Fossiel aangedreven personenwagens

Onderweg met Klinkenberg S.A.

Geoptimaliseerd vlootbeheer ten dienste van de prestaties

Le directeur logistique, Eric Lavoine
Al 14 jaar beheert Eric Lavoine, logistiek directeur bij Klinkenberg S.A., de vloot van het bedrijf met een duidelijk omlijnde strategie

Met 121 voertuigen in dagelijks gebruik optimaliseert Klinkenberg zijn wagenparkbeheer om de mobiliteit van zijn teams in heel België te garanderen. Door innovatieve oplossingen te integreren en elektrische opties te onderzoeken, past het bedrijf zijn mobiliteitskeuzes aan de specifieke behoeften van zijn werknemers en zijn operationele vereisten aan.

Logistiek directeur Eric Lavoine legt de uitdagingen en strategieën uit achter deze op maat gemaakte benadering van vlootbeheer.

Voorstelling van het bedrijf Klinkenberg 

Klinkenberg opgericht in 1975, is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de multitechnische sector in België, aanvankelijk gespecialiseerd in elektriciteit. Het bedrijf heeft zijn vaardigheden uitgebreid om een breed scala aan diensten aan te bieden in de residentiële, tertiaire en industriële sector, waaronder renovatie en installatie van elektriciteit, verwarming, sanitair, fotovoltaïsche panelen, batterijsystemen, laadpalen, beveiliging en domotica.

Kerncijfers:
+50 jaar in bedrijf
+220 werknemers
4 bedrijfssectoren: elektriciteit, verwarming/sanitair, energietransitie, beveiliging
+37 miljoen euro omzet
+1.000 woningen per jaar uitgerust, inclusief appartementen en huizen

Klinkenberg is gevestigd op het industrieterrein Hauts-Sarts met een oppervlakte van 7.500 m². Met 220 medewerkers heeft het bedrijf een aantal prestigieuze projecten voltooid, zowel privé als openbaar.

In 2023 genereerde Klinkenberg een omzet van € 37 miljoen en een bedrijfswinst van € 5 miljoen. Om zijn uitbreiding in Vlaanderen en Noord-Frankrijk te ondersteunen, heeft het zijn kapitaal opengesteld voor Vlaamse investeerders via het Think2Act-investeringsfonds.

Klinkenberg S.A.
De gebouwen van Klinkenberg S.A. in de industriezone Hauts Sarts beslaan een oppervlakte van 7.500 m²


Een hybride visie op bedrijfsmobiliteit

Binnen deze dynamische achtergrond hadden we het genoegen kennis te maken met Eric Lavoine, logistiek directeur en orkestrator van het materieel. Hij houdt toezicht op de bevoorrading en het beheer van de operationele middelen van het bedrijf, evenals op de optimalisering van een vloot van niet minder dan 121 voertuigen, die essentieel zijn om de efficiëntie en vlotheid van de activiteiten in heel België te garanderen.

Hij deelt met ons zijn gedegen advies en zijn hybride strategie, die striktheid ten aanzien van de prestatievereisten van bedrijfswagens combineert met flexibiliteit bij het groener maken van het personenwagenpark.

Bedrijfswagenpark

Flotte utilitaires Klinkenberg
Klinkenberg heeft een wagenpark van 98 bestelwagens, afgestemd op de specifieke behoeften van de verschillende afdelingen

Wagenpark bedrijfsvoertuigen

"Met 31 jaar ervaring in bedrijfsmobiliteit, vooral in voertuigselectie en dienst na verkoop, weet ik hoeveel meer onze voertuigen zijn dan alleen transport: ons wagenpark, dat voornamelijk uit bestelwagens bestaat, is van vitaal belang voor onze dagelijkse activiteiten. Daarom vermijden we het nemen van ongecontroleerde risico's."

"We hebben op dit moment 121 voertuigen, waaronder 91 Ford-bestelwagens met verbrandingsmotor voor de ritten van onze technici, samen met een paar Renault-voertuigen en een Nissan-dieselbestelwagen uitgerust met een 20 meter hoogwerker. We hebben ook nog een paar bestelwagens in bestelling."

"De overgang naar elektrische bedrijfswagens is een terugkerend thema. Het blijft echter moeilijk om ze op grote schaal in te voeren: onze technici, die vooral in de stad wonen, zouden het moeilijk vinden om hun voertuigen thuis op te laden. De huidige elektrische bestelwagens bieden nog steeds een beperkte actieradius voor intensief gebruik, wat hun inzet in onze sector tegenhoudt."

"Oplaadpalen installeren voor al onze voertuigen is economisch noch logistiek haalbaar, vooral omdat het zou betekenen dat elke werknemer dagelijks op het werk moet opladen. Het installeren van een superlader kost ongeveer € 60.000, een aanzienlijke investering die zelfs met meerdere units niet genoeg zou zijn om in onze dagelijkse behoeften te voorzien."

"Voor onze mobiele teams is dagelijks opladen een beperking. Onlangs hebben we echter een Ford E-Transit aangeschaft voor onze logistieke behoeften in de stad. Met een actieradius van 370 km en de mogelijkheid om in 34 minuten van 15% naar 80% op te laden aan een snellader, is hij ideaal voor korte afstanden in de stad."

"Toch zou zo'n voertuig niet levensvatbaar zijn voor ons hele wagenpark: lange ritten zouden oplaadpauzes vereisen, wat de logistiek zou bemoeilijken."

"Hoewel de aankoopkosten van elektrische voertuigen hoger zijn, bieden hun langere levensduur en lage onderhoudskosten een goed potentieel voor rendement. De vooruitgang in actieradius is veelbelovend en zelfs nu er nieuwe brandstoffen opkomen, blijven we de elektrische vooruitgang nauwlettend in de gaten houden voor onze toekomst."

Prioriteit voor het comfort van de teams in de bedrijfswagens

De heer Klinkenberg is voorstander van regelmatige vernieuwing van voertuigen, zodat werknemers kunnen profiteren van de nieuwste modellen op het gebied van prestaties, veiligheid en technologie.

"Als het op onze bestelwagens aankomt, is het comfort van onze teams essentieel. We kiezen systematisch voor topmodellen, uitgerust met airconditioning, de nieuwste comfort- en connectiviteitsopties en essentiële professionele functies."

"Wat de inrichting betreft, hebben we een vast budget per voertuig, dat doorgaans door de dealer wordt gefactureerd. Specifieke aanpassingen worden toevertrouwd aan een aantal externe dienstverleners met wie we al lange tijd samenwerken."

"Als de inrichtingskosten hoger zijn dan dit budget, dekken wij het overschot; als de kosten lager zijn, geeft de dealer ons een creditnota. Dit systeem is praktisch, omdat we elk jaar ongeveer tien voertuigen bestellen, zonder van tevoren te weten welke partner de montage voor zijn rekening kan nemen."

Wagenpark personenwagens

"Wat betreft ons wagenpark van een twintigtal personenauto’s, was het vrij divers in termen van motortypen en merken (Peugeot, Bmw, Ford, Mini, Audi, Mercedes, Skoda, Volvo, Opel, Renault,..). We bestuderen momenteel zorgvuldig de elektrische opties. Alleen al in oktober hebben we een order geplaatst voor acht volledig elektrische voertuigen en we zijn van plan om ons hele wagenpark binnen 18 maanden te elektrificeren."

"Zelf heb ik ervoor gekozen om me volledig in te zetten voor deze transitie door te kiezen voor een 100% elektrisch voertuig, de Ford Mustang Mach-E. Ik ben er dus van overtuigd dat elektrisch een haalbare oplossing is voor de toekomst, maar dan meer voor ons personenwagenpark."

 Flotte de voitures particulières
Een tiental laadpalen bevindt zich langs 30 meter aan de voorkant van de gebouwen

Hoe beheer je je voertuigaankopen?

Beheer van het bedrijfswagenpark op maat van specifieke behoeften

"In ons bedrijf worden al onze bestelwagens gekocht rekening houdend met een levensduur van vier tot zes jaar, waarbij ze tussen de 200.000 en 250.000 km afleggen voordat ze worden doorverkocht."

"Na jarenlang verschillende merken te hebben getest, blijf ik bij Ford terugkomen vanwege de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, die naar mijn mening het beste compromis biedt tussen aankoopkosten, betrouwbaarheid en restwaarde."

"Gemiddeld vernieuwen we ongeveer tien voertuigen per jaar, afhankelijk van onze operationele behoeften en groeiverwachtingen. We werken nauw samen met FordStore Matel Motor SA van Xavier Batinic, die zijn hoofdgarage in Seraing heeft en een andere, dichterbij, in Rocourt. Onze vertrouwensrelatie is verstevigd."

"Voor 2025 voorzien we slechts vier voertuigen, terwijl we er dit jaar al 15 hebben besteld, waaronder een Connect, een Custom en een E-Transit die we nog verwachten."

"Ons wagenpark steunt op drie modellen: de Ford Connect voor monteurs van alarmsystemen, de grotere Ford Custom voor verwarmingsmonteurs en de Ford Transit 2T, die in lengte en hoogte kan worden aangepast aan de uiteenlopende behoeften van onze teams. We houden ook een tiental Transit-voertuigen achter de hand voor onvoorziene omstandigheden."

"Op dit moment rijden al onze bedrijfswagens op diesel, maar we houden de vooruitgang op het gebied van elektrificatie nauwlettend in de gaten."

Flotte de voitures Klinkenberg
De auto's van de werknemers, die worden toevertrouwd aan een externe dienstverlener, profiteren van de beste lease- en huuraanbiedingen

Uitbesteed wagenparkbeheer op maat voor personenwagens

"Voor bedrijfswagens werkten we lange tijd samen met KBC Lease en Belfius, en kozen we ervoor om de sleutels en een budget toe te vertrouwen aan een externe serviceprovider, die de persoonlijke voertuigen van werknemers beheert en de beste lease- en huurovereenkomsten vindt. Onlangs hebben we acht 100% elektrische voertuigen aan ons wagenpark toegevoegd, waaronder modellen van Volvo, Audi en Kia."

Hoe beheer je de doorverkoop van je voertuigen?

"Wanneer we een voertuig uit dienst nemen, verkopen we het op een gespecialiseerd platform, dat een aantal voordelen biedt. Een expert komt ter plaatse om de staat van het voertuig te controleren, foto's te nemen en het vervolgens te veilen op een Europees netwerk."

"Dit systeem is transparant, eenvoudig en veilig: de betaling wordt gedaan op het platform en het voertuig wordt pas overgedragen aan de koper als de betaling is ontvangen. Transacties verlopen dus vlot."

"Zo hebben we onlangs een Peugeot 5008 met 248.000 kilometer en een gerapporteerde defecte koppeling verkocht voor 9.750 euro exclusief btw. Dit systeem bespaart ons complicaties, want als zich na de verkoop een probleem voordoet, handelt Openlane dat rechtstreeks met de koper af, niet met ons."

Hoe zit het met het onderhoud van zo'n gemengde vloot?

"Voor bedrijfswagens werken we voornamelijk met onze Ford-dealer, vanwege de omvang van ons Ford-wagenpark. Deze is slechts vier kilometer verderop gevestigd en garandeert een snelle uitwisseling. Voor elke nieuwe bestelwagen onderhandelen we bij aankoop over een verlengde garantie van vijf jaar of 200.000 km om onvoorziene uitgaven te dekken."

"Hun dienst na verkoop is uitstekend, of het nu gaat om mechanica of carrosserie, en we profiteren van een goed contact, wat essentieel is gezien het aantal voertuigen dat we aan hen toevertrouwen."

"Omwille van de samenhang hebben we besloten om de vijf overgebleven Renaults niet te vernieuwen, omdat de onderhoudskosten veel hoger bleken te zijn dan die van de Fords. Deze Renaults worden nu ook door Ford onderhouden. Ford blijft de partner die het beste aansluit bij onze verwachtingen en met wie we een vertrouwensrelatie hebben opgebouwd."

"Dankzij onze samenwerking met Ford kunnen we ook rechtstreeks contact opnemen met hun teams in geval van een probleem dat buiten de verantwoordelijkheid van de dealer valt. Ford België heeft bijvoorbeeld de herstellingen op zich genomen na motorproblemen op bepaalde Custom-modellen. We zijn ook van plan om de kwestie van de injectoren, een terugkerend probleem bij Transit 2T's, te bespreken om te zien of zij een oplossing kunnen bieden."

"Voor personenwagens, of ze nu intern of via Mobbizz worden beheerd, wordt het onderhoud uitgevoerd in hun respectieve netwerken. Met de diversificatie van onze vloot overwegen we echter de mogelijkheid om het onderhoud geleidelijk te centraliseren bij Ford Pro, waarvan de technici zijn opgeleid voor alle merken en motoren, wat ons beheer zou vereenvoudigen."

Welke controle- en beheertools gebruik je?

"Onze voertuigen leggen tussen de 20.000 en 50.000 km per jaar af, afhankelijk van het gebruik. 50.000 is bijvoorbeeld voor alarmtechnici, omdat ze ver rijden en vaker moeten tussenkomen."

"Aangezien we al onze bestelwagens kopen, hebben we zelf een onafhankelijke beheertool ontwikkeld om aan onze specifieke logistieke behoeften te voldoen. Met deze multifunctionele tool, die zeer krachtig en uitgebreid is, kunnen we verzekeringen, facturen, onderhoud, incidenten en pechgevallen bijhouden en de kosten voor al ons materieel berekenen en controleren.

"We gebruiken ook het trackingsysteem van Ford voor onze bestelwagens, hoewel we nog niet alle beschikbare functionaliteiten hebben benut. Voor het beheer van ons eigen wagenpark zouden we echter meer gebruik willen maken van het Ford Pro-platform. Met deze tool zouden we alle informatie kunnen centraliseren op één enkele interface, waardoor we minder handmatige coderingstaken hoeven uit te voeren in onze eigen software."

Voor de auto's verzorgt de externe dienstverlener al deze diensten.

Hoe beheer je het verbruik?

"Ook voor brandstof blijven we autonoom en gebruiken we geen externe betaalsystemen. Onze bestelwagens rijden voornamelijk op diesel en alle voertuigen worden dagelijks ter plaatse getankt. We hebben een eigen tankstation met een tank van 12.000 liter, die twee tot drie keer per week wordt gevuld om de bevoorrading van het hele wagenpark te garanderen. Ons gemiddelde wekelijkse verbruik ligt tussen de 1.000 en 1.200 liter."

tation interne avec une cuve de 12.000 litres
Een intern station met een dieseltank van 12.000 liter zorgt voor de dagelijkse bevoorrading van de bestelwagens

"We hebben ongeveer tien laadpalen voor de andere hybride en elektrische voertuigen en zullen binnenkort een superlader plaatsen."

En het poetsen?

"Als onderdeel van de recente uitbreiding van onze faciliteiten met een nieuwe hal van 1.500 m², hebben we onszelf uitgerust met een waterzuiveringsinstallatie en een regenwaterterugwinningssysteem dat onze eigen carwash bevoorraadt.

 notre propre car wash, installé par Deckers Technomat
De nieuwe wasstraat die wordt aangedreven door het regenwaterterugwinningssysteem zal binnenkort worden uitgerust met industriële stofzuigers


Welke visie voor de toekomst?

"Ford blijft onze belangrijkste partner voor wagenparkbeheer, dankzij hun vermogen om aan onze behoeften te voldoen, hun flexibiliteit bij technische uitdagingen en hun streven naar een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hoewel we onze tools voor wagenparkbeheer zouden willen centraliseren voor meer efficiëntie, blijft onze samenwerking met Ford de hoeksteen van onze mobiliteitsstrategie en zijn we van plan om deze de komende jaren te intensiveren", besluit Eric Lavoine.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jean-François Eloy
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine