ArtikelsNieuwsZoekertjes
Thema's
  • chevron_right Bouwmaterialen
  • chevron_right Bouwelementen
    • Gevels
    • Daken
    • Buitenschrijnwerk
    • Dakramen
    • Vloeren
    • Wanden
    • Binnenschrijnwerk
    • Prefab elementen
    • Tuinmateriaal
    • Kelders & putten
    • Plafond
    • Schrijnwerk
    • Ramen & deuren
    • Opritten & terrassen
    • Binnenzonwering
    • Badkamer
    • Keuken
    • Sanitair
    • Openbare ruimte infrastructuur
    • Straatmeubilair
    • Wegeninfrastructuur
    • Wegmarkeringen
    • Wegsignalisatie
    • Wegverlichting
    • Geluidschermen
    • Vangrails
    • Liften in gebouwen
    • Persluchtinstallaties
  • chevron_right Bouwtechnieken
  • chevron_right Funderingen & grondwerken
  • chevron_right Sloop & recyclage
  • chevron_right Bouwmachines
  • chevron_right Tools
  • chevron_right Werfuitrusting
  • chevron_right Diensten
Wegeninfrastructuur

Municipalia 2021

10/06/2021

Na maanden van telewerken, videoconferenties en updates op afstand is het tijd voor herstel. WEX is verheugd om de organisatie van Municipalia, de Salon des Mandataire, op donderdag 30 september en vrijdag 01 oktober te bevestigen.

  • Premium

Invloed van zelfrijdende wagens op snelwegen

03/06/2021

Zelfrijdende auto's, het is iets waar de mensheid al enorm lang idyllisch over nadenkt. Al in de jaren 50 rezen stemmen over deze droom. Jaar na jaar werd deze droom meer waarheid, maar welke invloed zal dat hebben op onze weginfrastructuur? Het OCW onderzocht met heel wat partners de invloed en deelde hun bevindingen via een webinar.

  • Premium

Modernisering straatlantaarns zorgt voor winsten

27/10/2020

Er is in ons land nog behoorlijk wat winst te halen op het gebied van energie en energie-efficiëntie. Een voorbeeld? Onze openbare buitenverlichting. Meer dan 9 op de 10 straatlantaarns zijn nog steeds niet voorzien van ledverlichting, waardoor tal van lokale besturen nog niet hebben kunnen profiteren van de geneugten van led. Door de openbare buitenverlichting ook 'slim' te maken, liggen de winsten quasi voor het oprapen.

  • Premium

Rioleringssector mikt op duurzaamheid en recyclage

01/07/2020

Rioleringen zijn van alle tijden. Uit opgravingen blijkt dat men zelfs al 500 jaar voor Christus over toiletten en afvoeren beschikte, vergelijkbaar met wat we nu nog altijd kennen. Maar goed dus dat rioleringsbuizen zo robuust mogelijk ge­maakt worden om lange tijd mee te gaan, al was het maar om overlast in onze drukke straten te vermijden. In dit artikel leggen we onze focus op riolerings­elementen in prefabbeton. Daarvoor gingen we langs bij Luc Lemmens, voorzitter Febelco en gedelegeerd bestuurder van Tubobel, en bij Raf Pillaert die binnen FEBE verantwoordelijk is voor alle infrastructuurproducten, waaronder riolerings- en bestratingsproducten.

  • Premium

Beton biedt antwoord op essentiële uitdagingen

01/07/2020

De eisen die gesteld worden aan de publieke ruimte richten zich tegenwoordig niet enkel meer op functionaliteit. Ook ecologische, esthetische en sociale aspecten worden steeds essentiëler. Dit vormt een uitdaging, omdat er constant nieuwe toepassingen van beton in de publieke ruimte moeten worden gezocht. Maar tegelijk is het een kans om te tonen op welke manier beton een belangrijke rol kan spelen bij kwalitatieve openbare ruimtes en infrastructuur – iets wat op de zevende West-Vlaamse contactdag op 29 november 2018 meer dan duidelijk werd.

  • Premium

Your Roads Tomorrow biedt antwoord op prangende wegennetkwesties

17/03/2020

Op 20 februari organiseerde Road Federation Belgium (RFB) voor de tweede maal haar ‘Your Roads Tomorrow- seminarie’ voor verschillende private stakeholders uit de mobiliteitssector. In aanwezigheid van een panel van experts en actoren uit de wegenbouwsector werd onder meer aandacht besteed aan de toekomst van de verbrandingsmotor, de tunnels in Brussel, het Oosterweelproject en de toestand van de Belgische bruggen. Zo’n 80 deelnemers woonden in de Waerboom (Groot-bijgaarden) deze succesvolle tweede editie bij en kregen een antwoord op enkele prangende kwesties die ons wegennet kenmerken.

  • Premium

Stillere wegen, het OCW maakt er werk van

07/10/2019

Een verlies van 61 miljoen gezonde levensjaren. Dat is de tol die naar schatting 100 miljoen West-Europeanen betalen als gevolg van verkeerslawaai. Bovendien blijft het effect van blootstelling aan verkeerslawaai niet beperkt tot 'hinder'. Het kan ook tal van andere negatieve effecten zoals stress, slaapverstoring, leerstoornissen en in uitzonderlijke gevallen zelfs gehoorschade hebben. Verder wordt steeds vaker wetenschappelijk bewijs gevonden dat blootstelling aan verkeerslawaai letterlijk ziek kan maken. De laatste decennia is er dan ook een toenemende bezorgdheid bij beleidsmakers, deskundigen en het grote publiek.

  • Premium

Ten huize van ATF wegenbouw

30/09/2019

Aan straffe madammen in de aannemerij geen gebrek meer. Kijk maar naar Mieke Frijters van ATF. Zij mocht onlangs uit handen van koningin Mathilde de titel 'Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar' in ontvangst nemen. Reden genoeg om haar ook eens voor onze microfoon te halen. Het werd een boeiend gesprek over een niet-evidente ontstaansgeschiedenis, veel aandacht voor het welzijn van de eigen werknemers en een nooit slapende Antwerpse haven.

  • Premium

Ten huize van BAM Contractors

07/06/2019

Aannemers van grote civiele en infrastructuurwerken worden geconfronteerd met heel wat uitdagingen. Niet alleen is er de toenemende digitalisatie van het bouwproces met een noodzakelijke bijbehorende mentaliteitswijziging bij werknemers, er is ook de steeds toenemende complexiteit van allerhande bouwprocessen. InfraStructure trok daarom naar Jan Folens, executive director bij BAM Contractors, een van de grootste bouwbedrijven in ons land. We hadden het met hem onder andere over de transformatie van de bouwsector, de rol van de aannemer in de wereld van smart cities en het belang van beroepsverenigingen.

  • Premium

Correct beheer en onderhoud rioleringsstelsel van kapitaal belang

18/03/2019

In totaal telt Vlaanderen 40.000 km riolering en deze stelsels vormen een niet te onderschatten deel van het gemeentelijke patrimonium. Zij moeten dus zo goed mogelijk worden beheerd en de vaak beperkte budgetten van de beheerders dient men optimaal te benutten. De gemeentelijke netwerken dateren voor het grootste deel uit de jaren 40 tot 60 van de vorige eeuw. In grotere steden zijn ze gemiddeld nog een eeuw ouder. Daar situeren zich de grootste problemen. Het bovengemeentelijke net (de zogenaamde collectering) werd meer recentelijk aangelegd. Een correct beheer en onderhoud van het rioleringsstelsel zijn dus van kapitaal belang. Dit effectief in de praktijk omzetten, blijft echter een grotere uitdaging.

  • Premium

Elektrische fiets maakt fietspad langer en breder

04/03/2019

Fietsen wordt steeds populairder. Niet alleen recreatief. Dankzij de opkomst van de elektrische fiets laten steeds meer Vlamingen sinds kort ook de wagen op stal voor het woon-werkverkeer. Zelfs in die mate dat we fietsland Denemarken voorbij­staken qua aantal functionele fietsverplaatsingen. Een dergelijke stijging kon er echter maar komen door verregaande investeringen in fietspaden, fietssnelwegen en knelpunten. Daarom had InfraStructure een verhelderend gesprek met Tom Roelants, administrateur-generaal van het Agentschap Wegen en Verkeer, dat zo’n 7.700 kilometer fietspaden langs gewestwegen beheert.

  • Premium

Proefproject ultrastil 'poro-elastisch' wegdek te Gent

04/03/2019

Wie dicht bij een drukke weg woont, zal het ongetwijfeld beamen: verkeer zorgt voor lawaai, veel lawaai. De praktijk leert dat het geluid dat een automotor maakt vanaf 30 à 40 km/u verwaarloosbaar is in vergelijking met het geluid veroorzaakt door de wisselwerking van de banden en het wegdek, ook het rolgeluid genoemd. Daar kan dan ook een grote geluidsreductie geboekt worden. Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) onderzoekt de mogelijkheid om poro-elastische materialen in te zetten als wegdek. Onlangs werd in Gent een nieuwe proefvak met dit innovatieve wegdektype voorgesteld.

  • Premium

"Gietasfalt is zoveel meer dan een nicheproduct"

05/12/2018

Gietasfalt kent in België een productie van ongeveer 25 à 30.000 ton per jaar en valt daarmee onder de noemer nicheproduct. Als het van Tony De Jonghe, directeur van de Belgische Gietasfalt Organisatie (BGO) afhangt, dan treedt gietasfalt de komende jaren echter uit de schaduw van dit predicaat en moet het, daar waar mogelijk, zelfs een niet te negeren alternatief vormen voor het alomtegenwoordige asfalt. De aanleg van voetpaden in gietasfalt vormt in België onontgonnen potentieel en is dan ook het uitgelezen startpunt voor de ommekeer. InfraStructure had in afwachting alvast en boeiend gesprek met de gevestigde waarde in de gietasfaltsector.

  • Premium

Ten huize van Willemen Infra

05/12/2018

Alle overheden die ons land rijk is, hebben jarenlang niet of veel te weinig geïnvesteerd in ons wegennet. Dat is niet alleen de mening van Tom Willemen, CEO bij de Willemen Groep, maar blijkt ook uit de cijfers. En al zeker in verge­lijking met de investeringen die Nederland en Frankrijk doen. Maar sinds enkele jaren is er beterschap. Al is er nog heel wat werk aan de winkel. InfraStructure had een boeiend gesprek met CEO Tom Willemen over zijn bedrijf, de voorliggende uitdagingen, het belang van nieuwe technieken en een blik op de toekomst

  • Premium

Kies een markeringssysteem op maat van de weg

23/11/2018

Wil een fabrikant van wegmarkeringsproducten een nieuw product intro­duceren, dan dient dat product een homologatieproces te doorlopen. De certificatie wordt verkregen na het indienen van een technisch dossier, gevolgd door proeven in een laboratorium of, zoals in België het geval is, op een homo­logatiesite toegankelijk voor verkeer. Zijn die proeven succesvol, dan wordt het product gehomologeerd en opgenomen in een lijst met goedgekeurde producten, beschikbaar voor de wegmarkeringsbedrijven. Dit artikel doorloopt de procedure en bezoekt de site van Baillonville, waar de proeven uitgevoerd worden.

  • Premium

Ten huize van Herbosch-Kiere

15/10/2018

Water trekt aan. Vraag dat maar aan de zeelui en strandgangers. Maar vraag het ook maar aan de werknemers van Herbosch-Kiere, dat vanuit de hoofdzetel in Antwerpen gespecialiseerde maritieme infrastructuurwerken over heel Europa uitvoert. Kaaimuren, bruggen, steigers en sluizen worden door de eigen technische dienst uitgetekend en op het terrein gerealiseerd. Daarbij richt men zich vooral op de complexe en dus uitdagende projecten. Dat houdt het voor elke werknemer boeiend. InfraStructure had een gesprek met CEO Benny De Sutter over het reilen en zeilen en over de toekomst van zijn onderneming.

  • Premium

Wegen van de toekomst zijn slim en duurzaam

29/05/2018

Op 21 maart organiseerden Eurobitume en de Belgische vereniging van asfalt­producenten gezamenlijk het tweejaarlijkse evenement Asfalt & Bitumen Dag in het businesscenter Bluepoint Brussel. Bijna 200 aanwezigen uit verschillende delen van de industrie en de overheid woonden de lezingen onder het thema ‘roads to the future’ bij en kwamen zo te weten wat de toekomst in petto heeft voor de sector.

  • Premium

Nieuwe kapitein aan het roer van het OCW

28/05/2018

Sinds 1 mei 2018 volgde Annick De Swaef Claude Van Rooten officieel op als directeur-generaal van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW). Claude Van Rooten neemt echter nog geen afscheid van de weg. Als directeur Internationale Relaties zal hij zich concentreren op internationale contacten. Dat sluit volledig aan op zijn voorzitterschap van de World Road Association (PIARC). Tijd voor een dubbelinterview met beiden over het verleden, het heden en vooral de toekomst van het Centrum en de wegenbouw.

  • Premium

Ten huize van Vanigro

28/05/2018

Het Bornemse Vanigro staat voor Van Nieuwenhuyse Grondwerken en is al vijftien jaar gespecialiseerd in allerlei grondwerken, van funderingswerken over rioleringswerken tot sloopwerken en containerverhuur, alsook omgevingsaanleg en totaalprojecten. Uniek aan deze onderneming is niet dat ze geleid wordt door een echtpaar; wel dat ook de twee broers van zaakvoerder David Van Nieuwenhuyse én de twee zussen van zijn echtgenote Nathalie De Boever er werkzaam zijn. De scheiding werk-privé was dus niet altijd duidelijk te maken, maar uiteindelijk werd de gulden middenweg gevonden.

  • Premium

Omnibeton ontvangt eerste certificaat voor in situ betonnen geleideconstructies

02/05/2018

Omnibeton mocht het allereerste certificaat voor de ontwikkeling van geleideconstructies van in situ beton in ontvangst nemen. De firma ontving het BENOR-certificaat voor niet minder dan tien fabrikaten. Het was de onpartijdige instelling COPRO die het certificaat op 29 maart 2018 mocht overhandigen. In situ betonnen geleideconstructies werden eind 2016 geïntegreerd in PTV 869, de technische voorschriften voor afschermende constructies voor wegen. Omnibeton was in 2017 het eerste bedrijf dat voor de ontwikkeling van deze producten een aanvraag heeft ingediend. Het proces duurde enkele maanden voor het bedrijf zich officieel gecertificeerd mocht noemen.

Cookies

Aannemer maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.