Carfix ging langs bij garage provoost waar alex na vader jacky, grootvader august en overgrootvader oscar het bedrijf runt. bovendien viert de garage in 2023 haar 100-jarig bestaan.
Op 6 april jl. stelde ford haar nieuwe e-transit courier voor. speciaal voor die lancering zakte ford pro ceo ted cannis af voor een ronde door europa. op 4 april was hij in belgië en kreeg mobility business solutions hem voor de microfoon in de ford showroom te beveren.
Carrosserie lombardo is de erkende partner voor ferrari antwerpen en heeft alles in huis om het koetswerk van de exclusieve wagens terug in ere te herstellen. naast die specialisatie is het team van johnny lombardo ook gepokt en gemazeld in het restaureren van oldtimers.
4best, een asbestverwijderaar uit poederlee, won afgelopen maart de thor award voor iniator van het jaar, de prijs voor een jong, veelbelovend bouwbedrijf. de nu 27-jarige niels laenen startte het bedrijf twee jaar geleden.
Na bijna een kwarteeuw trekt gedelegeerd bestuurder robert de mûelenaere de deur van de confederatie bouw definitief achter zich dicht. niko demeester, economist en voormalig nummer twee van voka, volgt hem op en heeft duidelijke ambities.
Op 20 februari organiseerde uw vakblad infrastructure een rondetafelgesprek met enkele belangrijke spelers uit ons land op het vlak van infrastructuurwerken. de specifieke invalshoek van het gesprek was de steeds verder doorgedreven digitalisering in de sector, met speciale aandacht voor bim of building information management, waarbij digitale bouwmodellen zowel beheerd als uitgewisseld worden.
Eind augustus 2018 zal onder het eenheidsreglement gerecycleerde granulaten een nieuw acceptatie- en verwerkingsbeleid van kracht gaan bij de producenten van gerecycleerde granulaten. de breker zal bij acceptatie en verwerking een onderscheid moeten maken tussen puin met een laagmilieurisicoprofiel en puin met een hoogmilieurisicoprofiel. sloopbeheersorganisatie tracimat zal o.a. instaan voor het afleveren van de benodigde documenten voor de afvoer van puin naar en de verwerking ervan als laagmilieurisicoprofiel bij de breker. dit gebeurt alleen indien de verschillende stappen van hun ketenzorgsysteem correct zijn doorlopen.
Fema, de beroepsvereniging van de bouwhandelaar en feproma, de beroepsfederatie van de producenten van bouwmaterialen, reikten op donderdag 20 februari opnieuw hun awards uit. na zeven jaar afwezigheid streek het event neer in salons waerboom te groot-bijgaarden alwaar het zijn 200 gasten een rijk gevulde avond voorschotelde.
Slotsom is dat bim in de infrastructuursector niet zo eenvoudig toe te passen is als in de bouwsector. toch oogt een en ander veelbelovend. hoe zien de deelnemers de toekomst? op welke manier zal bim in onze sector concreet uitgerold worden?
De juistheid van de gegevens is een ander topic. als we voertuigen automatisch willen laten rijden over slimme wegen, moet er een overdracht van accurate en beveiligde gegevens gebeuren. hoe willen de deelnemers ervoor zorgen dat die data juist zijn?
Er valt geen eenduidige definitie van bim te geven, al komt samenwerking en opvolging vaak terug. in hoeverre zijn de verschillende organisaties rond de tafel al aan de slag gegaan met digitalisering en/of bim?
Het tijdperk van laks afvalbeleid ligt definitief achter ons. materialen moeten zo veel mogelijk gerecycleerd worden en als het even kan, verloopt dat het best via een netjes omlijnde procedure. het verwerken van teerhoudend asfalt is een prima voorbeeld van dit streven, want copro stelde in de brs 49 een werkwijze voor om die afvalstroom te beheren en certificeren. helaas is er nog veel onwetendheid over de materie.
Dat mobiliteit de hoeksteen van onze maatschappij vormt, staat buiten kijf. dit fundament van onze samenleving rijdt zich de laatste jaren echter vast in eigen succes, waardoor het regelmatig negatieve connotaties te beurt valt. vergroening, verduurzaming, digitalisering en technologische evolutie moeten licht aan het einde van de tunnel brengen, maar om tot een totaaloplossing te komen, zijn ook eensgezindheid en samenwerking van primordiaal belang. didier perwez, kersverse voorzitter van traxio, hoopt via professionalisering en sectorale betrekking alvast de rangen te sluiten.
Fietsen wordt steeds populairder. niet alleen recreatief. dankzij de opkomst van de elektrische fiets laten steeds meer vlamingen sinds kort ook de wagen op stal voor het woon-werkverkeer. zelfs in die mate dat we fietsland denemarken voorbijstaken qua aantal functionele fietsverplaatsingen. een dergelijke stijging kon er echter maar komen door verregaande investeringen in fietspaden, fietssnelwegen en knelpunten. daarom had infrastructure een verhelderend gesprek met tom roelants, administrateur-generaal van het agentschap wegen en verkeer, dat zo’n 7.700 kilometer fietspaden langs gewestwegen beheert.
Is de mens de willoze speelbal van de technologie? nooit volledig, betoogt de businessfilosoof jochanan eynikel (etion). hij gelooft in technologie die ten dienste staat van de mens, en wil opnieuw ruimte scheppen voor verbeelding en creativiteit in de extra tijd die die technologie ons kan schenken. vanzelf zal dat echter niet gaan. “hoe de technologie zich ontwikkelt, hangt af van de waarden die de ontwikkelaars in de technologie stoppen. als we alleen maar op efficiëntie gericht zijn, dan zal de technologie dat nog versterken. iedereen die innoveert, moet beseffen dat zijn beslissingen op hun beurt de mens vormen.“
Gietasfalt kent in belgië een productie van ongeveer 25 à 30.000 ton per jaar en valt daarmee onder de noemer nicheproduct. als het van tony de jonghe, directeur van de belgische gietasfalt organisatie (bgo) afhangt, dan treedt gietasfalt de komende jaren echter uit de schaduw van dit predicaat en moet het, daar waar mogelijk, zelfs een niet te negeren alternatief vormen voor het alomtegenwoordige asfalt. de aanleg van voetpaden in gietasfalt vormt in belgië onontgonnen potentieel en is dan ook het uitgelezen startpunt voor de ommekeer. infrastructure had in afwachting alvast en boeiend gesprek met de gevestigde waarde in de gietasfaltsector.
Precies een jaar geleden nam caroline ladang het roer over bij be-cert. als voormalig hoofd van de r&d-afdeling voor cementtoepassingen bij cbr en gewezen hoofdcoördinator betontechnologie bij seco was haar aanstelling als directeur van de certificatie-instelling geen verrassing. het samenstellen van een competent team, vertrouwen creëren in de producten en koers zetten richting duurzaamheid waren slechts enkele van de doelen die werden vooropgesteld. infrastructure blikt samen met directeur caroline ladang terug op wat een bewogen, maar succesvol jaar mag worden genoemd.