uiteraard vertoont het drijfwerk van de A3 allstreet PHEV grote overeenkomst met dit van de recent nog gelanceerde A3 Sportback TFSI e. Weet: de vernieuwde 1.5 TFSI evo2-turbobenzinemotor (110 kW/150 pk) en 250 Nm koppel, elektrotechnisch geruggensteund door een permanent bekrachtigde e-motor van 85 kW/115 pk en 330 Nm koppel. Samen goed voor een systeemvermogen van 150 kW/204 pk en een systeemkoppel van 350 Nm. De A3 allstreet 40 TFSI e scoort daarmee een topsnelheid van 225 km/u. In zuiver elektrische modus bedraagt die top 140 km/u.

Honda: vernieuwde HR-V e
Honda vernieuwt zijn bestverkopende model in Europa: de middelgrote SUV met hybridedrijfwerk of de HR-V e:HEV. Naast een doelgerichte facelift voor alle uitvoeringen, nieuwe interieurs, geoptimaliseerde geluidsdemping en verbeterde rijeigenschappen laat Honda ons ook kennismaken met een nieuwe speciale editie: een Advance Plus-uitvoering.
In het interieur werden het centrale dashboard en de middenconsole hertekend en de oplaadmat voor het inductief laden van de gsm toegankelijker gemaakt. Andere wijzigingen werden doorgevoerd ter verbetering van de geluidsdemping.
Bij de introductie van de vernieuwde HR-V is ook een speciale editie gepresenteerd: de Advance Plus. Deze versies zijn gebaseerd op de Advance Style-uitvoeringen en hebben een exclusieve lakafwerking, waarbij de onderste bumpers, wielkasten en onderste portierlijsten in koetswerkkleur zijn gespoten. Dit wordt aangevuld met een radiatorrooster in Crystal Black en een unieke set lichtmetalen velgen.

e Vitara: eerste full electric Suzuki
Suzuki Motor Corporation heeft zijn eerste 100% elektrische model onthuld: de Suzuki e-Vitara. Dat model zal geassembleerd worden bij Suzuki Motor Gujarat (Indië) en zal vanaf de zomer 2025 in Europa, India en Japan gecommercialiseerd worden. De e Vitara is afgeleid van het Suzuki eVX-concept dat in 2023 op de Japan Mobility Show in Tokyo werd gepresenteerd.
Voor zijn full electric debuut combineert Suzuki het gekende veelzijdige cruiserconcept van de Vitara met een 100% elektrische aandrijflijn en een Allgrip-e elektrische vierwielaandrijving, alsook een nieuw ontwikkeld en specifiek elektrisch Heartect-e-platform. Dat platform wordt gekenmerkt door een lichtgewichtstructuur. Er wordt ook gebruikgemaakt van een versterkte vloerstructuur waardoor bepaalde verstevigingen geëlimineerd konden worden en de ruimte, om de energieopslag onder te brengen, gemaximaliseerd werd.
Dit platform schept eveneens de mogelijkheid tot het creëren van een ruim passagierscompartiment. Dit laatste mede door toepassing van een lange wielbasis. Het drijfwerk van deze Suzuki betreft een eAxle die e-motor en omvormer integreert en gevoed wordt uit een lithiumijzerfosfaatbatterij.

Kia steekt de EV6 in het nieuw
Kia brengt een geüpdatete versie uit van zijn eerste EV-model, de EV6. Met een opgefrist exterieur, verbeterde accuprestaties en uitgerust met Kia's next-generation infotainment (ccNC). Dit laatste met inbegrip van uitgebreide OTA-softwareaanpassingen en -upgrades om de EV6 ook digitaal up-to-date te houden. Naast draadloze connectiviteit van Apple CarPlay en Android Auto, wordt voorzien in Kia Digital Key 2.0 en vingerafdrukauthenticatie. De nieuwe EV6 krijgt ook geavanceerde functies zoals Remote Park Assist 2 (RSPA 2) en Kia's Hands on Detection (HOD) met capacitieve sensoren in het stuurwiel.
Kia voorziet de EV6 voortaan van een nieuwe batterij van de vierde generatie. Omwille van een hogere energiedichtheid is de capaciteit van de accuvarianten toegenomen: van 58 kWh tot 62 kWh voor Standard Range en van 77,4 kWh tot 84 kWh voor Long Range. Met als rechtstreeks gevolg: een groter rijbereik. Tot 428 km (WLTP) voor de Standard Range-accu en tot 582 km (WLTP) voor de modellen met een Long Range-energieopslag. Net als BYD maakt ook Kia gebruik van 800V-technologie en een maximaal DC-laadvermogen tot 258 kW of een toename in laadvermogen van 8% ten opzichte van de vorige EV6 (239 kW).

Ook in de nieuwe EV6 hebben klanten de keuze uit RWD-modellen met één e-motor en AWD-versies met twee e-motoren. In het laatste geval is dan sprake van een maximumvermogen van 239,3 kW/325 pk en een koppel van 605 Nm. Kia laat verder weten dat de nieuwe EV6 wordt uitgerust met verbeterde frequentie-selectieve schokdempers en dat een geoptimaliseerde geluidsisolatie van de achterste e-motor moet bijdragen tot nog geluidsarmere passagierscompartimenten.