OneAutomotive: passie voor Chinese auto’s
Het Chinese autoverhaal beperkt zich in onze contreien niet tot fors aan belang winnende BYD-, MG-, Geely-, Chery- of andere SAIC-interludiums. In Geel bevindt zich immers de snel expanderende thuishaven van OneAutomotive, een op onze nationale automarkt nog vrij jonge importeur. Gespecialiseerd in Chinese voertuigen en gewapend met een uitgebreid gamma-aanbod. Het aanbod omvat modellen van, in onze contreien (voorlopig) nog vrij onbekende merknamen: BAIC, BAW, DFSK, Forthing, JAC, Livan en SWM. In Paleis 7 zal OneAutomotive nu voor de tweede keer deelnemen aan de Brussels Motor Show 2025.

OneAutomotive pakt in Brussel onder meer uit met Europese premières van de BAIC BJ30 en BJ60 en de Europese introductie van Livan, een submerk van de grote Geely Auto Group. Daarbij komt dat OneAutomotive het merk Forthing voor het eerst zal voorstellen aan het grote publiek. Forthing (Dongfeng Fengxing) is eigendom van de Chinese autofabrikant Dongfeng Liuzhou Motor, een divisie van Dongfeng Motor Group. Verder wordt ook het merk Livan voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld en stelt OneAutomotive de eerste plug-inhybride van DFSK, ofwel de E5 PHEV, voor in Europese première.
Forthing: sportieve EVO en luxueuze 7-zits U-Tour
Zowel de Forthing EVO als de U-Tour zijn verkrijgbaar met benzine of als bifuel (benzine/lpg) uitvoering. De sportieve EVO is ook als full electric-versie beschikbaar. De Forthing U-Tour is een luxueuze 7-zitter die het – gebruikmakend van de aangeboden 2+2+3-stoelconfiguratie – nooit aan flexibiliteit zal ontbreken. De koffer voorziet in 7-zitsconfiguratie nog in een capaciteit van 390 liter. Met de tweede en derde stoelrij neergeklapt wordt in een cargoruimte van 1.960 liter voorzien.

Voor de aandrijving van de U-Tour wordt een beroep gedaan op een direct geïnjecteerde en turbogeladen Mitsubishi-motor van 1.481 cc, die de voorwielen van 130 kW/177 pk aan vermogen kan voorzien. In bifueluitvoering zorgt het samenspel van de 55 l grote benzinetank en 54 l lpg-tank voor een gedroomd rijbereik. De transmissie bestaat uit een dubbelgekoppelde 7-traps (7DCT-)automaat van Magna. De standaarduitrusting is compleet: zetelverwarming en -verkoeling vooraan en op de tweede stoelrij, cruisecontrol, rijstrookassistent, panoramisch open dak, elektrische achterklep, botsingswaarschuwing en 360°-camera.
De Forthing EVO draagt de stempel van voormalig Mercedes-Benz- en Volvo-ontwerper Hans Henning Knopfle. Een sportieve neuspartij, een frappante en met vier uitlaatpijpen gekenmerkte achterkant, accentueren de sportieve ingesteldheid van de EVO. Voor de aandrijving doet Forthing een beroep op een Mitsubishi-motor van 130 kW/177 pk met 285 Nm aan maximale werklust. Met ook hier een dubbelgekoppelde 7-trapsautomaat (7DCT) van Magna.
Verkrijgbaar als benzinevariant of als benzine/lpg-equivalent en zelfs met een full electric-drijfwerk of als BEV. In al die gevallen is de standaarduitrusting compleet. Gaande van het zwartlederen interieur, over de 360°-camera, de elektrisch bediende achterklep, dodehoekwaarschuwing, cruisecontrol tot rijstrookassistentie. De optielijst beperkt zich zo tot een afneembare trekhaak met een geremd sleepvermogen tot 1.800 kg.

BAIC-motor: X55 & X75
BAIC Motor werd door het staatsbedrijf Beijing Automotive Industry Holding (BAIC Group) opgericht in 2010 en is inmiddels uitgegroeid tot de vierde grootste Chinese autoconstructeur. Deze holding heeft nauwe banden met Mercedes-Benz sinds de BAIC Group in 2019 een aandelenbelang van 5% in Daimler heeft verworven. Het Duitse automobielconcern en BAIC hebben samen een joint venture: Beijing Benz Automotive. Daimler-Benz is sinds 2013 ook aandeelhouder in BAIC Motor, een beursgenoteerde dochter van de BAIC Group. Daimler-Benz laat zijn voertuigen, bestemd voor de lokale markt, in de Chinese BAIC-fabrieken bouwen.
Van BAIC kennen we de X55 (VAB-gezinswagen 2024), een midsize-SUV gebouwd op een Mercedes-platform, op de voorwielen aangedreven door een turbogeladen 4-cilinderbenzinemotor (130 kW/177 pk) en een 7-traps DCT automatische transmissie. Lpg en/of trekhaak zijn de enige opties.

De BAIC X75 is de grote broer van de X55. De X75 meet 4.710 mm in lengte, is 1.892 mm hoog en 1.710 mm breed. De kofferruimte kan naargelang de zitconfiguratie variëren van 410 l tot 1.550 l. Deze royaal bemeten SUV wordt aangedreven door een rechtstreeks geïnjecteerde, turbogeladen 1,5l-(GDI-)benzinemotor van 130 KW (177 pk). Ook de BAIC X75 gebruikt een 7DCT-versnellingsbak (type Shift-by-wire) van Magna. Standaard voorziet de X75 in rijstrookassistentie, botswaarschuwing, automatische noodrem, verwarmde en gekoelde zetels vooraan en een panoramisch open dak. De optielijst wordt ook voor de X75 uitermate beperkt gehouden: keuze is er enkel uit benzine of lpg of een trekhaak.

Europese première van BAIC BeiJing 30 en BAIC BeiJing 60
OneAutomotive brengt tijdens de Brussels Motor Show de BAIC BJ30 en BJ60 in Europese première. De BAIC BJ30 Explorer (1.5T e-hybrid 4x4) is een ruimere SUV met het uitzicht van een stoere terreinexplorer. Hij heeft een lengte van 4.730 mm, een breedte van 1.910 mm en is 1.790 mm hoog. De bodemvrijheid bedraagt 215 mm. Een oprijhoek van 25° en een afrijhoek van 30° verklappen dat de BJ30 gunstige offroadprestaties beoogt.
Naar BAIC-gewoonte is ook deze nieuwkomer rijk uitgerust en wordt in het interieur meteen de aandacht getrokken door een reuzegroot (14.6 inch) aanraakscherm. Standaard zijn een DHT (Dedicated Hybrid Transmission)-automaat en 4x4-aandrijving. De BJ30 beschikt over een zelfopladend hybridedrijfwerk. Dat wordt gevormd door een 1.498 cc grote benzinemotor (113 kW/154 pk) en een e-motor die het systeemvermogen opkrikt tot 185 kW/252 pk.
Deze zelfopladende hybride werd voorzien van All-Terrain Control (ATS) waarmee de keuze uit vier rijmodi wordt mogelijk gemaakt. Ledverlichting voor en achter, 19”-alu-velgen, verwarmd stuurwiel, panoramisch open dak, elektrische kofferklep, lederen interieur, 360°-camera, adaptieve cruisecontrol, automatische noodrem, waakzaamheidsassistent, file-assistent, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistentie … Allemaal standaard.

Naast de nieuwe BJ30, presenteert BAIC met de BJ60 een tweede Europese première: de BJ60 2.0T MHEV 4x4. Het is ook meteen de eerste mild hybride van BAIC. De aandrijflijn wordt gevormd met een 2.0-turbobenzinemotor van 188 kW/256 pk die lichtjes ondersteund wordt door een e-motor van 10 kW/13,6 pk. Dit drijfwerk wordt vervolledigd met een 8-traps automatische versnellingsbak.
De BAIC BJ60 oogt niet enkel imposant, hij is het ook. Want 5.040 mm lang, 1.955 mm breed en 1.925 mm hoog. Ook hier is de standaarduitrusting compleet: een 360°-camera, file-assistent, anti-rolloversysteem, automatische noodrem, ledverlichting voor en achter, 12,8”-lcd-instrumentenpaneel, 10,25”-lcd-infotainmentscreen, inductief laadstation, 20”-alu-velgen, panoramisch open dak, elektrische kofferklep, verwarmd stuurwiel, lederen interieur, head-updisplay en high beam assist.

DFSK E5: eerste PHEV in Europa
Seres Automobile (Hubei) Co., Ltd, voorheen Dongfeng Sokon Automobile en internationaal bekend als DFSK Motor, is een joint venture tussen Dongfeng Motor en de Seres Group (voorheen gekend als Sokon Group), opgericht in 2003. DFSK is vandaag actief in meer dan 70 landen en de cumulatieve verkoop van DFSK-voertuigen heeft ondertussen de kaap van 4 miljoen stuks overschreden.
DFSK brengt met de E5 PHEV alvast zijn eerste plug-inhybride op de Europese markt. Het is een full option 7-zitter. Een royale SUV (l x b x h = 4.760 mm x 1.865 mm x 1.710 mm) met een ICE-motor van 1.498 cc (130 kW/177 pk) ondersteund door een e-motor (waarvan geen karakteristieken bekend) en een E-CVT-transmissie. DFSK spreekt daarbij van een batterij van 17,52 kWh, wat moet volstaan voor een elektrisch rijbereik van ongeveer 100 km.
De DFSK E5 is een 7-zitter (2+3+2) die flexibel te transformeren is van 7 zitplaatsen met 400 l koffervolume tot 2 zitplaatsen en 2.000 l aan kofferinhoud. Standaard voorzien van automatische noodrem, FCW of frontale botsingwaarschuwing, RCW of botsingswaarschuwing achter en dodehoekwaarschuwing.

Livan X3 Pro: compacte crossover voor de stad
Na de fusie tussen Maple en Livan Technology ontstond in 2022 Livan Automotive. Livan Automotive is verder een joint venture tussen Livan Group en Geely Qizheng en werd zo eigendom van Zhejiang Geely Holding (ZGH).
Op de Chinese thuismarkt mikte Livan eerst op het inzetten van EV’s met verwisselbare batterijen. De huidige joint venture bouwt EV’s op bestaande platforms van Geely en dit onder de merknamen Livan en Maple. Voor de exportmarkten wordt Livan betiteld als het budgetmerk van Geely, dat voor de export ook voertuigen met verbrandingsmotoren verkoopt. In januari 2022, nadat Lifan Group werd overgenomen door Zhejiang Geely Holding (ZGH), heeft Geely haar dochteronderneming Maple Automobile Co., opnieuw geconsolideerd en samengevoegd tot de merknaam Livan.
OneAutomotive maakt tijdens de Brussels Motorshow het merk Livan beter bekend bij het grote publiek. Dit met de introductie van de Livan X3pro. Het is een thermisch aangedreven, compacte SUV, die standaard met een manuele versnellingsbak is uitgerust maar optioneel een CVT-automaat gemonteerd krijgt. Met een lengte van 4.005 mm, een breedte van 1.760 mm en een hoogte van 1.575 mm misstaat de beschrijving ‘compacte crossover voor de stad’ de Livan X3pro niet.

De Livan X3pro wordt aangedreven door een 1,5-literbenzinemotor met Dual VVT-technologie. Twee nokkenassen en variabele kleptiming dus. Deze benzinemotor ontwikkelt 76 kW/103 pk maximumvermogen en 142 Nm koppel. De Livan X3pro wordt standaard geleverd met benzinemotor maar kan ook worden aangeboden als bifuel-SUV (benzine/lpg).
De Livan X3pro voorziet in een 400 l grote koffer en een in 60/40-verhouding neerklapbare achterbank, en is, voor een auto met een vanafprijs van € 15.995 btw inbegrepen, zeer compleet uitgerust. Standaard zijn alvast: veganlederen stoel- en stuurwielbekleding, multimediasysteem met een 8-inchtouchscreen, leddagrijverlichting, ABS met elektronische remkrachtverdeling, tractiecontrole, hill hold, parkeersensoren en achteruitrijcamera.
OneAutomotive & BAW, JAC en SWM
OneAutomotive heeft ondertussen zijn gamma uitgebreid tot de merken BAIC, BAW, DFSK, Forthing, JAC, Livan en SWM. Over BAIC, DFSK, Forthing en Livan hebben we het al gehad. Maar, wie en wat zijn dan BAW, JAC en SWM? Vooreerst mag BAIC niet worden verward met het bijna gelijknamige SAIC. BAIC is Beijing Automotive Industry Holding, de vierde grootste Chinese autoconstructeur. SAIC is Shanghai Automotive Industry Corporation, die andere Chinese autoreus, die we in ons land kennen als onder meer de fabrikant van MG- en Maxus-modellen.
BAW staat voor Beijing Automobile Works Co., Ltd, een van de pioniers uit de Chinese auto-industrie. Opgericht in 1958 was het al snel de op een na grootste autofabrikant in China. Vandaag specialiseert BAW zich in de bouw van lichte en zware offroadvoertuigen.
De Chinese JAC Group (Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd) produceert naast personenwagens en EV’s ook offroadvoertuigen. Het is een relatief kleine autofabrikant die – naar het aantal verkochte voertuigen – buiten de top tien van de Chinese autofabrikanten valt.
Rest nog SWM. De fabrikant van scherp geprijsde crossovers met Italiaans-Chinees bloed. SWM doet bij motorcross- en enduroliefhebbers meteen een lichtje branden. We hebben het hier wel degelijk over Italiaanse Sironi Vergani-Vimercate Milano, waarbij de beide V’s een W vormen. Het ter ziele gegane SWM kende in 2014 met Shineray Motorcycle Company een doorstart. Waarna deze motorgigant dan ging samenwerken met Brilliance Automotive en er vandaag – naast SWM-motorrijwielen – ook Chinese SWM-vierwielers op de markt zijn.