Nissan blijft ambitieus in de auto-elektrificatie
Ondanks de economisch zwaar teleurstellende elektrificatietendensen op internationaal gebied, blijft Nissan de lastige transitie naar een volledig elektrische autotoekomst ambitieus onderstutten. Als pionier van de full electric-aandrijving – lees: Leaf – wil Nissan de inzet van full electric-voertuigen zelfs nog versnellen. Daarvoor heeft de Japanse constructeur nieuwe bedrijfsplannen gesmeed, probate strategieën uitgestippeld en zijn elektro-expertise verder verfijnd. Eind ‘23 mochten we al kennismaken met e-Power-technologie, een modieuze Nissan-vertolking van een seriële hybrideattitude. In de loop van ’24 werd een uitgebalanceerde line-up voorgereden van deels- en volledig geëlektrificeerde modellen waarmee Nissan de switch naar het batterijgevoede, elektromagnetische drijfwerk hoopt te versnellen.

Nissan verwacht dat in 2026 ongeveer 40% van de verkoop zal bestaan uit deels geëlektrificeerde voertuigen en batterij-elektrische voertuigen (BEV's). De Ariya, alsook de bestelwagens Townstar en Interstar zijn intussen de full electric-Nissans op de markt. Terwijl Nissan Motorsport nu ook de Ariya Nismo presenteert. Het eerste volledig elektrische Nismo-model ooit waarmee Nissan Motorsport opnieuw de Europese automarkt aandoet. Hierdoor zijn alle modellen in de huidige Europese Nissan-reeks leverbaar met een deels geëlektrificeerde (hybride-)aandrijving of een door een batterij aangedreven (BEV-)drijfwerk.
Betaalbare V2G-toepassingen
Met het oog op verdere elektrificatie, wil Nissan daarbij – vanaf 2026 en op geselecteerde elektrische modellen – het bidirectionele laden tegen een betaalbare prijs aanbieden. Ook dat moet worden gezien als een stap in de concretisering van Nissans probate strategieën om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen. Met vehicle-to-gridtechnologie (V2G) kan een EV de in de batterij (resterende) energie injecteren op het net.
Om zo de woning minimaal van stroom te voorzien. Of om de stroom die het EV-voertuig niet verbruikt terug te verkopen aan de energieleverancier. Nissan zal vanaf 2026 beginnen met de uitrol van V2G-toepassingen in het Verenigd Koninkrijk. Later zal Nissan deze V2G-applicaties ook introduceren in andere Europese markten.

Eerste full electric-model van Nissan Motorsport
Intussen heeft Nissan via www.nissan.be de pre-orderboeken geopend van de in deze lijnen eerder al gepresenteerde Ariya Nismo. Het is dus het eerste full electric-model van Nismo. Model dat Nissan Motorsport heeft gekozen voor de herintroductie op de Europese markt. Met – zoals we dat in het verleden van de thermische Nismo’s al gewoon waren – indrukwekkende prestaties, zowel wat aandrijving als rijdynamica aangaat. In de Ariya Nismo worden de prestaties van de reguliere Ariya e-4ORCE, die uitgerust is met een energieopslag van 87 kWh, opgetrokken naar een hoger niveau: 320 kW/435 pk en 600 Nm aan trekkracht.
De aangepaste onderkant van de voorbumper, een specifieke achterspoiler en bijbehorende luchtgeleiders zorgen ervoor dat de neerwaartse druk in vergelijking met de reguliere Ariya met 40% is toegenomen. Deze aerodynamische modificaties zorgen voor een liftcoëfficiënt van slechts 0,11. Wat heeft geresulteerd in een drastische verlaging van de opwaartse druk in vergelijking met de reguliere Ariya. Waarbij die laatste een liftcoëfficiënt van 0,18 laat optekenen.
De Ariya Nismo wordt uiteraard bedacht met e-4ORCE-vierwielaandrijving. Dankzij specifieke aanpassingen van deze vierwielaandrijving moet de Nismo Ariya bij forse acceleraties minder gevoelig zijn voor onderstuur en is de stabiliteit (ten opzichte van de standaard e-4ORCE-opstelling) met 12% toegenomen.

Geëlektrificeerde crossovers
Ook de Juke werd een poos geleden vernieuwd. Van de introductie van enkele maanden geleden onthouden we vooral de aangepaste interieurarchitectuur, een groter infotainmentaanraakscherm, extra rijassistentie, de verbeterde Juke N-Sport uitstraling en de terugkeer van een specifieke Juke-koetswerkkleur: felgeel.
In het interieur zijn – naast het grotere infotainmentscherm – ook de middenconsole en het instrumentenpaneel hertekend. Dankzij dit grotere beeldscherm en de toevoeging van extra functies is de connectiviteit verbeterd en zijn er meer persoonlijke instellingsmogelijkheden gecreëerd. Ook is het 'Departure Warning'-systeem nu een standaarduitrusting geworden.

Zoals voorheen laat de Juke de keuze uit twee aandrijflijnen: de Juke Hybrid en de thermische Juke DIG-T. De Hybrid beschikt over een deels geëlektrificeerd drijfwerk. Daarin wordt de thermische motor van 69 kW/94 pk vermogen en 148 Nm koppel gecombineerd met een e-motor van 36 kW/49 pk vermogen en 205 Nm koppel. Het betreft een zelfopladende hybrideopstelling, waarin de nodige elektrische energie wordt opgewekt met een hoogspanningsstarter-generator (15 kW) en een vloeistofgekoelde batterij van 1,2 kWh de energieopslag vertegenwoordigt.
De 100% thermische Juke wordt aangedreven door een turbogeladen en rechtstreeks geïnjecteerde 1,0-literdriecilinder: de DIG-T-turbobenzinemotor. Die levert 114 pk en 180 Nm koppel (200 Nm in overboost). Als transmissie laat Nissan hier de keuze uit een manuele zesbak of een dubbelgekoppelde, zeventraps-DCT-transmissie.

Qashqai: restyling en e-Power
Ook de Qashqai is grondig vernieuwd. Hij kreeg een scherper design en zag zijn NissanConnect-infotainment geoptimaliseerd. Verder werd een N-design-uitvoering toegevoegd aan de Qashqai-line-up. Volkomen passende in de Nissan-strategie om bestaande elektrotoepassingen verder te verfijnen en de transitie naar het full-elektromagnetische tijdperk te versnellen, is ook de vernieuwde Qashqai met e-Power-technologie beschikbaar.
E-Power als een technologisch verfijnde Nissan-interpretatie van datgene wat de techneuten onder ons al meerdere jaren herkennen als een seriële hybrideopstelling. Een technisch doordacht verfijnde Nissan-vertolking waarmee we in de loop van 2023 al geconfronteerd werden.

Als onderdeel van het NissanConnect-infotainment beschikt de nieuwe Qashqai, overigens de eerste Nissan voor Europa, over geïntegreerde Google Automated Services. Daardoor voorziet de Qashqai standaard ook in Google Maps. Zodat men – ingelogd met een persoonlijk Google-account – voortdurend favoriete locaties en bezienswaardigheden kan raadplegen zonder compleet afhankelijk te zijn van een mobiele telefoon en het mobiel netwerk.
Met Google Assistant kan men ook spraakbediende functies, diensten en info raadplegen. Verder werden de NissanConnect Services geoptimaliseerd en kan via een data-abonnement het Alexa Smarthome-systeem van Amazon worden geconsulteerd voor muziekaanvragen, nieuws, weerberichten of ter controle van smarthomeapparatuur.
De vernieuwde Qashqai wordt dus aangeboden met mildehybridedrijfwerk of met een e-Power-aandrijflijn. In het laatste geval betreft het bijgevolg een auto die altijd elektrisch rijdt, en waarin de verbrandingsmotor maar één doel heeft: aan boord elektrische energie opwekken. Er is dus geen versnellingsbak en de 3-cilinderturbomotor – met variabele compressieverhouding (VCR-technologie) – drijft nooit de wielen aan.
De motor heeft als enige taak een generator aan te drijven om voor de benodigde elektrische aandrijfenergie aan boord te zorgen. Na omvorming van de zo aan boord gegenereerde stroom, komt die elektrische energie terecht bij de 140 kW sterke e-motor of wordt een deel van die stroom opgeslagen in een energieopslag van 1,8 kWh. Uiteraard wordt ook in deze seriële hybrideopstelling aan energierecuperatie gedaan. Tijdens het remmen of uitbollen wordt dus e-energie herwonnen en opgeslagen in de batterij.

Townstar Evalia: 7-persoons EV-versie
Ook met de in het tweede kwartaal van 2024, nieuw geïntroduceerde Nissan Evalia – een nieuwe 7-zitspersonenwagen op basis van de Townstar – laat Nissan geen ruimte voor twijfels over zijn elektro-intenties. Nissan beschikte al over een gedroomde uitgangsbasis voor deze Evalia: lees, de lange wielbasis, brede schuifdeuren en royale binnenruimte inherent aan de Townstar.
Deze Evalia, met vijf zitplaatsen achter de bestuurder en voorpassagier en met in lengterichting te verschuiven en uitneembare stoelen, beschikt over de nodige flexibiliteit om het aantal zitplaatsen te variëren en zo ook minder of veel meer bagageruimte te scheppen. Dus met het oog op personenvervoer, maar toch voldoende flexibel om ook het vervoer van grotere voorwerpen en materialen te garanderen. Of om voldoende bagageruimte voor de vakantie te vrijwaren. Als men alle zitplaatsen verwijdert (die van de bestuurder uitgezonderd) voorziet de Townstar in 3.750 l aan laadvolume.

Naast een 130 pk sterke 1.3-benzinemotor is deze nieuwe Nissan dus ook beschikbaar met een full electric-drijfwerk. Met een 90 kW sterke e-motor en een energieopslag van 45 kWh wordt de Townstar Evalia EV een rijbereik van 265 km toegeëigend. Waarbij een warmtepomp en vloeistofkoeling van de energieopslag de energie-efficiëntie helpen maximaliseren.
Deze nieuwe Nissan biedt (momenteel) zowat de beste AC-laadmogelijkheid in zijn klasse. Waar zowat alle concurrenten in dit marktsegment het met een ingebouwde (wisselstroom)boordlader van 11 kW moeten stellen, krijgt de Townstar Evalia een 22 kW sterke (AC-)boordlader gemonteerd. Daarmee volstaat (aan een laadpaal die 22 kW kan leveren) goed anderhalf uur om een bijna lege batterij tot 80% te herladen.
Er wordt ook een gelijkstroomboordlader voorzien. Die verteert tot 80 kW aan laadvermogen. Waarmee de laadtijd aan een gelijkstroomsnellader een kleine 40 minuten bedraagt om de batterijcapaciteit van 15 tot 80% op te trekken.