OpleidingenPremium

CHINESE AUTOMOTIVE TIJGER KOMT NAAR EUROPA

STRAFFE INNOVATIES BINNEN DE (CHINESE) AUTO-INDUSTRIE

Docent en spreker Mark Pecqueur van Thomas More Hogeschool trok met zijn studenten Autotechnologie en Automotive Management naar Shanghai in China, de grootste stad van het land en een van de drie grootste metropolen ter wereld. Samen lieten ze zich verbazen door de straffe innovaties en de vele nieuwe spelers binnen de automotive markt. China steekt dan ook met kop en schouders boven de Europese automarkt uit, iets wat ontelbare keren in de gedachten schoot van Mark Pecqueur en zijn studenten.

METROPOOL SHANGHAI

Shanghai is de grootste stad van China, tevens een van de drie grootste metropolen –samen met Guangzhou en Tokio – én met de grootste haven ter wereld. Met een stads­bevolking van meer dan 24 miljoen mensen mag het de naam van metropool waardig dra­gen. Een echte wereldspeler op veel vlakken. Zo is de Chinese auto-industrie een school­voorbeeld van hoe deze branche steeds blijft innoveren. De innovaties volgen elkaar in sneltreintempo op en dat is ook spreker en docent aan de Thomas More Hogeschool Mark Pecqueur niet ontgaan: “We moeten afstappen van de klassieke wagen als we denken aan automotive. De toekomst zal er namelijk helemaal anders uitzien. We zullen eerder moeten spreken over ‘mobility’ en zelfs over ‘mobility as a service’ (MAAS). De nieuwe consument maakt namelijk zelf de keuze en als constructeur of start-up kan je hier handig op inspelen.”

HIPPE E-SCOOTERS BIJ NIU

chinareis
Mark Pecqueur en zijn studenten brachten een
bezoek aan NIU, een start-up die een luxueuze
elektrische bromfiets en scooter op de markt bracht

Als een van de dichtstbevolkte steden ter we­reld spreekt het voor zich dat er danig op ingezet moet worden om de stedelijke ver­keersstromen in goede en emissievrije banen te leiden. Want ondanks de aanwezige mensenmassa heerst er een goede structuur, mede dankzij de diverse innovaties in de auto-industrie. Reden te meer voor Mark Pecqueur en zijn studenten om dit van dichtbij te aanschouwen. Eerste stop: NIU Technologies.

Focus op een groen beleid

Miljoenen inwoners en toch rust op straat, het lijkt een utopie. In Shanghai is het echter mo­gelijk: evenveel verkeer als in andere wereldsteden, maar akelig en bizar stil.

Sinds 2004 zet het land stevig in op alter­natieve energie voor het transport. Ze maken er een erezaak van om de emissie te laten dalen en het Chinese imago op te krikken; een groen beleid voor ogen en daarbij stellen ze de daad bij het woord. NIU – een start-up uit 2015 – speelt hier handig op in, waardoor ze de laatste jaren uitgegroeid zijn tot een echte wereldspeler. Zij brachten een lu­xueuzere elektrische bromfiets en scooter met geïntegreerde technologie op de markt. Een hippe en betaalbare scooter met uitneembare lithiumbatterij die binnenshuis opgeladen kan worden … Exact waar de stedelijke Y-generatie naar op zoek is.

Een stap verder met NIU Sharing

Daarnaast zet NIU ook volop in op de ACES-mobiliteit (autonomous – connected – electrified – shared) door een scooterdeelplatform te creëren, NIU Sharing. De scooters zijn voor­zien van de nieuwste technologie en werken aan de hand van een applicatie: met één klik kan de rijder een rit reserveren, de helmkoffer ontgrendelen en de scooter activeren. Een dergelijke vorm van ACES-mobiliteit is de toekomst, zo ziet ook Mark Pecqueur: “Is het nog opportuun om over automotive te spreken? De toekomst zal er namelijk anders uitzien, waarbij we zullen spreken over mobiliteit in allerlei vormen: een step, een scooter, een zelfrijdend object … We zullen effectief spreken over een object, want de klassieke wagenvorm zou met de ACES-toekomst wel eens kunnen verdwijnen.”

chinareis
Een hippe en betaalbare scooter met uitneembare lithiumbatterij die binnenshuis opgeladen kan worden

USER EXPERIENCE BIJ NIO

Er komt snel verandering in het starre automotive landschap en daar is de start-up NIO een belangrijke speler in. Het bedrijf is sinds 2014 razendsnel gegroeid door te focussen op de ‘user experience’. Sterk inzetten op de beleving van de klant dus: de autoconstructeur van de volgende generatie die service naar de klant toe zal herdefiniëren en waarin be­leving en lifestyle centraal staan.

Community met NIO House

De wagens in de showroom spreken meteen tot de verbeelding, de verkopers zijn hip en trendy en daarbij komt dan ook nog de intense beleving dankzij het NIO House …NIO richt zich op de moderne consument van vandaag door in te spelen op het belang van een community en zet zo reuzenstappen richting een uitdagende en spannende automotive verandering. Mensen willen nu eenmaal er­gens bij horen, het is de aard van het beestje. Een eerste stap op het grondgebied van NIO House zorgt meteen voor een ‘customer experience’ van het hoogste niveau. Een bar, keuken, bibliotheek, kantoorruimte, seminarieruimte, showroom en jawel, ook een speelruimte.

NIO laat de lifestyle tot leven komen door werk te maken van een community die zich in de NIO-verhalen vindt en zo ook het merk draagt. Alles – echt alles – is aanwezig om de klanten zo lang mogelijk hier te houden en de klant te binden met het merk. De sfeer is er fenomenaal en het wordt meteen duidelijk waarom klanten tot deze community willen horen.

chinareis
Een eerste stap op het grondgebied van NIO House zorgt meteen
voor een ‘customer experience’ van het hoogste niveau
chinareis
De lifestyle komt tot leven in NIO House, zodat klanten
zich in het NIO-verhaal kunnen vinden

Excellentie met NIO Power en Service

Door sterk in te zetten op de merkbeleving, zou het wagenpark van NIO bijna vergeten worden. En niet zomaar een wagenpark, eentje dat de potentiële klant zeker kan bekoren. De ES8 blinkt uit in het NIO Pilot System en het ADAS-systeem, maar het is vooral ‘NOMI’ dat meteen in het oog spring. NOMI is het intelligente AI-systeem voor productievoertuigen dat muziek, services, software, hardware en nog veel meer samenbrengt. NOMI luistert naar de instructies van de inzittenden en maakt van de wagen een slimme en expressieve vriend.

Een bijkomende spectaculaire ontwikkeling is de introductie van het ‘battery swap station’, gemaakt om het hele batterijpakket van de SUV ES6 en ES8 te veranderen in een recordtijd van slechts drie minuten. Alles werkt ge­robotiseerd, er komt geen enkele menselijke handeling aan te pas. De auto wordt door het station op de juiste plaats gepositioneerd, waarna de robot kan starten. Het accupakket wordt losgemaakt, schuift weg onder de auto en verdwijnt richting een oplaadpunt, waar het voertuig een volgeladen accupakket ter vervanging krijgt. Even met de ogen knipperen en de bestuurder rijdt weer de weg op met een volledig opgeladen batterij.

Mark Pecqueur is onder de indruk van deze verregaande innovaties: “Na zoveel experience zijn we benieuwd wanneer deze start-up onze contreien zal opzoeken en Europa zal veroveren. Als deze speler ons continent bereikt, ben ik benieuwd hoe de Europese spelers zullen reageren.”

Mark Pecqueur - Docent aan Thomas More Hogeschool: “Na zoveel experience zijn we benieuwd wanneer NIO onze contreien zal opzoeken en Europa zal veroveren. Als deze speler ons continent bereikt, ben ik benieuwd hoe de Europese spelers zullen reageren”

Chinareis
NOMI is het intelligente AI-systeem dat luistert naar instructies van de inzittenden

NEV’S VAN BUILD YOUR DREAMS

Toonaangevende fabrikant van NEV’s

chinareis
Sinds 2015 staan de NEV’s van BYD al voor drie opeenvolgende
jaren aan kop in de wereldwijde verkoop

Build Your Dreams is een hightechbedrijf dat zich toelegt op technologische innovaties voor een beter leven. Het bedrijf werd in 1995 opgericht en is uitgegroeid tot een wereldspeler met meer dan 30 industriële parken in elektronica, nieuwe energie, spoorvervoer en wagens. Vanaf 2008 leggen ze de directe focus op technologische innovaties, en dat loont. Ze behoren tot de top acht van de meest innovatieve bedrijven ter wereld. BYD staat in onze contreien vooral bekend als toonaangevende fabrikant van de NEV’s (New Energy Vehicles). Sinds 2015 staan hun NEV’s al voor drie opeenvolgende jaren aan kop in de wereldwijde verkoop. De voertuigen zijn gericht op de middenklasse van het land, die in de wereld de grootste markt van elek­trische voertuigen vertegenwoordigt.

Financieel voordeel

Waarom zijn de Chinezen eigenlijk zo gek op elektrisch rijden? Of ze er effectief gek op zijn, laten we nog even in het midden. De voornaamste verklaring is niet te vinden in de persoonlijke voorkeur, maar situeert zich eerder in het financiële voordeel dat de elek­trische wagens bieden. De bevolking hoeft immers niet te betalen voor het verkrijgen van een nummerplaat, terwijl dat voor een voertuig met fossiele brandstof echter wel het geval is, met een prijskaartje van maar liefst 13.000 euro (100.000 RMB). Daarnaast kan het tot drie jaar duren vooraleer de bestuurder bo­venaan op de wachtlijst staat. De keuze voor elektrisch rijden spreekt bijgevolg voor zich.

INNOVEREN MET RICARDO

De studenten van de Mechelse Hogeschool kregen de kans om op bezoek te gaan bij Pieter Ramaekers, een oud-student van Mark Pecqueur en vicepresident bij Ricardo, een wereldwijd strategisch, technisch en milieugericht adviesbureau en een gespecialiseerde nicheproducent van hoogwaardige producten. Het bedrijf telt wereldwijd ondertussen meer dan 2.100 ingenieurs, consultants en wetenschappers die zich inzetten voor het leveren van uitmuntende projecten gericht op toonaangevende innovatie in alle productgebieden. Pieter is actief in het filiaal in Shanghai, met een team van 110 werknemers dat een breed scala aan functies aanbiedt met betrekking tot bouwkunde, technische ontwerpen en pro­ductie. Met een opleiding automotive engineering op zak vertrok Pieter al gauw naar het buitenland, naar Parijs en München, om ten slotte neer te strijken in het verre China.

Chinareis
Mark Pecqueur en Pieter Ramaekers

De verschillen met de Europese auto-industrie zijn ook Pieter niet ontgaan. “De ontwikkelingstijd hier is een kwart in vergelijking met Europa en alles is gericht op resultaat, resultaat en nog eens resultaat. Elk merk voert jaarlijks nieuwe types in, anders verliezen ze aan competitiviteit. In Europa is de doorlooptijd ongeveer vier jaar per model, wat een groot verschil is met China. En dat is niet het enige wat opvalt”, zo begint Pieter. “Daarnaast zijn de elektrische scooters met uitneembare li­thiumbatterij hier al een ongelooflijke trend, moeilijk te geloven dat dit in Europa nog niet is doorgebroken. Het is goedkoop, er komt geen onderhoud aan te pas, we zorgen voor een lokale zuiverheid én we slagen erin om het geluid te reduceren.”

China heeft momenteel een zeer sterke EV-focus en daar is een reden voor. “De NEV-markt is hier begonnen doordat de regering bleef aandringen. Als de bestuurder met een verbrandingsmotor Shanghai wil binnenrijden, dan moet een nummerplaat van 13.000 euro aangekocht worden, waardoor de EV-markt zeer sterk in aandeel won”, zo besluit Pieter.

Pieter Ramaekers - oud-sudent van Mark Pecqueur en vicepresident bij Ricardo: “Elk merk voert jaarlijks nieuwe types in, anders verliezen ze aan competitiviteit. In Europa is de doorlooptijd bijvoorbeeld vier jaar per model, wat een zeer groot verschil is met China”

ALLEEN MAAR LOVENDE WOORDEN

De studiereis naar China is een ervaring waar de studenten nog lang over zullen napraten. De mening van de student is uiteraard belangrijk, dus wordt er even gepolst naar de per­soonlijke ervaring. De ene lovende reactie volgde de andere op, een duidelijk signaal dat een dergelijke reis haar sporen nalaat.

“Het lijkt erg chaotisch als je door de stad wandelt, maar eigenlijk heerst er wel een goede structuur”, zo begint Kasper Meeus, student aan de Thomas More Hogeschool. “Ik heb items gezien die vermoedelijk pas binnen ettelijke jaren bij ons op de markt zullen verschijnen. Echt indrukwekkend”, zo vult medestudent Roberto Kurum aan. “De technologie in de auto-industrie staat hier duidelijk niet meer in de kinderschoenen. Elektrische wagens zijn heel normaal, gericht op het comfort van de bestuurder én tevens betaalbaar”, zo besluit medestudent Jeroen Van­mossevelde.

Niet alleen de vergaande elektrische ontwikkeling is iets wat veel naar voren komt, ook de persoonlijke aanpak en de focus op de klantbeleving zijn de studenten bijgebleven. “Chinese merken focussen sterk op de klant­beleving, waarbij het een hele stap verder gaat dan enkel het verkopen van wagens. Bij ons in België is dit een onderwerp dat vaak te weinig wordt uitgewerkt. Een fantastische er­varing”, aldus Nick Luytens.

chinareis
Mark Pecqueur en zijn studenten van de Thomas More Hogeschool genoten tijdens de Chinareis
met volle teugen van de straffe innovaties en de vele nieuwe spelers binnen de automotive markt
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dini Broothaerts (Fabriek Kramiek)

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine