Zichtbaar op weg naar school: safety meets fashion
Naast veiligheid staan ook comfort en stijl bovenaan het prioriteitenlijstje

Uit onderzoek blijkt dat het verkeersbewustzijn van kinderen in de lagere school relatief zwak is en dat ze lastige verkeerssituaties niet goed kunnen inschatten, waardoor er vaker ongelukken gebeuren. Ook het inschatten van een bepaalde afstand is een lastige kwestie. Zichtbaar zijn op de openbare weg is dus essentieel – of je nu jong bent of oud.
Om kinderen en adolescenten zo zichtbaar mogelijk te maken als ze zich van en naar school bewegen, is er een uitgebreid aanbod veiligheidsoplossingen op de markt. En die hebben allemaal één ding gemeen: veiligheid gaat altijd hand in hand met comfort en uitstraling.
Marktaanbod
Hoe kinderen en adolescenten ook naar school gaan – te voet, met de fiets of met de brommer –, zorg ervoor dat ze goed zichtbaar zijn in het verkeer. Zeker als de dagen korter worden, moeten ze echt opvallen in die drukke ochtend- en avondspits.
Het assortiment zichtbaarheidsoplossingen voor kinderen en adolescenten bestaat grotendeels uit zichtbaarheidsjasjes, fietshelmen, ledlichtjes om aan de boekentas te hangen of in de slotjes van de boekentas te klikken, bagcovers om over een rugzak te trekken, snap wraps (zelfoprollende fluorescerende banden voor aan de arm of boekentas) en reflecterende riemen.
Functioneel en fashionable
Steeds meer mensen hechten belang aan veiligheid in het verkeer en zijn bereid daarin te investeren. Naast functioneel zijn zichtbaarheidsoplossingen vandaag dan ook nog eens leuk om te dragen - zeker niet onbelangrijk bij kinderen en tieners. Producten worden ontworpen met oog voor veiligheid, stijl en comfort. Zo wordt zichtbaar zijn niet alleen een kwestie van veiligheid, maar ook van persoonlijkheid en stijl – perfect te combineren met elke outfit.

Aandachtspunten bij aan- en verkoop
Zichtbaarheidsjasje
Een zichtbaarheidsjasje moet in de eerste plaats voldoen aan de juiste normen. Concreet betekent dit dat zowel de luminantiewaarde van het fluomateriaal als de reflecterende elementen moeten beantwoorden aan de geldende Europese richtlijnen.
Zorg er ook voor dat het jasje niet te groot is. De reflecterende strips zijn minder zichtbaar als de armopeningen te groot zijn. Let ook op de sluiting. Velcro lijkt makkelijk, maar beschadigt al snel een mooie jas. Ritssluitingen zijn beter.
Fietshelm
Bij een fietshelm zijn er ook een aantal aandachtspunten. Een cool design en een opvallend kleurtje zullen de aandacht trekken, maar veiligheid blijft uiteraard de belangrijkste pijler. Adviseer dus comfortabele bandjes die geen pijn doen aan de kin en een magnetisch slot dat het kind met één hand kan open- en dichtdoen. De helm moet ook verstelbaar zijn zodat hij perfect aangepast kan worden aan de omtrek van het hoofd.
Verder zijn ook lichtgewicht, maximale ventilatie en reflecterende elementen belangrijk. En uiteraard komt daar nog helmbeschermingstechnologie bij, zoals bijvoorbeeld KinetiCore, die de beste impactbescherming biedt om hoofdletsels en hersenbeschadiging te voorkomen bij een val.

Pieken in de verkoop
Back2School
Tijdens de jaarlijkse Back2Schoolperiode is er een duidelijke piek in de verkoop. Producten gericht op zichtbaarheid en veiligheid (zoals fluo- en reflecterende accessoires en fietsaccessoires voor kinderen en jongeren) doen het dan bijzonder goed. Ouders hechten veel belang aan de veiligheid van hun kinderen wanneer die opnieuw met de fiets of te voet naar school gaan. En dat vertaalt zich in stevige verkoopcijfers.
Stijgende interesse
Ook tijdens de COVID-periode gingen de verkoopcijfers stevig de hoogte in - in lijn met de bredere trend binnen de fietsindustrie. Intussen is de markt grotendeels genormaliseerd, al merken de aanbieders jaar na jaar een stijgende interesse in hun producten.
Back2School op de winkelvloer
Visuele en strategische opstelling
Om de verkoop te boosten, wordt winkeliers geadviseerd om hun aanbod visueel en strategisch af te stemmen op veiligheid voor schoolgaande kinderen. Denk bijvoorbeeld aan het prominent uitstallen van rugzakhoezen, fluo- en reflecterende hesjes, lichtjes en accessoires in opvallende kleuren. Bundelproducten (zoals een fluohesje + neckwarmer) of tijdelijke acties kunnen de verkoop extra stimuleren.
Begin juli aan de slag
Idealiter begin je in juli al met de eerste communicatie en zichtbaarheid in de winkel. Veel gezinnen bereiden zich in augustus voor op de start van het schooljaar. Door vroeg aanwezig te zijn in de winkel en online, speel je in op die voorbereidingsfase en geef je ouders ruim de tijd om bewuste keuzes te maken.

De Safety Lights van Jeune Premier kunnen perfect in de sloten van de boekentas geklikt worden. Zo zorgt ook de schooltas voor een optimale zichtbaarheid