PompenPremium

TOTALE BEVEILIGING MET HEKKENWERK BIJ TOTAL ERTVELDE

Afvulfabriek volgens recentste veiligheidsnorm

Trappen/bordes en lichtschermen, zodat veilig werken in de zone mogelijk is
In Ertvelde beschikt Total Lubricants over een belangrijke productiefaciliteit voor smeeroliën. Daar werd de afvulfabriek van smeermiddelen op het gebied van veiligheid aangepast aan de nieuwste CE-normen. Pilz voerde daarvoor de nodige veiligheidsanalyse en detailstudies uit. De eerste fase (het aanpassen van het conveyersysteem voor palletten tussen afvulhal, automatisch magazijn en expeditiezone) werd uitgevoerd door IMA (conform de voorstudie door Pilz). Hetzelfde jaar nog zouden de eerste afvullijnen worden aangepast. Een systematische omzetting van de volledige fabriek naar een superveilige werkomgeving dus. Omdat voor Total veiligheid een absolute waarde is waarmee er dagelijks rekening gehouden moet worden, geldt het project in Ertvelde als belangrijke milestone, van nabij gevolgd door andere Total fabrieken.

DE AFVULFABRIEK IN ERTVELDE

De fabriek in Ertvelde heeft haar historische roots in de helft van de twintiger jaren en werd toen nog geëxploiteerd door Fina. In 1991 werd er een state-of-the-artmeng- en afvulfabriek neergezet met vijf mengers, zeven afvullijnen, een centraal conveyersysteem, een full automatisch magazijn en de nodige laadkades. 

De afvullijnen van de kleinverpakkingen bestaan uit rotatieve afvullers, waarop de recipiënt wordt gevuld, geëtiketteerd, ingepakt en gepalletiseerd. Deze lijnen leveren via rollenbanen hun pallets af aan een centraal conveyersysteem. Dit zorgt voor een directe afvoer naar de laadkades of voor de afvoer van de pallets naar het automatische magazijn. In het automatische magazijn worden deze via een shuttle afgezet aan de juiste stackerkraan die de pallet in het magazijn inbrengt.

EERSTE OPDRACHT: DE RISICOANALYSE EN DE VOORSTELLEN TOT VEILIGHEID

In 2013 werd besloten de ganse afdeling op het vlak van veiligheid op een nog hoger niveau te brengen, conform de strengste CE-norm. Tegelijkertijd was de blijvende efficiëntie van de hele installatie echter een stringente bezorgdheid. De eerste stappen bij een dergelijk project zijn de risicoanalyse en het uitwerken van de noodzakelijke maatregelen om het geheel CE-conform te maken. Voor deze stap ging Total op zoek naar een specialist in veiligheid. En de opdracht werd toevertrouwd aan Pilz Belgium. 

De eerste fase (uitgevoerd in 2013) was de volledige veiligheidsstudie van de bestaande toestand. Hierbij bracht Pilz de knelpunten en mogelijke richtingen van oplossingen met bijbehorende restricties en restrisico's in kaart. Samen met de fabrieksdirectie werd een zonering op poten gezet. Deze is zo uitgewerkt dat zones om veiligheidsredenen uitgeschakeld kunnen worden zonder of met geringe hinder van de werking in de andere zones. Per zone worden de nodige beveiligde toegangen voorzien om de toevoer en afvoer van mensen en materiaal toe te laten. Om budgetredenen werd ervoor geopteerd om gefaseerd te werken. Het meest urgente was het centrale conveyersysteem aanpassen aan de CE-normen. De andere zones zullen dan systematisch over de jaren en de budgetten gespreid worden uitgevoerd.

De detailstudie voor de beveiliging van het centrale conveyersysteem gebeurde in 2013-2014. De oplossingen vanuit Pilz werden door de directie systematisch voorgesteld aan alle betrokken werknemers in de fabriek. Iedereen werd bij de realisatievoorstellen (zones, afschermingen, doorgangen, extra beveiligingsplatformen ...) betrokken en vanuit verschillende werkgroepen werden er opmerkingen, verbetertrajecten ... voorgesteld. Dat heeft geleid tot een in detail uitgewerkt voorstel. In 2015 kon dan gestart worden met de eigenlijke implementatie op de centrale conveyerinstallatie.

DE REALISATIE: IMPLEMENTATIE EERSTE DEEL

De conveyer werd opgedeeld in zeven veiligheidszones die onafhankelijk kunnen afschakelen. Elke zone is beschermd met hekwerken. Er zijn de noodstoppen, de gecontroleerde toegangsdeuren, de lichtgordijnen ... gecontroleerd door een veiligheids-PLC, samen goed voor vier bijkomende elektrische kasten. Er werden ook waar nodig trappen, platformen en bordessen voorzien, zodat de mensen zich veilig kunnen verplaatsen en veilig werken in elke zone mogelijk is. De zones zijn van elkaar gescheiden met lichtgordijnen die per zone actief worden als de zone wordt betreden.

Offertes

Het ging dus om een vrij complex geheel, waarbij zowel mechanische constructies als elektrische installaties geleverd en geplaatst dienden te worden. Pilz maakte het detailontwerp en zorgde voor de safety-PLC-programma's. Voor de installatie werden er aan drie installatiebedrijven offertes gevraagd. Total legde voor het materieel een aantal standaarden op, waaronder de Pilz PSS4000 als veiligheids-PLC, Pilz switches en vergrendeling, Sick lichtgordijnen ...

Project voor IMA

Het project werd toegekend aan IMA, een bedrijf uit Houthalen, gespecialiseerd in machines op maat, met een vestiging in Maldegem. Haar belangrijkste voordeel was dat ze mechanica-, automatiserings- en installatiemensen onder één dak heeft. Ze engageerde zich ook om 's nachts en in weekends te werken, waardoor de voorbereidende werken, zoals bekabeling, plaatsen van elektriciteitskasten ... zonder storingen voor de Total productie konden gebeuren. De eigenlijke overschakeling is in één week gerealiseerd, tijdens de normale stilstand tussen kerst en Nieuwjaar. De programmatie van de veiligheidssturing, de aanpassingen en integratie in de bestaande sturing en de communicatie tussen beide PLC-systemen (via PROFIBUS) waren een samenwerking tussen Pilz en Total. Total zorgde voor de aanpassingen in de bestaande Siemens sturing. Ook dit werk gebeurde tijdens de weekends zonder ook maar enige productiestoring. Door deze integratie wordt de toestand van de zones op het vlak van veiligheid geafficheerd op drie bestaande WinCC-HMI's.

Connectie met bestaande beveiliging

Om de nog niet aangepaste delen van de installatie te 'beschermen' tegen het betreden vanuit de aangepaste zone, werden de scheidende lichtgordijnen verbonden met de bestaande (oude) beveiliging via een noodstopcontact. Het doorlopen ervan legt de betrokken installatie in totaal stil.

VERDER GEFASEERDE INVOERING

In de volgende stappen worden nu de verschillende vullijnen, menginstallaties en overige procesinstallaties aangepast. Budgetten worden systematisch jaarlijks aangevraagd. Telkens zal Pilz in samenwerking met de Total-directie zorgen voor detailstudies. Via offertes wordt dan per ombouwfase de contractor toegewezen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Nieuwe veiligheidsvergrendelingen van pilz: psenmlock mini en psenslock 2 voor meer productiviteit - nieuwe kleine robuuste en sterke deurbewakers

Bij de beveiliging van afschermingen moet er, afhankelijk van de toepassing, rekening worden gehouden met de meest uiteenlopende factoren, zoals het hektype, de desbetreffende inbouwsituatie en het specifieke gebruik. pilz breidt hiervoor zijn assortiment op het gebied van veiligheidsvergrendelingen uit met meteen twee nieuwe sensoren: psenmlock mini voor ruimtekritische toepassingen en psenslock 2 met een geoptimaliseerd hygiënisch design en in nieuwe varianten met roestvrijstalen onderdelen.

Het (grote) verschil tussen werkelijke en geschatte tco

Aankoopprijs en geschatte brandstof- of elektriciteitsconsumptie zijn lang niet de enige parameters die bepalend zijn voor de totale bedrijfskost van een bestelwagen of een vloot van bedrijfsvoertuigen. de ‘total cost of ownership’ (tco) is ...

A-tec - sigmacontrol

A-tec ontwikkelde de arx4, een volledig automatische verpakkingslijn met een kartonnagemodule die verpakte chocoladerepen verzamelt en mooi gepresenteerd in een displaydoosje stopt. de nieuwe configuratie maakt gebruik van de automatiseringsoplossingen van het oostenrijkse sigmatek, vertegenwoordigd door sigmacontrol. van motion tot i/o en van safety tot visualisatie met een aantal slim bedachte 'custommade' oplossingen.

Nova: the renewable carbon initiative

What is the primary cause of human-made climate change? the usual answer is: co2 and other greenhouse gases. but is co2 really the core of the problem?

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine